Justera förgasare Ilo G50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Justera förgasare Ilo G50

Inlägg av Hynboholm »

Nu har jag startat upp min Monarscoot efter 15-20års (?) dvala!
Den startade direkt och går fint på tomgång, men vid gaspådrag dör den.
Chokar jag så är den lite mera villig. Samma med eller utan luftfilter.
Innan start gjorde jag rent hela förgasaren och monterade nytt tändstift.
Eftersom den bara gått 124mil, har jag inte rört tändningen.
Bara kollat att brytaravståndet är ok.
Nu till frågan, hur justerar man förgasaren?
De två skruvarna på förgasaren är igenskruvade i bott, ska det vara så?
Ena skruven har lite spår efter en mejsel, så någon har skruvat på den förut.

Hjälp... :roll:

Bild
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

Känns som du skulle behöva ett större munstycke eller ett ställbart. Förövrigt så finns inga justeringar förutom tomgång.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

Aj då, ingen justering... :roll:
Vart finner jag ställbart munstycke till denna förgasare?
Eller finns det någon annan förgasare jag kan köpa?
Mopeden kommer att bli till salu sen, men den måste ju gå riktigt först!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Du berättar inte vilket munstycke som sitter där nu, men prova med ett större jag tror den nya bensinen kräver det.

Under förgasaren har du spridarröret, det kan du ta loss och se att röret rent inuti och alla hålen öppna med sin fulla diameter.

Innanför pluggen ovan munstycket finns luftkanaler och dom måste vara rena och inte igensatta om det ska fungera rätt.

Jag rekommenderar inte ställbart munstycke på 8 mm Pallasförgasarna. Den höga lufthastigheten och det låga trycket runt spridarröret gör dom svåra att ställa in. Antingen blir det för mycket eller för lite - det är svårt att hitta rätt.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

du kan ju annars prova med alkylatbensin t.ex aspen.
jag vet inte om 98 oktan fortfarande har mer energiinnehåll. förr var det så. för dom oktanhöjande tillsatserna var mer energitäta än bensin.

erlan
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

Tack för era svar, grabbar!
Jag har haft isär hela förgasaren och försökt gjort rent,
men jag tar en runda till för säkerhets skull :wink:
Vart köper jag nya munstycken?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Vet inte... ser jag några köper jag dom om inte priset är för dyrt...

En gång köpte jag på Tradera hyffsat men säljaren hade "slarvat bort dom" så jag fick inga munstycken :roll:

Men du kan alltid fråga Puch-60 :thumb:
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Inlägg av PUCH-60 »

Jag har inte så mycket munstycken till pallas
har bara 46. 47. 49. + ställbart.
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Nu är du nog lite blygsam... :wink:

Jag vill nog påstå du har så gott som allt som kan tänkas behövas! :thumb:

48 finns väl.... men tar man 49 så ser man direkt om det var åt rätt håll :D
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Jag vet att jag ska ha några men vilka vet jag inte.
Kommer jag ihåg ska jag kolla i helgen.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

Tack för att ni bryr er!
Ikväll har jag pysslat med annat, men imorgon ska jag ge mig på
förgasaren igen.
Återkommer garanterat med fler funderingar... :oops:
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

Nu är förgasaren rengjord ytterligare en gång.
Motorn gick pyttelite bättre.
Den startar lätt och går fint på tomgång, men motar fortfarande vid gaspådrag,
och svarar som sagt bättre om jag chokar.
Munstycket är ett 47. Ska jag ha ett 46 eller 48 då?
Jag kan ju prova med annat bränsle, men enklast är det ju om den går på mackbränsle.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Sannolikt 48, 49 eller 50
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

Ok!
Någon som vill sälja eller låna ut några?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Du har ju redan fått ett erbjudande bland inläggen ovan, fråga där :idea:
Skriv svar