Sida 1 av 1

Ställa tändningen på Puch Maxi

Postat: 01 maj 2013, 20:14
av BjörnK
På " vanliga" motorer som Sachs, Zündapp mfl har jag lärt mig att tändplattan vrids medurs, mer ju mer trimmad motorn är.

På Puch Maxi går svänghjulet åt motsatt håll. Detta borde väl innebära att tändplattan ska vridas mer moturs, ju mer trimmad motorn är.

Har jag rätt, eller tänker jag fel?

Jag har vissa problem med att få en bra tändinställning på min Maxi med 70 cc. Vet inte hur stor för förtändning det ska vara med dessa cylindrar.
Någon som har erfarenhet av detta?

Postat: 02 maj 2013, 02:33
av volvomannen
Rätt. Och Max!

Postat: 02 maj 2013, 07:55
av BjörnK
Ok, ska prova med vrida plattan max moturs.

Postat: 02 maj 2013, 10:19
av Skunkworkz
Du tänker rätt. Däremot håller jag inte med om
att tändningen skall vara tidigare ju mer trimmat
man har.

Postat: 02 maj 2013, 10:41
av volvomannen
Desto högre varv desto tidigare tändning för att den ska hinna tända vid rätt tillfälle. Kolla på en gammal bil med rotortändning som är vakumstyrd lys ed stroblampa när du gasar på utan att ha tagit bort vakuumstyrningen så ser du hur tändpunkten flyttas till tidigare tändning efterhand som varvet ökar.

Common sense.

Postat: 02 maj 2013, 12:28
av Skunkworkz
Bilar oftast 4 takt, en helt annan sak.
Kolla tändkurvan på lite vassare 2 takt
så ser man att den blir senare ju högre
varv.

Postat: 02 maj 2013, 12:34
av volvomannen
Jo det har jag oxå hört men faktum kvarstår kolvhastigheten överskrider brinnhastigheten därmed borde tändningen stå tidigare ju högre varv, annars finns ju risken att det brinner fortfarande när avgasporten öppnar och det är ju inte bra eller?

Sen går min maxi bäst med max tändning iallafall. :D

Det ska va maxat när man kör maxi det hörs ju :D

Postat: 02 maj 2013, 12:57
av Skunkworkz
På en vass 2t är det väldigt mycket intern egr på låga
varv, då brinner det långsamt. Behövs kanske 30-35
graders tändning då, men på höga varv när pipan o
portningen stämmer brinner det fort då räcker 15-20
grader.

Postat: 02 maj 2013, 15:07
av G-son
...och på vassa motorer med avstämt rör kan man minska förtändningen ytterligare när man passerat pipans normala arbetsområde. Det höjer avgastemperaturen vilket i sin tur höjer pipans avstämda varvtal, och motorn klarar några hundra varv extra innan pipan slutar göra nytta.

Postat: 02 maj 2013, 15:28
av Skunkworkz
Precis, extrem fallet är väl Honda RS125 tänder några grader efter tdc
på max varv.

Postat: 02 maj 2013, 16:50
av volvomannen
Har ni funderat på skillnaderna på en sån hondamotor gentemot en maxi motor?

1 skiljer nog minst 5000rpm på toppvarv.
2 reedventilstyrt insug
3 elektronsk tändnig med möjlighet att flytta kurvan efter varv, växellägen, trottelposition, motortemp osv
4 Det största skillnaden som talar emot era teorier aktiv avgsport. som kan stänga betydligt längre duration än det kan på en cyl med vanlig avgasport.

Jaja skitsamma jag vet vad som funkar på mina motorer sen får restan göra och tycka som dom vill.

Klart slut varulvstjut.

Postat: 02 maj 2013, 22:32
av BjörnK
Mailade Puchshop, och fick följande svar:

Hi Björn,

The best setting is:
1.4mm and the unterbrecher auf 0.35 that should be su
per.

Dags att mäta då, med andra ord.....