HVA Flinta som aldrig gått bra
HVA Flinta som aldrig gått bra
Jag och min syster ärvde varsin moped efter mormor och morfar när vi växte upp. Syrran fick ta över mormors Crescent 1264 Scoterett som är en fantastiskt stilig moped, men motorn har såvitt jag kan minnas aldrig gått riktigt bra, och de sista åren i princip inte alls. Nog för att mormor inte var nåt fartmonster som person och därmed körde väldigt försiktigt, men i vår ägo har motorn och förgasaren plockats isär, sotats, rengjorts, satts ihop igen för att fortsätta att gå som en potta skit. Ställbart munstycke hjälpte inte heller nåt större.
Har vi missat nåt?
Har vi missat nåt?
Kör Crescent 1209 och Crescent 1264 efter mormor och morfar.
Läste just ett annat inlägg om ånglåsproblem på Scoterett. Det kan kanske förklara en del... Kan detta resultera i att motorn går men blir svag och aldrig orkar varva ur ordentligt? Vi pratar om en moped som orkar upp i 25 km/h i utförsbackarna här, när den går överhuvudtaget.
Kör Crescent 1209 och Crescent 1264 efter mormor och morfar.
Menar att dämparen sotats med jämna mellanrum, men ska kolla detta. Det där med svänghjulet är ju intressant, men då skulle det ha blivit fel på fabriken, i så fall? Vad får det för konsekvenser om det är fel? Kan tändningen vara felställd, så att den tänder för tidigt tex? Om den är det har den alltid varit det.
Kör Crescent 1209 och Crescent 1264 efter mormor och morfar.
Tror inte att sot är felet. Problemet här är att den aldrig gått riktigt bra. Det är inte så att den gick bra förr och en dag började den gå dåligt. Nu var det väldigt länge sen någon orkade greja med den, men jag ska banne mig plocka ner skiten igen. Det MÅSTE ju gå att få till den. In på köksbordet med motorn (tur att man bor ensam
) och börja forska och putsa. Får väl lägga upp en projekttråd när jag kommer igång.

Kör Crescent 1209 och Crescent 1264 efter mormor och morfar.
det är ju inte otänkbart att något är felgjutet/felbearbetat från fabrik.
på den tiden skedde ju all bearbetning i manuella maskiner eller i mekaniskt styrda automatmaskiner.
svänghjulet är lätt att kolla. trampa på kicken och se så det snurrar åt samma håll som pilen som finns på svänghjulet.
angående igensotad ljudämpare. det finns ju två varianter på dom. den nyare med vanjig ljudämpare och krök är ju lätt att kolla. men den tidigare s.k. paddljuddämparen är väl dels hopsvetsad för gott på fabriken dels fylld med nån ljuddämpande fyllning som påstås vara omöjlig att sota, så där är det vanligt att man kapar upp ovansidan där det inte syns och rensar dom.
erlan
på den tiden skedde ju all bearbetning i manuella maskiner eller i mekaniskt styrda automatmaskiner.
svänghjulet är lätt att kolla. trampa på kicken och se så det snurrar åt samma håll som pilen som finns på svänghjulet.
angående igensotad ljudämpare. det finns ju två varianter på dom. den nyare med vanjig ljudämpare och krök är ju lätt att kolla. men den tidigare s.k. paddljuddämparen är väl dels hopsvetsad för gott på fabriken dels fylld med nån ljuddämpande fyllning som påstås vara omöjlig att sota, så där är det vanligt att man kapar upp ovansidan där det inte syns och rensar dom.
erlan
Jag tror paddljuddämparna är klädda med perforerad plåt invändigt. Det är en vanlig metod för att absorbera ljud. Förr kunde t.ex. en telefonhytt vara klädd med perforerad masonite invändig och det liksom sög upp ljudet. Själv hade jag pippi på att göra absortionsljuddämpare till motorer och det var enkelt. Man tog bara avgasröret och borrade många små hål i rader på en sträcka av 30-40 eller 50 centimeter, sedan gjorde man en lite längre och grövre mantel av plåt med gavlar och svetsade över längden med småhål på avgasröret. Det här funkade kanoners på 4-taktare och även på 2-taktare med lågt effektuttag där mottryck inte har så stor betydelse. På moppar blir det säkert inte så bra däremot för där behövs den öppna kammaren för avgasvolymsänkningen och labyrinterna för mottrycket.
Idag har vi skruvat och provkört och skruvat och provkört flera gånger. Motorn startar nu snällt och går utan att tjuvdö men den orkar fortfarande ingenting och vi har kommit fram till att det är kompen som brister. Nu blir det ny kolv och när vi ändå har isär grejorna är det ju lite lockande att rycka pluggen i insuget. Nån som vet hur man gör det och kan tänka sig att dela med sig?
Och måste man byta till en större förgasare för att ha nån nytta av det?

Kör Crescent 1209 och Crescent 1264 efter mormor och morfar.
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
var rädd om originalcylindern o köp en nytillverkad iställe o jobba med!Sprak68 skrev:Idag har vi skruvat och provkört och skruvat och provkört flera gånger. Motorn startar nu snällt och går utan att tjuvdö men den orkar fortfarande ingenting och vi har kommit fram till att det är kompen som brister. Nu blir det ny kolv och när vi ändå har isär grejorna är det ju lite lockande att rycka pluggen i insuget. Nån som vet hur man gör det och kan tänka sig att dela med sig?Och måste man byta till en större förgasare för att ha nån nytta av det?
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248