Sachs: byta trampaxel till kick..?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
attu
Inlägg: 34
Blev medlem: 13 mar 2009, 00:00

Sachs: byta trampaxel till kick..?

Inlägg av attu »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla!

Har "hängt" på forumet ett tag och tagit del av en massa bra tips och råd.
Jag har nu ett par egna frågor i mitt första inlägg.
Jag har en tidig fläktkylda sachs motor, den som har "sachs" loggan i skrift på cylinder kylkåpan och med trådnätgaller över fläkten. Det är således en modell med trampor. Jag skulle vilja hänga den på en Crescent 2000s med fotplattor. Eftersom min mekkunskap är begränsad. Och min erfarenhet av sachs ännu mindre, undrar jag följande:
1. Går det att konvertera denna motor till kickstart? Om ja, vilka delar behöver jag då skaffa?
2. Denna fläktmodell- motor har jag sett på "älgläppen", vilka andra modeller fanns den på?
3. Hur är den i prestanda jämfört med en senare tvåväxlad fläktkyld? Är det fiffigare att hitta "rätt" motor till moppen?
4. Oj, en fråga till. Hur stor är chansen att jag hittar ramkåporna över motorn till denna moppemodell? ':D'

Hoppas någon har ett råd och en åsikt!

Attu <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej och välkommen i skrift!
Om jag har förstått dig rätt så har du den riktigt tidiga fläktkyldamotorn som satt på 1145 "älgläppen".

1. Det går att bygga om, det finns konverterings delar i Tyskland. Men de är nog inte lätta att hitta. Ska be "Lordhelmet" lägga in bild på en sådan.

2. På Crescent mopeder så var det bara på denna den satt monterad.

3. Det är lättare att köpa rätt motor eller varför inte byta. Din motor är rätt ovanlig och det är synd att modifiera den, tycker jag. Prestanda mässigt vet jag inte om det skiljer något.

4. Du behöver nog rätt motor för att kåpor ska passa. Inte helt säker men... Hitta kåpor, det är väl ungefär lika sannolikt som finna njutning av en hemorojd.
Dom finns, men är smärtsamt dyra då de dyker upp... Oftast på tradera. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjenare attu!
En sån tidig motor tycker jag att du ska vara rädd om, de växer inte på träd och är den ok så betingar den ett bra värde för en som behöver den, kan vara bra som bytesobjekt eller att sälja.
Det går att bygga om till kickstart och jag har nog ett par konverteringssatser men eftersom du skriver att du har begränsad mekkunskap så avråder jag dig bestämt från att försöka, det är inte det första man bör ge sig på.
Jag tycker definitivt att du ska leta "rätt" motor, det blir mycket enklare och absolut billigare.
Om du törs handla utomlands så kan du leta en motor på www.ebay.de det är inte så billigt längre med det går fortfarande att göra fynd, speciellt på tvåväxlade fläktkylda, de står inte så högt i pris(ännu)
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn fans i två varianter. En som man cyklar igång och en som man kickar med pedalerna.
Att bygga om kräver ju en del delar. <!-- </EdIndex> --></div>
monark 50s
Inlägg: 192
Blev medlem: 20 jul 2008, 23:00
Ort: KÖPING

Inlägg av monark 50s »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild
Min älsklings 1279 med Kick o fotväxel! slider_victory.gif med hjälp av vajer o fasta lägen på växelpedalen o med lagom drevat så går den nog 45-50 med en gammal bing "padd-förgasare" (12mm) o resten orginal vad jag vet... thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
attu
Inlägg: 34
Blev medlem: 13 mar 2009, 00:00

Inlägg av attu »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för råd och besked!
Nå då kan jag släppa tanken på att konvertera, det blir att se sig om efter något passande istället... Jag är uppskattar normalt original och patina... men kan det i en 2000s vara för trångt att klämma in något modernt tro...?

Ja du Josefin, att finna njutningar i smärtsamma, hmm, ja åkommor... är inte något jag normalt är så bra på... men att som t.ex. med gamla moppar och sånt, göra något stort och intressant av något som inte är så viktigt och betydelsefullt (egentligen), det är njutning det!

höres!
attu <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
attu skrev:
Ja du Josefin, att finna njutningar i smärtsamma, hmm, ja åkommor... är inte något jag normalt är så bra på... men att som t.ex. med gamla moppar och sånt, göra något stort och intressant av något som inte är så viktigt och betydelsefullt (egentligen), det är njutning det!

höres!
attu
Det vara bara ett riktigt dåligt skämt....men de är svåra kåpor att hitta.

Lägg ut en bytesannons på säljes ang. motorn det är säkert någon som nappar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar