Sida 1 av 7
Nya problem....denna gång flintan!*Skoterett*
Postat: 01 jun 2013, 19:01
av JRA
Efter 3 mils åkning så började Flintan hacka... för att till slut dö helt! Fick promenera en bit sen starta den igen, gick en kilometer sen dog den igen... Bytte konding i dag men ingen skillnad. Verkar som att när den blir riktigt varm så strejkar den... Tändspolebytedags?
Nån som känner igen symptomen?
Postat: 01 jun 2013, 19:11
av 56:an
............
Postat: 01 jun 2013, 22:26
av Sven
klasiskt skoterett problem, ånglås det blir för varmt i fögasaren.
Postat: 02 jun 2013, 00:42
av 56:an
.........
Postat: 02 jun 2013, 09:09
av JRA
Sven skrev:klasiskt skoterett problem, ånglås det blir för varmt i fögasaren.
Så kan det ju vara förstås... Mer fakta: Körde ju en 3 mil i ca 24-25 grader sen dog den.... Då med sidokåporna på. Efter kondingbyte så fick den stå och gå i en 10 minuter (samma temp ute) med på tomgång ( gasade lite då och då) sen körde jag kanske en kilometer sen började problemen. Denna gång utan sidokåporna, allstå borde det ju ha varit bättre förutsättningar för att undvika värmeproblemen? Men likt förbenat så stannade den... Har ökenfläktsvarianten på min... Man kanske ska prova en tjock bakelitpackning mellan förgasare och cylinder? 1 cm kanske?
Postat: 02 jun 2013, 09:31
av erlan
är det inte på dom fläktkylda som det ska sitta en speciell värmeskyddsplåt mellan cylindern och förgasaren? finns den kvar?
aspenbensin har högre kokpunkt än vanlig mackbensin.
tändproblem testas väl enklast genom att direkt koppla in ett teststift när den stannar.
erlan
Postat: 02 jun 2013, 09:39
av JRA
erlan skrev:är det inte på dom fläktkylda som det ska sitta en speciell värmeskyddsplåt mellan cylindern och förgasaren? finns den kvar?
aspenbensin har högre kokpunkt än vanlig mackbensin.
tändproblem testas väl enklast genom att direkt koppla in ett teststift när den stannar.
erlan
Hej! Japp, plåten sitter där! Jag är mer o mer inne på ånglås jag med nu när jag tänker efter! För den tvärdör inte utan den beter sig nästan som vid slut på bensin: Tänder lite och dör, tänder lite mindre och dör för att sen helt dö!
Hur menade du med bensin-typen Erlan?
Postat: 02 jun 2013, 09:46
av Cobra5000
Är det inte Skoteretten som har en annan luftburk med slanganslutning ut åt sidan (för att få lite kallare insugsluft) ?
Har du provkört utan tanklock ?
Postat: 02 jun 2013, 09:49
av JRA
Cobra5000 skrev:Är det inte Skoteretten som har en annan luftburk med slanganslutning ut åt sidan (för att få lite kallare insugsluft) ?
Har du provkört utan tanklock ?
Stämmer bra det med iluftburken och slangen, den sitter där.
Bra ide! Ska prova utan tanklocket också!
Postat: 02 jun 2013, 11:18
av 56:an
..........
Postat: 02 jun 2013, 12:33
av erlan
jag har en gammal motorsåg jag använder endast att kapa ved med.
eftersom det bara är kapning så är det hårdare körning än sågen är avsedd för. tanken är gjuten i samma stycke som vevhuset.
använder jag vanlig mackbensin börjar den stormkoka i tanken,och naturligtvis stanna med ånglås.
men med aspenbensin går det att köra utan att det blir ånglås eller kokar i tanken.
erlan
Postat: 02 jun 2013, 13:21
av JRA
Nu har jag kört en mil utan tanklock! Och utan att den stannade

Så forhoppningsvis satt problemet där....
Vad kan man göra åt tanklocksventilationen då? Nytt tanklock? Borra upp det gamla lilla hålet?
Postat: 02 jun 2013, 13:27
av erlan
är det inte kallare hos dig också idag? i så fall var det nog en provkörning utan värde.
erlan
Postat: 02 jun 2013, 13:29
av JRA
erlan skrev:är det inte kallare hos dig också idag? i så fall var det nog en provkörning utan värde.
erlan
Kanske ett par grader kallare idag... Men då får jag ta det som en ren nöjeskörning

Postat: 02 jun 2013, 13:53
av Sven
Skoterettens värme problem kan nog vara en av dom mest vanliga problemen på detta forum.Den enklaste lösningen vore nog att parkera skoteretten dom varmaste dagarna och köra med en annan moppe.
