Flinta toppackning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Jonatanm535

Flinta toppackning

Inlägg av Jonatanm535 »

Har just kört sönder toppackning nr 2 på min flinta!
Sitter ny ostrypt cylinder på och ny topp. La märke till den lustiga utformningen av packningen redan första gången. Är ju ett extra hål som inte behövs? Och verkar vara så på alla. Finns de någon annan modell som passar? Har bara gått 6-7 mil mellan gångerna. Har kört i ca 30km/t (maxfart 45) och då går den lite fett på mellangas. Kan detta påverkat?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det förargliga hålet behövs på rundmotorerna med pysventil.
enda jag vet med rätt bultavstånd är morini s5 med lilla (svenska MCB1254 m.fl.) bultavståndet.

erlan
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Vad är det för bultdelning på toppen?

Med din effekt ska en topplockspackning hålla måånga säsonger!
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

Är toppen helt plan? En bekant köpte också ny opluggad cylle och ny topp och fick samma problem. Med original toppen håller packningen.
Jonatanm535

Inlägg av Jonatanm535 »

Ska mäta bultdelningen/avståndet!

Ja visst ska de hålla bättre än så här!

ilo55cc: Tanken har slagit mig, kina grejer är ju sällan av den rätta kvaliteten! Gör ett sista försök nu. Efterdrog lite extra och filade bort en vass kant som var runt hela förbränningsrummet. Annars får farsan mäta upp den och ev riktplana den.
Användarens profilbild
Moondrip

Re: Flinta toppackning

Inlägg av Moondrip »

Jonatanm535 skrev:Har just kört sönder toppackning nr 2 på min flinta!
Sitter ny ostrypt cylinder på och ny topp. La märke till den lustiga utformningen av packningen redan första gången. Är ju ett extra hål som inte behövs? Och verkar vara så på alla. Finns de någon annan modell som passar? Har bara gått 6-7 mil mellan gångerna. Har kört i ca 30km/t (maxfart 45) och då går den lite fett på mellangas. Kan detta påverkat?
Jag har nog bränt 6-7 st toppackningar just på grund av det infernaliska, j-vla, extra, 5:e hålet i mitten(!)

Sist så smetade jag på lite monteringspasta som stelnar vid värme och det höll bra - tills jag blev tvungen att riva av toppen igen.

Nu kör jag Biltemas packningsmaterial som jag klippt ut med en blå ikea-sax och jag klippte den extra bred.

Den håller järnet! Kör på det och skippa dessa "originaltoppspackningar".

Det kan tyckas att metallagringen i topp-packningen behövs men det går precis lika bra utan.

God Speed
Jonatanm535

Inlägg av Jonatanm535 »

Tack så mycket för tipset!! Detta ska inhandlas och provas inför nästa "ras"!!

Hur länge har du kört med packningen? jag och ett litet gäng ska ut på 20-45mils (inte bestämt rutt än) resa i början av juli och då måste de hålla!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

du kan ju alltid svarva tätningsyta som på en sachstopp.
och skippa topplockspackningen.

erlan
G-son

Inlägg av G-son »

Testat att köra utan packning och bara använda något packningsklister, eller med en packning gjord av glödgad kopparplåt? Om det inte är för tajt mellan kolv och topplock ger ju tunnare/ingen packning bara lite högre kompression, och det kan ju vara trevligt ibland... :roll:
Användarens profilbild
Moondrip

Inlägg av Moondrip »

Jonatanm535 skrev:Tack så mycket för tipset!! Detta ska inhandlas och provas inför nästa "ras"!!

Hur länge har du kört med packningen? jag och ett litet gäng ska ut på 20-45mils (inte bestämt rutt än) resa i början av juli och då måste de hålla!
mja jag nog allt kört en säsong med den. Men känneru dig osäker så kör en vanlig packning med 5 hål i och inhandla en sånhär rackare och täta till extra vid främre hålet

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ta-361772/
Användarens profilbild
1273 65a

Inlägg av 1273 65a »

Håller med G-son, prova med en tunn (0.5 m/m) kopparplåt. Har gjort det själv och vet att det fungerar.Har åkt två säsonger nu och den bränner man inte sönder.Var nog med att rengöra tätytorna. MVH.
Skriv svar