Sida 1 av 3

Vilket fabrikat på tändstift tycker ni är bäst ?

Postat: 10 jun 2013, 16:49
av Södåb
Ja som frågan är vad kör ni med för märke ?
Jag har haft en förkärlek till Champion men jag vet inte om de är bättre än nåt annat, mer än att de har suttit i alla Husqvarna motorsågar så de bör ju vara utprovat för att hålla.
Nån som prövat olika märken och fått fram nåt resultat ?

Postat: 10 jun 2013, 16:51
av Cobra5000
Endast NGK är gott nog till mopparna :D

Postat: 10 jun 2013, 16:52
av Patrik
NGK ! Finns det något annat?

Har NGK till alla mina fordon utom 9-5an.

/ P

Postat: 10 jun 2013, 17:23
av ZVEZDA M50
Hej!

Min tidigare erfarenhet från bilvärlden gör att det finns ett alternativ, NGK.

Postat: 10 jun 2013, 17:58
av blyfot
NGK

Postat: 10 jun 2013, 18:21
av pnilz
Bosch till moppen och KLG till motorcyklarna!

NGK tar jag inte ens i med tång tål inget! minsta tillstymmelse till att bli sur = nya stift!

Danne

Postat: 10 jun 2013, 20:03
av jorhul
Har alltid kört på NGK. Eftersom de funkat har jag inte haft anledning att prova något annat.

Postat: 10 jun 2013, 20:09
av NiklasHögberg
pnilz skrev:Bosch till moppen och KLG till motorcyklarna!

NGK tar jag inte ens i med tång tål inget! minsta tillstymmelse till att bli sur = nya stift!

Danne
de där känner ja igen från fyrhjulingarna på jobbet. körs dem mkt kortkörning o går mkt på kallstarten så e de snart körda o de bara e att byta. då e de inte ngt ja fått för mig bara utan de e fler med samma problem med NGK stiften.

Postat: 10 jun 2013, 20:19
av Rexxy
NGK. På alla moppar, och även bilen!

Postat: 10 jun 2013, 20:26
av pnilz
Jag upplever dom gamla bosch tändstiften gjorda för tvåtaktare fungerar väldigt bra på dessa !

Körde en monark med 350cc jawa förut och den var väldigt svår att starta och väldigt känslig på flödaren och choke. Bytte NGK stift varje gång jag körde sen fick jag tag i två m190m11s! Efter det inga problem med släckta stift.

Samma sak med min Ski doo olympique med rotax 340 surade lätt nersig bytte till champion inga problem.

Tittar man på fordon som ska ha 18mm stift erbjuder NGK 3 olika värmetal A6 a7 och a8 dessa ska ersätta alla bosh stift mellan m45t1 till m225 t1. Bara det gör mig tveksam!

Danne

Postat: 10 jun 2013, 20:42
av Södåb
pnilz skrev:
NGK tar jag inte ens i med tång tål inget! minsta tillstymmelse till att bli sur = nya stift!

Danne
Det där är en erfarenhet som jag känner igen att NGK stiften pajar då är det nya stift som gäller.
Vill tillägga att det ska sitta i moppen.
Jag ska köpa några olika märken NGK, Champion och Bosch så ska jag testa och se vad jag kommer fram till.

Postat: 10 jun 2013, 21:08
av Micke S
Alla fabrikat har exakt samma egenskaper. I jämförelse med andra fabrikat ger de:
- Effektivare förbränning
- Lägre bensinförbrukning
- Mer effekt
- Längre livslängd på stiften
- Lägre emissioner
- Längre livslängd på motorn
- Lättstartad motor
- Etc.
:P

Själv gick jag klockrent på myten med NGK Copper Electrode för bredare värmetal eller vad det hette 60-talet. Jag är fortfarande lika övertygad om NGK stiftens absoluta överlägsenhet 8)

Det spelar äkert ingen som helst roll vilken av de kända fabrikaten man kör med. En faktor att man inte byter är kanske att man vet hur de olika värmetalen fungerar och man har lärt sig hur stiften kodas. Sedan finns stift som man inte skulle sätta dit ens om det vore gratis. Dit hör t.ex. Biltema Eqym, som förmodligen är precis lika bra som NGK.

Postat: 10 jun 2013, 21:34
av Svartsjö
Det spelar inte så stor roll vad man har för tillverkare på stiftet bara man har rätt stift!
Oftast om man har stift som surar igen lätt vid kallstart så är stiftet (NGK) för kallt ( för högt nummer), jag har också märkt att om man kör med elektronisk tändning så blir motorn kinkigare med värmetalet. Jag körde min JLO med B8HS efter jag trimmade den lite grann och det fungerade skitbra men den var lite svår att starta som kall man fick kicka 6-7 ggr.
Efter att jag slängde i ett B6HS räcker det med 1-2 kick och den går lika bra på fullgas oxo!
Sen är det åxå så att om du har kört på ex. champion L82C så går det inte att översätta det direkt till en annan tillverkares nummer. L82C kan motsvara NGK från B6HS till B9HS beroende på motorkonfiguration så det kan löna sig att pröva ett annat värmetal innan man förkastar en tändstiftstillverkare som dålig/värdelös!

Postat: 10 jun 2013, 21:53
av pangerva
Lodge skulle man ha då det begav sig :D

Postat: 10 jun 2013, 21:58
av Kenneth_
Har man original tändsystem förstår jag inte vitsen med att jämföra märken på stift