Monark M36 Custom -55

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Holländaren

Monark M36 Custom -55

Inlägg av Holländaren »

Efter ett litet missöde med mitt konto i samband med forumflytten så försvann alla mina inlägg.. Så jag tänkte att jag lägger upp Monark projektet på nytt :)
Allt det här skrevs i höstas alltså och jag ides inte skriva om allt så jag har bara kopierat/klistrat.

För några månader sen så lurade en kompis på mig en Monark ram. Jag var egentligen inte i nåt större behov av några fler projekt men det såg ut att gå å göra nåt med den där ramen så jag bytte till mig den iaf. Ingen motor men annars var den väl relativt komplett och det mesta såg ut att gå att använda.
Den stod i ett hörn i garaget i några veckor och när Haradsdagen (nåt jippo vi har här i byn varje år) började närma sig så bestämde jag mig för att nu ska den ihop! Jag hade lite över en vecka på mig och det skulle väl gå bra.

Såhär har den sett ut en gång i tiden, med JLO 2 stegs automat och 0,8 hk.
Bild

Jag hade ett Puch E50 kickblock liggandes som känndes lämplig eftersom det finns gott om delar till dom. Tanken var en glidarmoppe och då är det skönt att inte behöva växla. Blocket hade jag redan delvis renoverat med ny vev, nya lager och en ny koppling så det känndes bra att bygga vidare på det blocket. Det jag behövde var en cylle och topp eller iaf en fräsch kolv för allt man hade på lager gav 4 kg komp som mest. Det blev att beställa en 75 kubiks Gilardoni när det äntligen hade kommit in ett lass igen.

Testade snabb lite möjligheter för utseendet, jag är 195 lång så plats för benen behövde jag och jag vill inte sticka upp 2½ meter ovanför vägen heller. Sänkte framgaffeln allt som gick genom att plocka ur fjädrarna helt o hållet (bara för å se hur låg den skulle bli alltså, hade inte tänkt köra med det). Sänkte sadeln och hedde på ett Nevada styre. Såg ju inte så tokig ut!
Bild

Bra då var det bestämt då.. Men nu fanns bara ett rätt stort problem: motorn fick inte plats i ramen! Även om jag plockade av framskärmen såg tog tändhatten fortfarende i framdäcket. Och bråttom var det ju.. Så man tänkte över det i några minuter och sen var det "no guts no glory" och så blev det såhär:
Bild

Svarvade ett förlängningsrör som jag fick banka i, passformen blev i det närmaste perfekt. Det går in en bra bit på båda sidor, skulle ha lagt lite punkter längre in också men nu glömde jag det. Svetsades såklart lite ordentligare sen.
Nu är den ju förlängd och om jag nu förstår det rätt så kommer det innebära att man måste köra i Pro Mod klassen om jag ska köra nåt race med den.. Känndes ju som att man låg bra till där med sveriges vingligaste moppe och 1 växlat automat ;)
Bild

Tanken gömmer ju skarven rätt bra annars så man kanske skulle ha hållt tyst om förlängningen :lol:
Bild

Motorupphängningen fick göras om så bort med det gamla och ditt med nåt nytt, här är prototyp 1.
Bild

Och så blev det då.. Hylsan på främre fästet ska även hålla ett kedjeskydd sen, därför blev den lite längre.
Bild

Sen landade cyllen och gasaren i brevlådan så då var det dags att sätta igång med motorn.
Man fick skotta ordentlig här för att få ner cyllen.
Bild

Och på plats.. Nu var det bara börja fixa ett insug
Bild

Jag bestämde att inte lita på att förlängningsbiten håller så det skulle dit ett rör för att styva upp ramen. Ett rakt rör såg förjävligt ut så jag böjde till det för att få lite mjukare form, blev ju rätt bra men sabbade totalt utseendet jag hade tänkt mig!
Bild

Jaja det löser sig nog tänkte jag, nu fortsätter vi med motorn..
Tillverkade ett insug
Bild

Det visade sig att min nya koppling inte var nån kick koppling så jag fick svarva en hylsa för att centrera kick drevet eller vad man ska kalla det.
Bild
Bild

Sen när jag hade limmat allt, satt dit kopplingen, kolven och allt, och skulle he dit det sista som var cyllen och toppen så upptäckte jag att kolven stod lite sne när den var i NDP.. Det visade sig att man har glömt att fila bort några små kanter längst ner i spolkanalerna som kolven tog i. Suck, bara riva isär hela skiten då....
Men efter det så var det dags för uppstart! Här utan dämpare.
http://www.youtube.com/watch?v=wk-G93CTVKo

Dagen efter kom packningen till kopplingshuset så då kunde man faktiskt fylla olja och ge sig på en livsfarlig provsväng.. Det hade ösregnat hela dan, bara frambroms på moppen och inga fotstöd. Men är man sugen så är man.
http://www.youtube.com/watch?v=OylIgEVWYfw

Såhär såg den ut då, ett annat styre gjorde susen för att få till utseendet igen, blev ett riktig fränt stuk på den tycker jag själv om än det inte riktig blev som det var tänkt från början.
Bild
Bild

