Norsjö Packy **Tanklist monterad!**

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
P-plats.se

Norsjö Packy **Tanklist monterad!**

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ibland blir det inte som man tänkt sig och trotts att garaget är fullt med projekt så har jag införskaffat ytterligare en moppe.
Kom över en Norsjö Packy som jag var och hämtade idag:

Bild

Skicket är som det är och det finns en del fixs men jag kommer nog bara göra en genomgång innan den ska ut på vägarna.

All information om dessa mopeder är av intresse och en kåpa över drevet står med på önskelistan:

Bild

Mer bilder finner ni på min hemsida:
http://www.p-plats.se/moped <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick tömt garaget i måndags och hämtade Packyn igår.
Ikväll efter att gräsklipparen blivit reparerad drog jag igång med att skruva sönder Packyn.

Elsystemet fick dokumenteras innan demontering:

Bild

Efter detta skruvades flaket bort, morton och bakskärmen av samt vajrar och elkablar. Tidigare ägare har lagat ramen och jag funderar på om jag kanske ska snygga till det lite:

Bild

Får också bjuda på en lägesbild:

Bild

(Lite mer är dock gjort efter bilden togs...) <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ah, smart. De där med att fota elen va ingen dum idé (tänkte aldrig så långt)hate-wall.gif Jag får förlita mig på mina egenhändigt ritade bilder istället :)

Jag skulle oxå vilja ha en packmoppe. Fick provköra en förra sommaren, första gången ja körde en sån, skitfrän grej:D

Lycka till med repningen <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är den demonterad så läng att jag kan börja tvätta i morgon och sen blir det slipning.
Märkte dock att framvagnen är sned och att en av dämparna (gummikudden) gått av, troligtvis i samband med att framvagnen blivit sned...
Det konstiga är att infästningen ser ok ut så jag vet inte var problemet är!?

Nån som vet var man får tag i dämparna/gummikuddarna?

EDIT:
Hittade denna som jag hoppas kan passa:
http://mopeddelar.se/gummibuffert-under-flak-1189-flakmoped-p-12226.html
Verkar vara samma som finns på Norsjö till deras nyare flakor:
http://www.norsjo.com/reservdelar_utskrift.php?gid=1&images=1
Även Alvars har denna, hoppas det är samma då Alvars ligger i närheten:
http://alvars.jetshop.se/ListProductsExt12.aspx?cat=591 <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I vintras byggde jag ett motorstativ till renoveringen av en Sachs-motor:

Bild

...och i kväll gjorde 2st nya fästen för att kunna montera min Pusch-motor på samma stativ:

Bild

Tur att jag gjorde stativet flexibelt och tanken var just att kunna sätta upp andra motorer.
Nu ska motorn tvättas lite innan den får en service för den ska tydligen vara renoverad med nya lager m.m. för några år sedan...
...men vi får väl se om det stämmer!? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan se att du har Puch orginal renovringsverktyg på väggen :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->P. plats.se Mycket smart det där med ställ , då kan du ju ha lösa fästen till olika sorters mopedmotorer klara i förväg. mistick_yes.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Amazon_jerka

Inlägg av Amazon_jerka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg ut att vara lite taskig lagning.
Mycket smart ställ du byggt få man nog ta och bygga ett. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Började inspektera framvagnen idag och lite snett e de allt:

Bild

Ser ut som dom kört på nåt på vänster sida och den gummidämparen har gått av.
På vänster sida har den en konstig vinkel:

Bild

...mot högersidan som ser mer normal ut:

Bild

Efter detta var konstaterat och dokumenterat åkte vinkelslipen fram.
Tog sin tid att få bort alla hemska svetsar och när jag var klar fanns det inte mycket kvar:

Bild

Bild

Nu står den lastad på kärran för i morgon drar jag iväg till en polare som är riktigt grym på att svetsa! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De ser ut som en genomsnitts flaka. Snett och vint sönderråstat och trasigt.
Kolla diagonalena på flakramen och skevhet,vanliga fel.
Buklor på rören kan man borra från motsatt sida och kncka ut med en rund järnpinne.
Rör med den diametern är svårt att få tag på. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ikväll blir det ett garagepass och hoppas få den svetsad! <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då va man hemma efter en kväll hos en polare som hjälpte till att hålla i svetsen.
Jag kapade och bankade till några bitar plåt att fylla hålen med Eje näste fast med pinnen och gassvetsade sedan:

Bild

Där det inte var hål var det mycket sprickor och det var en hel del jobb att få till det så här bra:

Bild

Bild

När vi var nöjda kapade jag till två förstärkningar som Eje svetsade fast:

Bild

Bild

Vi passade även på att rikta sadelstolpen lite så kåpan kommer passa bättre.
Även framvagnen riktades och vi passade på att förstärka lite också:

Bild

Den skadade gummibufferten fick demonteras med gasen och som ni ser kommer den nya passa betydligt bättre:

Bild

Tack Eje för hjälpen! <!-- </EdIndex> --></div>
Amazon_jerka

Inlägg av Amazon_jerka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var inte första gången han höll i en gassvets.
Jag har en men den används mest till att värma med annars bli det mig/tigen som åker fram. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roligt att någon fortfarande använder gassvets :shock:
Det behövs förstärkningar på dom flästa flakor, men tyvärr frångår man orginalet. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har haft honom som kund många år och han har lärt mig mycket under den tiden.
Nu är han lärare på gymnasiets yrkesutbildning och förhoppningsvis tar ungarna till sig av all den kunskapen han har att förmedla.

Gasen var slut på migsvetsen se därför pinne att nästa med och sen valde han gasen framför tigsvetsen av någon anledning...

Vad det gäller förstärkningar vs. orginal så är detta en bruxrenovering och då får funktionen gå före orginalutseéndet MEN jag har försökt att ha ändringarna så diskreta som möjligt. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar