Huret hastighetsmätarvire för Golden Champ...
Huret hastighetsmätarvire för Golden Champ...
Letar förbrilt på nätet efter en hastighetsmätarvire till min Golden Champ. Hittar bara VDO-VDO och VDO-Huret... Men jag antar att det ska vara Huret i båda ändarna.
Nån som har koll på var man hittar rätt vire... Antar att det är samma mätare som sitter på F50GLX.
Nån som har koll på var man hittar rätt vire... Antar att det är samma mätare som sitter på F50GLX.
Skickade frågan till ett par moppedelshanlare på nätet. Fick svar från två (av tre) som båda menade att det borde vara en Huret>VDO-vajer. Beställde och fick vajern i dag och var nere och testade...
Funkade INTE.
Den passade i Huret-mätaren men var lite för smal i andra änden (navet) och greppade inte i fästet... Gängan passade dock... Tittar man i hålet där vajer-piggen ska sticka in i navet ser det nästan runt ut. Så det kan ju i princip vara rätt vajer men att det är så slitet att det inte greppar...
Funderar nu på vad jag ska göra... Returnera vajern eller försöka anpassa nav/vajer så att det de greppar i varandra... ?
Ska jobba ett par nätter nu så jag tror inte jag hinner pilla så mycket med det de närmsta dagarna.
Funkade INTE.
Den passade i Huret-mätaren men var lite för smal i andra änden (navet) och greppade inte i fästet... Gängan passade dock... Tittar man i hålet där vajer-piggen ska sticka in i navet ser det nästan runt ut. Så det kan ju i princip vara rätt vajer men att det är så slitet att det inte greppar...
Funderar nu på vad jag ska göra... Returnera vajern eller försöka anpassa nav/vajer så att det de greppar i varandra... ?
Ska jobba ett par nätter nu så jag tror inte jag hinner pilla så mycket med det de närmsta dagarna.
-
På min Golden Champ använder jag hastighetsmätardrivningen på motorn och kan då använda VDO-Huret vajer. Inte original men det fungerar utmärkt.Dand skrev:Skickade frågan till ett par moppedelshanlare på nätet. Fick svar från två (av tre) som båda menade att det borde vara en Huret>VDO-vajer. Beställde och fick vajern i dag och var nere och testade...
Funkade INTE.
-
Undrar varförDand skrev:Skickade frågan till ett par moppedelshanlare på nätet. Fick svar från två (av tre) som båda menade att det borde vara en Huret>VDO-vajer. Beställde och fick vajern i dag och var nere och testade...
Funkade INTE.

Med Huret drivning o Huret hastighetsmätare borde väl till o med en säljkåt moppehandlare fatta att den vajern inte funkar bra utan modifiering.
taskigt av dom att sälja sånt till dig tycker jag.
men du får berätta om det funkar att löda, det skulle ju kunna gå bra.
-
Jag har kört med lödd vajer och visst det fungerade men mätarnålen fladdrade pga. att det var svårt att fila lödningen så den centrerade. Fick som jag tidigare skrev tag i en "riktig" vajer och nu går mätaren helt perfekt, visar lite lite bara men det beror på utväxlingenkejsaren skrev:Undrar varförDand skrev:Skickade frågan till ett par moppedelshanlare på nätet. Fick svar från två (av tre) som båda menade att det borde vara en Huret>VDO-vajer. Beställde och fick vajern i dag och var nere och testade...
Funkade INTE.![]()
![]()
![]()
Med Huret drivning o Huret hastighetsmätare borde väl till o med en säljkåt moppehandlare fatta att den vajern inte funkar bra utan modifiering.

