Sida 1 av 1
Sachs, 3 växlar....
Postat: 28 jun 2013, 16:44
av Reol
Hej,
Fick ju ta i en fräsch 3 växlad trampmotor, nya motor är på plats.
Passade på att byta, växlinghandtag, koppling och gas.
All installation har bra utom anslutning av växel mot motorn.
I det nya kitet är den en annan typ av spärr, hur mår jag ihop det?
Eller skall jag klippa vajern och sätt på den gamla spärren.
Tack för hjälp
Bifogar en bild på det ser ut...
https://www.dropbox.com/s/dsnl5jxood7u9 ... 6%2048.jpg
Postat: 28 jun 2013, 17:07
av Perka
Det ska vara en speciell nippel vid motorn som vajerhöljet stannar mot och i bakant på växellådan vid trampaxeln ska det sitta en gängad hylsa med ett spår i så att man kan få dit vajern!
Har du bara nippeln till växelarmen så kan du använda nippeln som du har på vajern nu genom att sticka vajern igenom bakre fästet och låsa den där.
Postat: 28 jun 2013, 17:10
av Reol
En sådan här?
http://www.norscand.com/nippel-sachs-3v ... -1941.aspx
Kunde de faktiskt informerat om när man ringer och beställer.
Frågade faktiskt om allt var med i kitet

Postat: 01 jul 2013, 22:10
av Perka
Stämmer just den behöver du!
Postat: 02 jul 2013, 07:58
av Reol
Beställdes igår, väntar igen på spännande packet

Postat: 10 jul 2013, 13:50
av Reol
Hej,
Kan någon förklara för mig hur jag använder den där nippel.
Har vänt och vrid på den men förstår inte hur det skall sitta.
Även tittat på sprängakisserna utan att bli klokare.
Vaken löper ju igenom nippeln, trodde den skulle fasta i den.
Tack på förhand!
Postat: 10 jul 2013, 14:51
av Johan Lat
Du drar vajern igenom den så låser den höljet sen har du ett hål i blockets bakkant som vajern skall gå igenom och låsas med en nippel som ser ut så här.

Postat: 10 jul 2013, 16:23
av Reol
Men då är jag på rätt väg
Men får inte mekaniken ner i motor att följa med.
Kanske dragit åt skruven ovan ifrån för hårt.
Tack för hjälpen...
Postat: 10 jul 2013, 23:17
av erlan
Johan Lat skrev:Du drar vajern igenom den så låser den höljet sen har du ett hål i blockets bakkant som vajern skall gå igenom och låsas med en nippel som ser ut så här.

den nippeln är det lite trångt för, jag brukar ta en innervire för gasvire och en passande skruvnippel i hantaget i stället.
erlan
Postat: 11 jul 2013, 12:29
av Johan Lat
Jag har aldrig haft några problem med en sådan nippel faktiskt
Postat: 11 jul 2013, 12:36
av Raketsport
Inte jag heller...
Postat: 13 jul 2013, 17:00
av Reol
Skall det se ut så här?
https://www.dropbox.com/s/37ios00auk5ro ... 0%2019.jpg
Måste vara nått fel, för jag orkar inte flytta växlarna med handtaget.
Postat: 13 jul 2013, 17:58
av erlan
nej så har ska det se ut.
den lilla skruvskallen i kåpan håller nippeln på viren. den har en slits att trä över viren. sen skruvar man den nippeln i det gängade hålet i kåpan. det var en gänga där när kåpan var ny i alla fall. jag brukar använda en gasvire som innervire.
sedan släpper man ner nippeln i växelarmen.
när tvåans växel ligger i ska strecket på armen ligga mitt för pinnen som sticker upp i kåpan.
när jag kollat det så brukar jag släppa i treans växel.
på din bild ligger växelnarmen i ettans växelläge.
sen anpassar jag längden på innerviren så att jag kan skruva fast en skruvnippel som passar i växelhandtaget på rätt ställe. glöm inte justernippel vid handtaget eftersom det inte finns plats nere vid motorn.
jag tar för givet att ytterhöljet redan är anpassat i längd
erlan
Postat: 13 jul 2013, 20:56
av erlan
vid närmare eftertanke så är nog växelarmen din feljusterad mot axeln som går ner i växelmekanike.
hoppas bilderna går att tyda. tog ett tag innan jag kom på var dom fanns.
erlan