Sachs, 3 växlar....
Sachs, 3 växlar....
Hej,
Fick ju ta i en fräsch 3 växlad trampmotor, nya motor är på plats.
Passade på att byta, växlinghandtag, koppling och gas.
All installation har bra utom anslutning av växel mot motorn.
I det nya kitet är den en annan typ av spärr, hur mår jag ihop det?
Eller skall jag klippa vajern och sätt på den gamla spärren.
Tack för hjälp
Bifogar en bild på det ser ut...
https://www.dropbox.com/s/dsnl5jxood7u9 ... 6%2048.jpg
Fick ju ta i en fräsch 3 växlad trampmotor, nya motor är på plats.
Passade på att byta, växlinghandtag, koppling och gas.
All installation har bra utom anslutning av växel mot motorn.
I det nya kitet är den en annan typ av spärr, hur mår jag ihop det?
Eller skall jag klippa vajern och sätt på den gamla spärren.
Tack för hjälp
Bifogar en bild på det ser ut...
https://www.dropbox.com/s/dsnl5jxood7u9 ... 6%2048.jpg
Det ska vara en speciell nippel vid motorn som vajerhöljet stannar mot och i bakant på växellådan vid trampaxeln ska det sitta en gängad hylsa med ett spår i så att man kan få dit vajern!
Har du bara nippeln till växelarmen så kan du använda nippeln som du har på vajern nu genom att sticka vajern igenom bakre fästet och låsa den där.
Har du bara nippeln till växelarmen så kan du använda nippeln som du har på vajern nu genom att sticka vajern igenom bakre fästet och låsa den där.
En sådan här?
http://www.norscand.com/nippel-sachs-3v ... -1941.aspx
Kunde de faktiskt informerat om när man ringer och beställer.
Frågade faktiskt om allt var med i kitet
http://www.norscand.com/nippel-sachs-3v ... -1941.aspx
Kunde de faktiskt informerat om när man ringer och beställer.
Frågade faktiskt om allt var med i kitet

Du drar vajern igenom den så låser den höljet sen har du ett hål i blockets bakkant som vajern skall gå igenom och låsas med en nippel som ser ut så här.


Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
den nippeln är det lite trångt för, jag brukar ta en innervire för gasvire och en passande skruvnippel i hantaget i stället.Johan Lat skrev:Du drar vajern igenom den så låser den höljet sen har du ett hål i blockets bakkant som vajern skall gå igenom och låsas med en nippel som ser ut så här.
erlan
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Skall det se ut så här?
https://www.dropbox.com/s/37ios00auk5ro ... 0%2019.jpg
Måste vara nått fel, för jag orkar inte flytta växlarna med handtaget.
https://www.dropbox.com/s/37ios00auk5ro ... 0%2019.jpg
Måste vara nått fel, för jag orkar inte flytta växlarna med handtaget.
nej så har ska det se ut.

den lilla skruvskallen i kåpan håller nippeln på viren. den har en slits att trä över viren. sen skruvar man den nippeln i det gängade hålet i kåpan. det var en gänga där när kåpan var ny i alla fall. jag brukar använda en gasvire som innervire.
sedan släpper man ner nippeln i växelarmen.
när tvåans växel ligger i ska strecket på armen ligga mitt för pinnen som sticker upp i kåpan.
när jag kollat det så brukar jag släppa i treans växel.
på din bild ligger växelnarmen i ettans växelläge.
sen anpassar jag längden på innerviren så att jag kan skruva fast en skruvnippel som passar i växelhandtaget på rätt ställe. glöm inte justernippel vid handtaget eftersom det inte finns plats nere vid motorn.
jag tar för givet att ytterhöljet redan är anpassat i längd
erlan

den lilla skruvskallen i kåpan håller nippeln på viren. den har en slits att trä över viren. sen skruvar man den nippeln i det gängade hålet i kåpan. det var en gänga där när kåpan var ny i alla fall. jag brukar använda en gasvire som innervire.
sedan släpper man ner nippeln i växelarmen.
när tvåans växel ligger i ska strecket på armen ligga mitt för pinnen som sticker upp i kåpan.
när jag kollat det så brukar jag släppa i treans växel.
på din bild ligger växelnarmen i ettans växelläge.
sen anpassar jag längden på innerviren så att jag kan skruva fast en skruvnippel som passar i växelhandtaget på rätt ställe. glöm inte justernippel vid handtaget eftersom det inte finns plats nere vid motorn.
jag tar för givet att ytterhöljet redan är anpassat i längd
erlan