Sommarens Compact-renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
MatteF50

Sommarens Compact-renovering

Inlägg av MatteF50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla moppefreaks, det här är mitt första inlägg här och jag skulle behöva lite hjälp inför sommarens renovering. Jag kom över en compact idag för en tusing, å de jag skulle behöva hjälp med är att fastställa ålder och modellbeteckning, samt originalfärg (om de går)..
Nu har jag inte moppen tillgänglig förrän om 2 veckor (jobbar på annan ort), men jag bifogar nåra bilder så kanske ni experter kan säga nåt. Märk väl, jag vet inte om motorn, dämparna, färgen etc är original.. Hann inte undersöka så mycke då jag var tvungen att åka till orten där jag jobbar ganska omgående efter jag hämtat den. 3-vxl fot-motor iaf, ingen hastighetsmätare i lykthuset, men hål för det??
Kommer att lägga upp bilder här när jag gjort något med den, så håll utkik :)

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pakethållaren i hinken är till en Cresent F50 och värd lite pengar.
Skapligt objek den Conpakten och en del delar fons ju nya att köpa :D <!-- </EdIndex> --></div>
MatteF50

Inlägg av MatteF50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag var egentligen ute efter att få köpa tillbaka min F50 som killen köpt av mig för många år sen, men han hittade bara denna compacten istället :P Så har jag tur så dyker f50n upp också :) Kollade just på lite online mopedaffärer å såg att de verkar finnas mycke delar till just compact..
Kollade själv lite på bilderna nu å såg att sadeln om den är original har såna vita streck, samt att den inte har nåt lås på baksvingarmen? kan de va kring tidigt 70tal? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den bör vara tillverkad <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gissar på att det är en 1252a 72-74, typskylten ska sitta under sadelen vid tanklocket, framhjul, baklyse utbytt :D <!-- </EdIndex> --></div>
MatteF50

Inlägg av MatteF50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Måntro om originalfärgen är guldorange eller liknande? ser att den plåten ovanför var tutan brukar va är i den färgen.. och även hållarna till stänkskärmen fram.. om dom nu inte är utbytta kanske.. får nog skrapa lite på gamla färgen å se.. Hur som helst, tycker den guldorange eller kopparlikandne färgen e finast, så kommer nog att lacka moppen i den färgen. Finns de färgkod å hur mycke (liter) behöver jag för att lacka med kompressor och sprutpistol? Finns de nån sida där ja kan läsa mer om ev grundfärg, tillvägagångssätt osv?? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Esso , hur ser du att bakhjulet är bytt ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->S_compact - Grimeca framnav och Leleu baknav.

MattaF50 - Jag har kikat på din Compact flera gånger och funderat. Om jag stolpar upp när delarna på din moppe och vilket är de monteras på 1252an så ser det ut så här:

Baknav - 1972-83
Framnav - Grimeca satt ibland monterat på de första 1252'orna 1972
Sadel - 1972-75
Sving - 1972-74
Baklykta - 1976-83
Bakskärm - 1976-83
Stötdämpare - 1976-83

Lack på framgaffel och ram - klarbärsröd 1976-77
Ser röd färg nere på gaffelbenet och på ramen vid skärm/stötdämparfästet. Kan det stämma?

Med denna information så skulle jag tro att den är en 1252 av ihop plockade delar eller en 1976'a med "gamla sadeln" och med sving och framhjul utbytt... man jag har några frågor.
Kan du se vad svingen haft för färg? Och kan du lyfta på sadeln och fota ramdelen med tanklocket? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->inget kunnande här inte he he :) <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag menade mer att motorn är bytt till en 3 växlad <!-- </EdIndex> --></div>
MatteF50

Inlägg av MatteF50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska utreda mer när jag kommer till byn nästa helg, förhoppningsvis utreds alla frågetecken å renoveringen kan påbörjas :)

Såg också att svingen mest troligt är lite skev.. hur räta till?
Vet ni hur jag kan få tag i färg? Har tänkt den guldorange färgen.. bifogar en bild snodd från blocket:
Bild
Är detta guldorange, om inte vad heter denna färgen? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tycker nog den ser bärnstenslackad ut...snygg färg... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
MatteF50

Inlägg av MatteF50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här ska den se ut när den blir klar, med svart kedjeskydd å den kåpan (ramen i den guldorange, koppar-aktiga färgen):
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
MatteF50

Inlägg av MatteF50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vill som få för mig att bärnsten ser ut mer åt de bruna hållet, men ja kan ha fel? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kommer nog att bli snyggt i bärnstensguld och svart...har ju bärnstensmetallic själv på min 1256 a...
Bild

färgen lystrar fint i solljus :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Skriv svar