Kilbult fundering?!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Kilbult fundering?!

Inlägg av NiklasHögberg »

har som ja tidigare nämnt problem med en pedalarm till älgen då kilbulten ej håller åt eftersom armen glappat en längre tid och slitits i hålet för trampaxeln i motorn. det ja nu undrar är om det räcker att eventuellt borra upp hålet från 9,5mm till 10,5 mm och skaffa kraftigare kilbult?? tips ar ja finner bult mottages tacksamt.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

Är det bara hålen i pedalen som är skadade eller är axeln skadad också?
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

Jerka_59 skrev:Är det bara hålen i pedalen som är skadade eller är axeln skadad också?
bara det stora hålet som glappar på axeln i motorn. axeln har inga skador. därför tänkte ja att en kraftigare kilbult kanske nyper åt bättre. men ja har ingen.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Perka »

Har du bild på pedalarmen!?
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

Perka skrev:Har du bild på pedalarmen!?
jajjemen vänster sida

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

OK, pedalarmen är "kass" med andra ord så då gör det inget om man
modifierar den lite, ett sätt att renovera den är att borra upp hålen i
pedalarmen och skaffa "hylsor" som passar i hålen och till kilbultens
diameter, punkta fast hylsorna i pedalarmen, jag har inte provat själv
men det bör fungera.
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

Jerka_59 skrev:OK, pedalarmen är "kass" med andra ord så då gör det inget om man
modifierar den lite, ett sätt att renovera den är att borra upp hålen i
pedalarmen och skaffa "hylsor" som passar i hålen och till kilbultens
diameter, punkta fast hylsorna i pedalarmen, jag har inte provat själv
men det bör fungera.
Låter som en himla massa jobb så ja kikar efter en bättre annars provar borra upp för större kilbult
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Perka »

Hittade några armar i garaget!
Fixar bilder imorgon.
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

Perka skrev:Hittade några armar i garaget!
Fixar bilder imorgon.
utmärkt. Den är startad nu.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Perka »

Hoppas att den gick bra!!!!
Glömde dock att kolla fläktkåpan till motorn.....

Här kommer bild på pedalarm!

Bild

Uploaded with ImageShack.us
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

Perka skrev:Hoppas att den gick bra!!!!
Glömde dock att kolla fläktkåpan till motorn.....

Här kommer bild på pedalarm!

Bild

Uploaded with ImageShack.us
motorn funka som den ska men slö så nu pågår cylinderbyte inkl kolv och topplock. angående pedalarmarna ser de tyvärr ut o va fel modeller.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Perka »

Kollar vidare har svårt att hitta allt i garaget...
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1473
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Kan du inte klippa en smal remsa av en plåt och knacka ner mellan kilbulten och hålett så det blir stumt och sedan dra åt.
Skriv svar