Sachs, 3 växlar....

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Reol
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 maj 2013, 07:16

Sachs, 3 växlar....

Inlägg av Reol »

Hej,

Fick ju ta i en fräsch 3 växlad trampmotor, nya motor är på plats.
Passade på att byta, växlinghandtag, koppling och gas.

All installation har bra utom anslutning av växel mot motorn.
I det nya kitet är den en annan typ av spärr, hur mår jag ihop det?
Eller skall jag klippa vajern och sätt på den gamla spärren.

Tack för hjälp

Bifogar en bild på det ser ut...
https://www.dropbox.com/s/dsnl5jxood7u9 ... 6%2048.jpg
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Perka »

Det ska vara en speciell nippel vid motorn som vajerhöljet stannar mot och i bakant på växellådan vid trampaxeln ska det sitta en gängad hylsa med ett spår i så att man kan få dit vajern!
Har du bara nippeln till växelarmen så kan du använda nippeln som du har på vajern nu genom att sticka vajern igenom bakre fästet och låsa den där.
Reol
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 maj 2013, 07:16

Inlägg av Reol »

En sådan här?
http://www.norscand.com/nippel-sachs-3v ... -1941.aspx

Kunde de faktiskt informerat om när man ringer och beställer.
Frågade faktiskt om allt var med i kitet :-(
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Perka »

Stämmer just den behöver du!
Reol
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 maj 2013, 07:16

Inlägg av Reol »

Beställdes igår, väntar igen på spännande packet :-)
Reol
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 maj 2013, 07:16

Inlägg av Reol »

Hej,

Kan någon förklara för mig hur jag använder den där nippel.
Har vänt och vrid på den men förstår inte hur det skall sitta.

Även tittat på sprängakisserna utan att bli klokare.
Vaken löper ju igenom nippeln, trodde den skulle fasta i den.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

Du drar vajern igenom den så låser den höljet sen har du ett hål i blockets bakkant som vajern skall gå igenom och låsas med en nippel som ser ut så här.

Bild
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Reol
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 maj 2013, 07:16

Inlägg av Reol »

Men då är jag på rätt väg :lol:

Men får inte mekaniken ner i motor att följa med.
Kanske dragit åt skruven ovan ifrån för hårt.

Tack för hjälpen...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

Johan Lat skrev:Du drar vajern igenom den så låser den höljet sen har du ett hål i blockets bakkant som vajern skall gå igenom och låsas med en nippel som ser ut så här.

Bild
den nippeln är det lite trångt för, jag brukar ta en innervire för gasvire och en passande skruvnippel i hantaget i stället.

erlan
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

Jag har aldrig haft några problem med en sådan nippel faktiskt
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Inte jag heller...
//Jossan
Josefine Andersson
Reol
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 maj 2013, 07:16

Inlägg av Reol »

Skall det se ut så här?
https://www.dropbox.com/s/37ios00auk5ro ... 0%2019.jpg

Måste vara nått fel, för jag orkar inte flytta växlarna med handtaget.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

nej så har ska det se ut.

Bild

den lilla skruvskallen i kåpan håller nippeln på viren. den har en slits att trä över viren. sen skruvar man den nippeln i det gängade hålet i kåpan. det var en gänga där när kåpan var ny i alla fall. jag brukar använda en gasvire som innervire.
sedan släpper man ner nippeln i växelarmen.

när tvåans växel ligger i ska strecket på armen ligga mitt för pinnen som sticker upp i kåpan.

när jag kollat det så brukar jag släppa i treans växel.
på din bild ligger växelnarmen i ettans växelläge.

sen anpassar jag längden på innerviren så att jag kan skruva fast en skruvnippel som passar i växelhandtaget på rätt ställe. glöm inte justernippel vid handtaget eftersom det inte finns plats nere vid motorn.

jag tar för givet att ytterhöljet redan är anpassat i längd

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

vid närmare eftertanke så är nog växelarmen din feljusterad mot axeln som går ner i växelmekanike.

Bild

Bild



Bild

hoppas bilderna går att tyda. tog ett tag innan jag kom på var dom fanns.

erlan
Skriv svar