Cykeldator

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Cykeldator

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som vet, kan man använda en cykeldator till att kolla hastigeten på en moped [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] , <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tja..varför skulle man inte kunna det. Bägge har hjul som snurrar.. jag brukar använda cykelmätare på diverse ombyggda motorcyklar samt veteran motorcyklar,Men du måste kolla vad mätaren är graderad till för maxhastighet om du kör över 100km/tim. eftersom en del mätare bara maxar 100 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok dr novolette, jag kör ungefär 60 så då kommer det at gå bra, tack för rådet :D Har ni sol och värme här är det sådär en 26 grader, förresten har du sett Sture något nyligen, du kan väl hälsa att motorn går fint :shock: :D <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo här är det 30 grader varmt å jag är lite smått illamående efter en mkt sen natt i ett öltält (Boden alive)
Jag var faktiskt där med sture så jag ska hälsa honom när jag ser honom nästa gång..
Jag å sture gjorde faktiskt en liten affär i veckan så det blev ännu en bil till mina samlingar har väl nu ca 10-15 bilar bland mina övriga farkoster denna bil var ett monster som heter IFA Wartburg 311 årsm. -57a ser ut som en jänk som krymt i tvätten å även motorn för den delen som är en trecyl tvåtaktare. Bilmodellen kallades på sin tid "en hybrid mellan moped å bil" & "den skenande dammsugaren"
ride on! <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den vill vi se :) <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag lägger in en bild i morgon :wink:
det är ett ren.obj med allt plåtjobb klart har varit inlämnat på yrkesskola så hela golvet samt skuffgolv är ubytt, alla delar finns, så när tiden..ja tid :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->här kommer ngn bild på underverket mycket mysko lösningar på denna skapelse bla. tvärgående bladfjädring fram.. :? förresten alf-johan..det är stures hus i bakgrunden :D
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Frän kärra. IFA = DKW eller hur var det? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1960 hade jag en IFA årsmodell 1955 den såg ut som en DKW , den kallades också östtysk DKW inte denna men en likadan:D
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:jo här är det 30 grader varmt å jag är lite smått illamående efter en mkt sen natt i ett öltält (Boden alive)
Vilka minnen! :D Jag har bott i Boden och har både klara och svaga minnen från dessa öltält. De var ju sommarens höjdpunkt.
Håller Sourvadammen och blir "stadsvattnet" fortfarande grönt i augusti? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jorru å jag har bott i Umeå så kan det bli.. här är det som vanligt.. algblommningens paradis. Numera har dom en pipeline där dom pumpar in älvsvatten för att få cirkulation på alla suråar som rinner genom staden.Så det håller sig hyffsat fräscht men det går inte att bada i om vi säger så. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På tal om IFA så fanns det en tidigare modell, som även den var lik DKW, den hade kaross delvis av trä, och plywood, kallades för" Spånkorgen" samma namn fick också DKW n. ursäkta nu blev det bilar igen
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->för att återgå till cykeldatorer.

Jag monterade på en billigt cykeldator på min 2000 idag och det fungerar inte, tror den störs av motorn.

RPM mätaren visar runt 1500 på tomgång å uppåt 7000på fullgas.

Det kan väl vara hur motorn snurrar?

Verkar som att jag antingen måste skaffa ett helt snäckdrev å använda en VDO, skärma motorns störningar på något sätt eller skaffa en dyrare cykeldator. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag monterade en cykeldator på min suzuki i går (svårt) men den fungerade efter mycket inställande, dåliga bruksanvisningar, bara på engelska, kanske OK , men väldigt småstilt. Jag ville bara meta Km/h :? :D köpte den hos jula 69:- <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->joo det har alltid funkat för mig iaf. eftersom jag oftast monterat dom på mc så har jag köpt dyrare datorer med topphastigheter över 100km/tim. Men nog är det lite micklande med kalibreringen jag har dock aldrig märkt av att dom störs av motorns magnetfält. Funkar även utmärkt på min hembygda minihonda som som bara har 8" hjul samt motorn väldigt nära framhjulet. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar