Lameller till Sachs?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Lameller till Sachs?

Inlägg av Svartsjö »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Surfade runt hos moppefirmor i Tyskland och noterade att det finns olika tjocklek på lamellerna.

Hittade 3,1mm 3,3mm och 3,6mm samt 5,?mm.

Ska det vara så eller är det bara olika tillverkares tolkning av toleranserna vid tillverkningen som gett upphov till de olika måtten?


Ska nämnas är att de fanns under motor reservdelar till Sachs 50/2/3/4 växlade så det är inte några s-motorer innblandade tror jag.


http://2-takt.se/index.php?option=com_simgallery&func=imagephp&tmpl=component&format=raw&width=600&height=600&image=/images/sg_photos/476D108F1665-295.jpg[/url] <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom tidigaste Sachs mopedmotorerna samt Sachs 98:orna hade två tjocka lameller, säkert är dom ersatta med de 5 mm som du hänvisar till.

Samma lameller fanns även i NV MC motorer Sachs 150 och Sachs 175 fast då var det tre lameller istället för två.

Det här är vad jag minns... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja i en del annonser i tyskland anger man att dom tjockare lamellerna är ersättning för korklameller.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Inlägg av Svartsjö »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo att de tjocka 5,?mm lamellerna har jag också listat ut att ersätter korklamellerna men de övriga? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En anledning skulle kunna vara att ju tunnare lameller man använder desto fler kan man få dit för att öka friktionsytan och få en koppling som tål större vridande moment. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar