Borra cylinder utan kolv?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JK

Borra cylinder utan kolv?

Inlägg av JK »

Lämnade i förra veckan iväg min originalcylinder för att låta borra upp den till första ÖD
Angav på kartongen att jag ville ha loppet 38.5mm

Men hur är det nu med dessa mått?, är det cylindern som har ett fast mått och sedan är kolven några tiondelar mindre?

Hört att många säger att man inte kan borra en cylinder utan att man har kolven att mäta efter, men resonerar man så då måste man ju alltid använda samma kolv?
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Cylindern har det fasta måttet. Kolvspelet finns på kolven men min erfarenhet är det kan vara olika mått på dagens nytillverkade kolvar så det gäller att se upp när man väljer kolv.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

ja du har beställt rätt, fast du skulle ha specat till 38,50. helst 38,500 men då hade dom kanske tyckt att du hade varit lite petig där du lämnat in cylindern.
du får kollmäta kolven sen så den är 38,46 mätt 90 grader mot kolvbulten, strax nedanför kolvbulten.

och observera att digitala skjutmått brukar ha en nogrannhet på 0,02 mm så dom anser jag att inte duger för detta ändamål.
jag anser att det är mikrometer som gäller.

erlan
Användarens profilbild
JK

Inlägg av JK »

Ska bli väldigt intressant att testa min originalcylinder med dragen plugg VS 60cc trimcylinder med enligt många totalt felkonstruerade portar.
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

56:an skrev:Cylindern har det fasta måttet. Kolvspelet finns på kolven men min erfarenhet är det kan vara olika mått på dagens nytillverkade kolvar så det gäller att se upp när man väljer kolv.
Jag har samma erfarenhet...
Senast köpte jag kolven, mätte och sen borrade.
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor

Kolv.

Inlägg av ollaolle »

Brukar gå mycket på känsla..hur käns det när man för kolven in o ut (i cylindern,detta är ingen sex-utbildning) kärvar det någonstans?

:oops:
Användarens profilbild
mopedus

Inlägg av mopedus »

Smörj cyllen och kolven. Peta i kolven (utan ringar på) i cyllen med toppsidan liggandes på nått tätt plant underlag. När du lättar på cyllen så ska kolven glida ner utan att behöva hjälp eller fastna på vägen.

Då bör måtten vara rätt.

Vh//Mopedus.
Skriv svar