Hallå.
Nu behöver jag lite hjälp av några som förstår bättre än mig.. Har en sachs 3-växlad som jag köpte förra hösten. Tyckte den var lite slö så jag köpte en ny cylinder med lös plugg (1/3,5 hk) och satte dit ihop med en borrad förgasare osv. Efter ett par kortare turer så drog jag iväg på en lite längre sväng.. Efter ett tag så händer nått, ett litet missljud och sedan tvärstopp..får jag för mig att den värmenyper.. Försöker att kicka igång den och det funkar utan problem.. Kommer hela vägen hem utan att det händer nått.. Sedan blev det vinter och jag får för mig att köpa ett 60cc med kyrkportförgasare, ett helt kit ni vet.(Ej jofrab) Efter ett par korta turer var jag helnöjd, moppen går som en klocka.. Ikväll tog jag ett längre varv, och vad händer? Jo precis samma sak. Ett litet missljud (tror jag) och sedan stopp!! Försöker att kicka igång den och det funkar utan problem. Bara att fortsätta hemmåt. Vad kan det vara för fel på aset?
Hoppas någon har nått bra svar. Tackar!
sachs "nyper"?
För att se om det är växellåda eller vev med cylinder/kolv så är det bara att trycka in kopplingen med växeln i när den precis nypit, rullar den ok då så är det vev/cylinder, annars växellåda.
Att det nyper kan vara alltifrån snålställd eller låg oljeinblandning till att det är dåligt luftfilter så du får in "skit" som orsakar det.
Att det nyper kan vara alltifrån snålställd eller låg oljeinblandning till att det är dåligt luftfilter så du får in "skit" som orsakar det.