Problem med Honda mt5:a

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
NRoos

Problem med Honda mt5:a

Inlägg av NRoos »

Hej! Har dragit igång mt5an efter 2 eller 3 år, jag minns inte. Anledningen till att den har stått är för att vänster vevpackbox hade farit. Den har jag bytt genom att använda plåtskruvar och tagit ut den från utsidan. Stoppa dit en ny och det verkar funka fint.

Problemet är att mopeden dör vid fullt gaspådrag. Det är samma delar på den som det var förut då den gick himmelskt. Tändningen ställde jag precis som den var innan. Den här motor har aldrig varit klyven vill jag också tillägga. Det jag har bytt samtidigt som packboxen är: cylinderfotspackning, topppackning och ena insugspackningen. Cylinder såg bra ut. En grund repa fanns där men den gör inget. Kolven såg bra ut också.

Det jag prövat är: Jag har skruvat som ett tok på luftblandandningsskruven, prövat att ta bort gummibiten mellan förgasare och luftburk, rengjort förgasaren, bytt mellan 3 olika stift ( visserligen var inget sprillans nytt men ett är lite använt), jag har gått från munstyckesstorlek 55( som det var då den gick bra) till 59 och då ville den varva ut fullt men då bluddrade den istället. Det jag har märkt är det att om jag lägger för halva delen av luftintaget på förgasaren så vill den varva men då bluddrar den istället.

Jag har tyvärr ingen kompmätare så jag vet inget om kompressionen.

Kan det vara så att jag måste gå ner i munstycke istället fastän det som satt där har funkat fint innan. Jag kan inte förstå vad det är som är felet. Det är heller ingen ork i mopeden. Visst man är väl inte så himla lätt men nog fan ska den kunna ta sig framåt.

Så nu mina kloka vänner, vad tycker ni att jag ska göra? :D
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

Började fundera och kanske kröken är igensatt. Får nog gå ut och byta till ett annat och kolla.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag kan egentligen bara komma med ett par gissningar.

kolvringen/kolvringarna har fastnat i spåret.
det har blivit avlgringar av bensinen som dunstat bort i förgasaren.
någon gång 2010/2011 var det väl som bensinen blev märkbart sämre om
jag fattat det rätt. kan vara så att den behöver 1 el 2 nummer större munstycke för att kompensera för det.

hur beter sig en reedventil om det blir avlagringar av olja/bortdunstad bensin
på dom?

om det inte finns någon som hållit på med honda här som kan märkets nycker så är det nog bara att börja en seriös felsökning.

erlan
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

Reedventil satt jag o tänkte på med ta av den vänd på läpparna sätt dit igen, kan u vara så att de gett med sig efter så många år så de inte stänger ordentlgt?
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

Okej. har tagit lös kröken och provat utan och den dör vid full gas. Tog även lös reedventilen. Dom verkade inte dåliga men jag vände på bladen och blåste och sög i dom men jag märkte ingen skillnad. För säkerhetsskull tog jag och satte dit en ny reedventil men den dör och vill inte varva ut. Kollade och på kolven och ringarna är inte fast i spåren utan rör sig fint. Ska byta kolvringar nu när jag ändå är igång. Efter det här så vet jag faktiskt inte vad jag ska göra. Kollade efter munstycken och hittade 65 som var minsta att köpa. Den bluddrade ju som sagt med 59 dvs 4 mm större än det som är original.

Jag kommer nog att pröva att byta block och flytta över cylle mm och om inte de går så får jag väl ta fram min nos Honda original förgasare, vilket jag inte är så sugen på.
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

Jag hade en MT5:a på jobbet som uppförde sig så där, kollade allt och
började byta munstycken mm, det visade sig vara så enkelt som
tändkabeln, byte den och monterade en ny tändhatt, sen gick den som
en raket.

Därmed är det inte sagt att det är samma fel på din men ibland när man
håller på så missar man det enkla :oops:
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

Jag har nu bytt 1 kolvring då den andra gick sönder :oops:

något som börjat visa sig nu är att förgasaren flödar över. Den lämnade en stor pöl under mopeden vilket inte har varit förut. mistick_badwords

Har kollat flottörventilen och den rör sig bra men flottörhuspackningen verkar lite platt. Det är en typ ut av oring och ingen pappackning. Jag skulle gissa att den är boven just nu. Tyvärr har man ju ingen sådan :( Får bli att använda packningssilicon eller liknande.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Nej, inte silikon! :Stop_:

Usch fy så äckligt! :x
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

Det enda som jag kan tänka mej är att det har med soppatillförseln att göra, :D
HSE

Inlägg av HSE »

Låter nog som det fortfarande är läckage vid någon vevaxltätning. Fettade du in den du bytte innan monteringen? Om den är torr kan den skadas av friktionsvärmen när motorn startas. Bytte du på andra sidan? Om ena sidan är slut är säkert andra sidan också på väg...Mvh HSE.
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Vissa tändnings fel kan ge samma symtom som för lite soppa.
Som tex det som Jerka_59 skrev.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

HSE skrev:Låter nog som det fortfarande är läckage vid någon vevaxltätning. Fettade du in den du bytte innan monteringen? Om den är torr kan den skadas av friktionsvärmen när motorn startas. Bytte du på andra sidan? Om ena sidan är slut är säkert andra sidan också på väg...Mvh HSE.
Om den tar luft från den andra sidans packbox så skulle den röka av fan :shock:
G-son

Inlägg av G-son »

MT5 har (från början) en strypning för luften in i luftburken, gummit luften går genom har helt enkelt bara ett litet hål. Om det lossnat och släppar förbi luft, eller något annat inte sitter så det håller tätt (luftburkslock, gummit till förgasaren) går motorn rimligtvis magrare. Oftast inte så illa att dom inte tål fullgas, men det kan vara en av flera olika orsaker som samverkar.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

G-son skrev:MT5 har (från början) en strypning för luften in i luftburken, gummit luften går genom har helt enkelt bara ett litet hål. Om det lossnat och släppar förbi luft, eller något annat inte sitter så det håller tätt (luftburkslock, gummit till förgasaren) går motorn rimligtvis magrare. Oftast inte så illa att dom inte tål fullgas, men det kan vara en av flera olika orsaker som samverkar.
Jag har slängt luftburken, och kör med ett filter direkt på förgasaren, och det går fint, detta behövs nog bara när man har trim på. :D
G-son du har rätt , bränsle ska ju blandas med luft och det är väldigt viktigt att den blandningen blir rätt :D
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

jag smörjde packboxen med 2 taktsolja innan den monterades. Jag är skeptisk till att den läcker vid den andra packboxen för då borde den ju knappt starta tycker man. Den startar nämligen på första kicken.

Jag har just nu ingen form av luftfilter på förgasaren men bara för det så borde man ändå kunna ta sig upp på fullgas, de e ju ingen superkänslig maskin.
Skriv svar