Ställa tändningen på Puch Maxi
Ställa tändningen på Puch Maxi
På " vanliga" motorer som Sachs, Zündapp mfl har jag lärt mig att tändplattan vrids medurs, mer ju mer trimmad motorn är.
På Puch Maxi går svänghjulet åt motsatt håll. Detta borde väl innebära att tändplattan ska vridas mer moturs, ju mer trimmad motorn är.
Har jag rätt, eller tänker jag fel?
Jag har vissa problem med att få en bra tändinställning på min Maxi med 70 cc. Vet inte hur stor för förtändning det ska vara med dessa cylindrar.
Någon som har erfarenhet av detta?
På Puch Maxi går svänghjulet åt motsatt håll. Detta borde väl innebära att tändplattan ska vridas mer moturs, ju mer trimmad motorn är.
Har jag rätt, eller tänker jag fel?
Jag har vissa problem med att få en bra tändinställning på min Maxi med 70 cc. Vet inte hur stor för förtändning det ska vara med dessa cylindrar.
Någon som har erfarenhet av detta?
-
-
Desto högre varv desto tidigare tändning för att den ska hinna tända vid rätt tillfälle. Kolla på en gammal bil med rotortändning som är vakumstyrd lys ed stroblampa när du gasar på utan att ha tagit bort vakuumstyrningen så ser du hur tändpunkten flyttas till tidigare tändning efterhand som varvet ökar.
Common sense.
Common sense.
-
-
Jo det har jag oxå hört men faktum kvarstår kolvhastigheten överskrider brinnhastigheten därmed borde tändningen stå tidigare ju högre varv, annars finns ju risken att det brinner fortfarande när avgasporten öppnar och det är ju inte bra eller?
Sen går min maxi bäst med max tändning iallafall.
Det ska va maxat när man kör maxi det hörs ju
Sen går min maxi bäst med max tändning iallafall.

Det ska va maxat när man kör maxi det hörs ju

-
-
-
Har ni funderat på skillnaderna på en sån hondamotor gentemot en maxi motor?
1 skiljer nog minst 5000rpm på toppvarv.
2 reedventilstyrt insug
3 elektronsk tändnig med möjlighet att flytta kurvan efter varv, växellägen, trottelposition, motortemp osv
4 Det största skillnaden som talar emot era teorier aktiv avgsport. som kan stänga betydligt längre duration än det kan på en cyl med vanlig avgasport.
Jaja skitsamma jag vet vad som funkar på mina motorer sen får restan göra och tycka som dom vill.
Klart slut varulvstjut.
1 skiljer nog minst 5000rpm på toppvarv.
2 reedventilstyrt insug
3 elektronsk tändnig med möjlighet att flytta kurvan efter varv, växellägen, trottelposition, motortemp osv
4 Det största skillnaden som talar emot era teorier aktiv avgsport. som kan stänga betydligt längre duration än det kan på en cyl med vanlig avgasport.
Jaja skitsamma jag vet vad som funkar på mina motorer sen får restan göra och tycka som dom vill.
Klart slut varulvstjut.