Ställa tändningen på Puch Maxi

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Ställa tändningen på Puch Maxi

Inlägg av BjörnK »

På " vanliga" motorer som Sachs, Zündapp mfl har jag lärt mig att tändplattan vrids medurs, mer ju mer trimmad motorn är.

På Puch Maxi går svänghjulet åt motsatt håll. Detta borde väl innebära att tändplattan ska vridas mer moturs, ju mer trimmad motorn är.

Har jag rätt, eller tänker jag fel?

Jag har vissa problem med att få en bra tändinställning på min Maxi med 70 cc. Vet inte hur stor för förtändning det ska vara med dessa cylindrar.
Någon som har erfarenhet av detta?
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

Rätt. Och Max!
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Ok, ska prova med vrida plattan max moturs.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Du tänker rätt. Däremot håller jag inte med om
att tändningen skall vara tidigare ju mer trimmat
man har.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

Desto högre varv desto tidigare tändning för att den ska hinna tända vid rätt tillfälle. Kolla på en gammal bil med rotortändning som är vakumstyrd lys ed stroblampa när du gasar på utan att ha tagit bort vakuumstyrningen så ser du hur tändpunkten flyttas till tidigare tändning efterhand som varvet ökar.

Common sense.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Bilar oftast 4 takt, en helt annan sak.
Kolla tändkurvan på lite vassare 2 takt
så ser man att den blir senare ju högre
varv.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

Jo det har jag oxå hört men faktum kvarstår kolvhastigheten överskrider brinnhastigheten därmed borde tändningen stå tidigare ju högre varv, annars finns ju risken att det brinner fortfarande när avgasporten öppnar och det är ju inte bra eller?

Sen går min maxi bäst med max tändning iallafall. :D

Det ska va maxat när man kör maxi det hörs ju :D
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

På en vass 2t är det väldigt mycket intern egr på låga
varv, då brinner det långsamt. Behövs kanske 30-35
graders tändning då, men på höga varv när pipan o
portningen stämmer brinner det fort då räcker 15-20
grader.
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

...och på vassa motorer med avstämt rör kan man minska förtändningen ytterligare när man passerat pipans normala arbetsområde. Det höjer avgastemperaturen vilket i sin tur höjer pipans avstämda varvtal, och motorn klarar några hundra varv extra innan pipan slutar göra nytta.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Precis, extrem fallet är väl Honda RS125 tänder några grader efter tdc
på max varv.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

Har ni funderat på skillnaderna på en sån hondamotor gentemot en maxi motor?

1 skiljer nog minst 5000rpm på toppvarv.
2 reedventilstyrt insug
3 elektronsk tändnig med möjlighet att flytta kurvan efter varv, växellägen, trottelposition, motortemp osv
4 Det största skillnaden som talar emot era teorier aktiv avgsport. som kan stänga betydligt längre duration än det kan på en cyl med vanlig avgasport.

Jaja skitsamma jag vet vad som funkar på mina motorer sen får restan göra och tycka som dom vill.

Klart slut varulvstjut.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Mailade Puchshop, och fick följande svar:

Hi Björn,

The best setting is:
1.4mm and the unterbrecher auf 0.35 that should be su
per.

Dags att mäta då, med andra ord.....
Skriv svar