Sitter det någon sådan anslutning på 50/3BKFS? Har sett på andra moppar men aldrig ens tänkt tanken eller lagt märke till någon sådan anslutning...agneskajsa skrev:På min Golden Champ använder jag hastighetsmätardrivningen på motorn och kan då använda VDO-Huret vajer. Inte original men det fungerar utmärkt.Dand skrev:Skickade frågan till ett par moppedelshanlare på nätet. Fick svar från två (av tre) som båda menade att det borde vara en Huret>VDO-vajer. Beställde och fick vajern i dag och var nere och testade...
Funkade INTE.
Just löda och fila var en av mina tankar. En annan var att bocka till ett litet hölje (som ett fyrkantsrör) av någon tunn aluminiumplåt. Löda och fila borde ju vara lättast men hur hållbart kan det bli?HUSQVARNA SPORT skrev:Prova att vända vajern om den greppar och passar bra går det att löda på med lödtenn på den smala änden och fila fram rätt fyrkant.
Ja, jag var ju tveksam själv men efter att två handlare rekommenderat samma vajer tänkte jag att det kanske satt ett VDO-nav därnere (hade ju faktiskt inte kollat)...kejsaren skrev:Undrar varförDand skrev:Skickade frågan till ett par moppedelshanlare på nätet. Fick svar från två (av tre) som båda menade att det borde vara en Huret>VDO-vajer. Beställde och fick vajern i dag och var nere och testade...
Funkade INTE.![]()
![]()
![]()
Dessutom blev jag lite fundersam på längden. På hemsidan står det 750 mm men vajern är 860 från topp till topp. Men man kanske mäter bara själva svarta plasthöljet och drar av för metalldelarna i ändarna... Märkligt i så fall tycker jag.
Innan jag ger mig på att trixa med lödning eller annan modifikation får jag väl deal lite med säljaren om det kanske går att få tag på en bättre anpassad vajer.
Missade nästan den här:
Men returnerar jag den felaktiga vajern (som ju dessutom är för lång) måste jag köpa en vajer i rätt längd för att få ett hölje (gamla originalhöljet är trasigt). Men då kan jag ju i princip köpa en VDO>VDO bara för att få höljet (för gäng-anslutningarna verkar ju vara samma) och bara byta vajer och drivspetsar...
Det står inget på Duells hemsida om dimensionerna på drivspetsarna? Jag fattar det som att du inte behövde fila eller trixa till det över huvud taget... Det verkar ju riktigt lovande!
Det där är ju en lockande tanke. Ska kolla närmare på det alternativet.f50glx skrev:det finns på duells något som heter innerwiresats snopro 92-154 beställ hos din lockala handlare . den går att klippa till i rätt längd och trä in i dit ytterhölje och montera på ändhylsa så gjorde jag på min f50
Men returnerar jag den felaktiga vajern (som ju dessutom är för lång) måste jag köpa en vajer i rätt längd för att få ett hölje (gamla originalhöljet är trasigt). Men då kan jag ju i princip köpa en VDO>VDO bara för att få höljet (för gäng-anslutningarna verkar ju vara samma) och bara byta vajer och drivspetsar...
Det står inget på Duells hemsida om dimensionerna på drivspetsarna? Jag fattar det som att du inte behövde fila eller trixa till det över huvud taget... Det verkar ju riktigt lovande!
Här finns en huret wire som är 630 mm lång, se länken.
Vet inte hur lång din ska vara.
http://www.ebay.de/itm/Tachowelle-Huret ... 3a8089a8f3
Och här en som är 600 mm lång
http://www.ebay.de/itm/Tachowelle-HURET ... 48552d9faa
Vet inte hur lång din ska vara.
http://www.ebay.de/itm/Tachowelle-Huret ... 3a8089a8f3
Och här en som är 600 mm lång
http://www.ebay.de/itm/Tachowelle-HURET ... 48552d9faa
-
Glömde bort att du har original-motorn (?) i din Golden Champ och i den finns inte någon hastighetsmätardrivning. Men det går att montera även om man då måste dela motorn.Dand skrev:Sitter det någon sådan anslutning på 50/3BKFS? Har sett på andra moppar men aldrig ens tänkt tanken eller lagt märke till någon sådan anslutning...agneskajsa skrev:På min Golden Champ använder jag hastighetsmätardrivningen på motorn och kan då använda VDO-Huret vajer. Inte original men det fungerar utmärkt.Dand skrev:Skickade frågan till ett par moppedelshanlare på nätet. Fick svar från två (av tre) som båda menade att det borde vara en Huret>VDO-vajer. Beställde och fick vajern i dag och var nere och testade...
Funkade INTE.
Ta tunn stålplåt, det är stabilare. Klipp ett par remsor, med ungefär fyrkantens bredd. Böj som ett U och stoppa ner i drivningens fyrkanthål, en plåtremsa täcker två sidor mitt emot varann, och den andra vänds 90 grader och täcker de andra sidorna. Ett mindre fyrkanthål färdigt för att använda.Dand skrev:... En annan var att bocka till ett litet hölje (som ett fyrkantsrör) av någon tunn aluminiumplåt. Löda och fila borde ju vara lättast men hur hållbart kan det bli?

Tack tack tack för alla bra tips!
Nu har jag skickat tillbaka vajern. Troligen satsar jag på Dulles vajerinsats men jag måste ha ett lagom lång hölje också så jag avvaktar tills jag har möjlighet att besöka en butik och kolla på plats hur den sitter. Och så kan jag samtidigt be dem ta hem Dulles kit...
Eftersom båda ändarna på denna VDO-Huret passade (förutom själva drivpinnen) så antar jag att jag jag ganska lätt kan hitta en VDO-VDO med lagom längd och sen dra i en ny vajer och montera passande drivpinnar.
Återigen tusen tack för all hjälp!
Nu har jag skickat tillbaka vajern. Troligen satsar jag på Dulles vajerinsats men jag måste ha ett lagom lång hölje också så jag avvaktar tills jag har möjlighet att besöka en butik och kolla på plats hur den sitter. Och så kan jag samtidigt be dem ta hem Dulles kit...
Eftersom båda ändarna på denna VDO-Huret passade (förutom själva drivpinnen) så antar jag att jag jag ganska lätt kan hitta en VDO-VDO med lagom längd och sen dra i en ny vajer och montera passande drivpinnar.
Återigen tusen tack för all hjälp!