Då kom den dära Haradsdagen och moppecruisingen avklarades utan problem. Jag levde om mest av alla trots ljuddämparinsats, och den gick hårdast och många ville provköra. Jag körde med nåt stort skumgummifilter och det var en som klagade på det, att det såg för modernt ut. Det hade han ju helt rätt i så när jag kom tillbaks till garaget så kollade jag om ett gammalt Tillotson filter kunde tänka sig passa. Efter några minuter i svarven så gjorde det det, mycket bättre :)
Bild

Lackade allt som var nytt, färgen blev inte riktig perfekt men i dagsljus syns det inte så mycket.
Bild

Sen fick jag för mig att det skulle vara kul att köra lite dragrace med den.. Så det blev att bygga en pipa..
Bild

Vilket genast gjorde sitt för kopplingen pajjade på första provsvängen.
Det blev att tillverka en förstärkningsplatta:
Bild

Kopplingen ville inte alls bete sig men till slut kom jag fram till att det var överhettning pga oljebrist som var orsaken.. Lite fler och större hål i kopplingsskålen gjorde att den inte kokade bort all olja på en gång iaf..
Bild

Nu funkade det mesta, dags för en till provsväng:
http://www.youtube.com/watch?v=A68RS3Jjs9Y

97 km/t och motorn övervarvade :) Den vill absolut inte varva mer än 12000, oavsett drevning och uppför/nedförsbacke.
Dagen efter var racet och min bästa tid för dagen blev 11,4 sek med 99,0 km/t slutfart. Jag kom på andra platsen vilket var mycket mer än vad jag hade räknat med så man kan väl säga att man var rätt nöjd :)

Jag testade massor med olika grejer under dagen men ingenting hjälpte. Dom problemen som ska lösas nu är först å främst att förgasaren är på tok för liten, det sitter en 21a där nu och jag tänkte testa en 28. Men blev lite sugen på testa en Tillotson HR också faktiskt bara för att dom är fräna. Sen är membranet inte så optimal för höga varv.
Och så vill kopplingen fortfarende överhetta lite vilket resulterar i att den tappar varv medans den slirar, så det ska testas lite olika oljor nu.

Här är en film från racet jag körde, jag kör på 4:14, 7:14, 10:34 (semifinal) och 13:23 (final).
http://www.youtube.com/watch?v=Za_62qqfUiI
Monark M36 -55 9,91 sek, 108 km/t @ 201m
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Användarens profilbild
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Igår så startade jag pärlan igen för första gången. Ett kick så var den igång slider_cheers.gif

Det är lite uppdateringar på gång. Jag har köpt en ny membran som ska klara av lite mera varv, och så blev det en TM28 gasare 8)
Ska även pillas med toppen, finns nog en hel del att hämta där för just nu är squishen 1,4 mm :shock:

Men en sak i taget så man vet vad som ger vad.. Och igår så började jag med att riva kopplingen, för som sagt så vill den inte riktig vara med när den blir varm. Allt såg mycket bra ut där inne iaf, inget onormalt slitage trots nästan stumma fjädrar och slirvarv på 10000.
Jag fick tips om att testa en tjock rak olja, så det blev SAE50.. Jag fick bokstavligen trycka in den för den rinner verkligen inte lätt. Använde en spruta för med lilla tratten skulle det ha tagit flera dagar.
Bultade ihop allt igen och testade.. Men nu slirar kopplingen mest bara men att komma iväg ordentlig verkade inte vara så aktuellt. Jag tror att den här oljan gör att det slirar mycket mer än tidigare (med automatlådeolja) och mina vikter är för lätta nu. Som tur är så är det en sats vikter på väg hit också så det är bara testa vidare och se om det går att få till. Lyckas jag verkligen inte så får jag köra vidare med oljan jag hade förut, den funkade någorlunda iaf.
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

Intressant projekt, ska bli kul att följa, Lycka till 8)
Användarens profilbild
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

En actionbild kan jag väl bjuda på också :)
Bild

jo jag ska pumpa däcken inför nästa race ;)
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

:thumb:

*letar efter gillaknappen*
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Fränt bygge!!
Ett + för att du använder ryggskydd!
Du skulle nog kunna unna dig något mer i skyddsväg,
jag har sett vad asfalt kan göra mot hud, och det ser inte trevligt ut...
Särskilt inte när hastigheten närmar sig 100...
Användarens profilbild
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Jo ett skinnställ börjar faktiskt kännas aktuellt, skulle nog göra sitt för aerodynamiken också ;)
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Jag tycker det är roligt att du använder dig riktigt gamla mopeder istället för de mer "självklara valen" av senare modell.

Blir det att köra på Norrlandscupen i år också?
Användarens profilbild
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

Raketsport skrev:Jag tycker det är roligt att du använder dig riktigt gamla mopeder istället för de mer "självklara valen" av senare modell.

Blir det att köra på Norrlandscupen i år också?
Det är som fränare med gamla grejer. Och som sagt var det inte alls tänkt att bli nån racemoppe från början, men som vanligt så skulle det spåra ur ganska omgående... :roll: Ångrar ingenting utan tyckte det blev helt rätt iaf :)

Eftersom man kommer vara tidtagningsansvarig på Norrcupen tävlingarna så är det ju lika att ta med moppen också :) Blir många tidiga morgonar för det är 30 mil till Åmsele härifrån..
Fram 41 -56 44 km/t
Puch Alabama -62 76 km/t
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

Lolalola skrev::thumb:

*letar efter gillaknappen*
8)

Bild
Skriv svar