Sida 1 av 1

Lameller till Sachs?

Postat: 24 mar 2013, 15:20
av Svartsjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Surfade runt hos moppefirmor i Tyskland och noterade att det finns olika tjocklek på lamellerna.

Hittade 3,1mm 3,3mm och 3,6mm samt 5,?mm.

Ska det vara så eller är det bara olika tillverkares tolkning av toleranserna vid tillverkningen som gett upphov till de olika måtten?


Ska nämnas är att de fanns under motor reservdelar till Sachs 50/2/3/4 växlade så det är inte några s-motorer innblandade tror jag.


http://2-takt.se/index.php?option=com_simgallery&func=imagephp&tmpl=component&format=raw&width=600&height=600&image=/images/sg_photos/476D108F1665-295.jpg[/url] <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 mar 2013, 00:54
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom tidigaste Sachs mopedmotorerna samt Sachs 98:orna hade två tjocka lameller, säkert är dom ersatta med de 5 mm som du hänvisar till.

Samma lameller fanns även i NV MC motorer Sachs 150 och Sachs 175 fast då var det tre lameller istället för två.

Det här är vad jag minns... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 mar 2013, 09:58
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja i en del annonser i tyskland anger man att dom tjockare lamellerna är ersättning för korklameller.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 mar 2013, 16:20
av Svartsjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo att de tjocka 5,?mm lamellerna har jag också listat ut att ersätter korklamellerna men de övriga? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 mar 2013, 16:24
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En anledning skulle kunna vara att ju tunnare lameller man använder desto fler kan man få dit för att öka friktionsytan och få en koppling som tål större vridande moment. <!-- </EdIndex> --></div>