Pga att jag behövde en extra cykel, rullade jag idag fram en gammal, delbar låghjuling jag haft undanställd sedan jag fyndade den för ett antal år sedan. Däck, slangar och fälgband var totalt kass så jag bytte dem idag. Och jag förvånades över att jag ingenstans på cykeln kunde upptäcka något som helst fabrikat- eller modellnamn. Möjligen skulle det någongång kunna ha stått på kedjeskyddet, vilket jag tror är bytt till icke orginal - till synes avbrutna eller avsågade fästen på cykeln kan tyda på det.
Kan någon berätta vad detta är för cykel egentligen? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är absolut ingen svensk mini cykel. Kilbultsnav tyder på att den kan vara ifrån England. Tyskland, Ryssland osv. Det finns en rad minicykel märken som man sett på Blocket. En av dom är ett fabrikat med namn Auto-mini som är snarlik tror jag? Kolla på Blocket så hittar du nog vilken cykel du har. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle skrev:Det är absolut ingen svensk mini cykel. Kilbultsnav tyder på att den kan vara ifrån England. Tyskland, Ryssland osv. Det finns en rad minicykel märken som man sett på Blocket. En av dom är ett fabrikat med namn Auto-mini som är snarlik tror jag? Kolla på Blocket så hittar du nog vilken cykel du har.
Apropå nav visar jag en bild av baknavet, som tyvärr är "lagat" med svetsning. Tror ni att det skulle gå att få tag i delar till navet?
Rolle skrev:Står det något på navhylsan vad det är för märke på navet?
Jag gnuggade navet rent runt om idag men kunde inte upptäcka vare sig text eller siffror på det.
Upptäckte däremot att såväl dynamo och framlykta är märkta typ som bilden, och tydligen kom från Öst-Tyskland! Kan hela cykeln som kanske var cyklarnas motsvarighet till Trabant, hetat FER?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte helt omöjligt. Den kan också kommit ifrån Ryssland eftersom de flesta naven och dynamor och lysen var gjorda i Tyskland vid den tiden <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ryssarna använder Torpedokopior. Jag har hittat nya Ryska Torpedodelar på marknader i Vitryssland <!-- </EdIndex> --></div>
Om jag inte har cykelolja tillgänglig... är det då "tillåtet" med t.ex. bilmotorolja, -hjullagerfett, -växellådsolja eller symaskinsolja? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De danska cyklarna hette SCO.
Men din cykel är knappast en SCO för de skulle aldrig använt de komponenter som finns på din cykel. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
pangerva skrev:De danska cyklarna hette SCO.
Men din cykel är knappast en SCO för de skulle aldrig använt de komponenter som finns på din cykel.
Jag har Googlat lite och tagit med SCO, och massor utan, för att främst finna bilder på hopfällbara cyklar och funnit mängder, men tyvärr inga på någon cykel lik min. Kanske skulle det gå bättre för någon som behärskade språket som talades i tillverkningslandet, som väl för närvarande förmodas varit i Sovjetunionen... <!-- </EdIndex> --></div>