Första posten och en stödfråga

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Peter Sundfeldt

Första posten och en stödfråga

Inlägg av Peter Sundfeldt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild
Bild
Har ett par 2000, båda två i trevligt, välpatinerat orört skick. Sökte på "stöd" då jag letar efter just ett stöd och dess bricka/hållare/pryl i chassiet. Hittade inget, registerade mig och har nu följaktligen frågan:
Är det någon som vet om stödet till Crescent 2000S är kompatibelt med någon annan moped, alternativt råd och dåd om hur man hittar ett eller kanske rent av har något stöd att sälja? <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inga stöd här men fina moppar du har! :D <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mr Motorjournalen? Välkommen hit!

Trevliga moppar, har en likadan 2013 som du men nåt år äldre. Är den blå en 57a?

Hållarprylen och fjäder finns nytillverkat har jag för mig. Stöd vet jag inte så mycket om, möjligt att det är ett standardstöd som sitter på andra Crescent/MCB moppar. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såhär tror jag att grejerna ska se ut, fjäder och jox.

http://www.tradera.com/Nytt-stod-till-Crescent-Compact-180-mm-langt-auktion_93812317 <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är väl bara en fråga om längd :lol: ? <!-- </EdIndex> --></div>
Hank

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Väldigt vad vi verkar ha likartade intressen, Peter.

Citroenakuten, Scooterklubben och nu Raketsport. Tre forum som vi båda frekventerar. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej & Välkommen Peter!
Mycket fina 2000-modeller. Är det utställda?
Det ska vara samma form som på din 2000, men det ska vara något kortare vad jag kan förstå av reservdelskatalogerna. Tyvärr står det inte längd i dessa kataloger.
Stöd från 60-tals barncyklar bör annars passa.
Men det finns nytillverkade stöd med klack att köpa hos bl.a Norscand. De säljer 200, 180 och 130mm stöd, 180mm passar vanliga 2000. Dessa har bredare fot, men de går att slipa till om man vill ha mer likt original. Dessa går ju att kapa och svetsa till rätt längd om det skulle vara lite för långt.
http://www.norscand.com/
Stöd 180mm artnr: 04-85-201
Stödklack art.nr: 04-85-401 <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det är lätt att plocka från någon cykel ska måtta och ta en bild på min 58 2000s som är orginal stöd på . <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror 2000s stödet är lite längre. Modell 2013 som Peter har, har ett löstagbart fäste för stödet.
Se bild:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en enkel skiss och några bilder på ett 2000s -58 stöd
Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Peter Sundfeldt

Inlägg av Peter Sundfeldt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte väl att kunnandet här skulle ligga på en hög nivå. Liksom det just gör på CitroënAkuten och Scooterklubben, Hank! Tack som faen för alla tips.
Det är faktiskt min tvillingbrors son som ska bruka 2000S:en lite, han fyller 15 i juli. Han är tvärsäker på att han mentalt klarar av att köra gammelmoppe gentemot alla kompisars plastraketer och tycker dessutom att S:en är svincool. Rätt inställning! Han provkörde i kväll och hävdade att han blev kär. Tänk om man själv hade haft samma självförtroende när man var 15... Ska tipsa honom om det här forumet. Återväxt, jajemen!

2013, alltså? Har ingen aning om årsmodellen (60-61?), men 2003:an(?) är en 57:a, japp, 3-växlad med original försäljnings- och försäkringspapper. Helt orörd, både in och utvändigt. Har satt en NOS 60-talsbarnstol (sitter på S:en på bilderna) på den nu och ska köra med min 2-åriga son i sommar.

Bilderna är från en vinterförvaring på Motorjournalens/Bingolottos (samma produktionsbolag) redaktionskorridor för ett par år sedan. Brukade ställa upp mopparna och en Heinkel scooter eller en Heinkel Kabine för trivselns skull under vintern! Nu huserar vi i en annan del av huset och alla fordon står i garaget/studion. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul det är när en femtonåring väljer en plåtmoppe, tycker mig se att det blivit lite vanligare , Grabben hemma hade väl lite funderingar när han fick åka compakt på en mopedträff , men nu fyller han snart 18 , och han ska med till Mellstaträffen i år igen... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar