Tittade lite i diverse lådan och hittade denna.
Är det en så kallad 3,5hk fast lite filad i avgas och spolkanalerna?
Mätte upp graderna på den och fick följande
Insug 134grader
Spol 108grader
Avgas 158grader gissar på att det var ca 140grader innan filen hälsade på.
Sitter här med en 41mm kolv och funderar på vilken cylinder som den skall sitta i.
Köpte en original på tradera som jag hade tänkt justera men nu vet jag inte.
nej, det där är ingen 3,5a. vad jag kan se så är det en 1,25 eller 1,6 hk cylinder från en tysk mofa.
kan säkert funka att fila vidare på. om inte kanalerna är förstörda.
hade inte du en filad svenskcylle som gick bra?
den blir nog ännu trevligare med 41mm kolv.
är det en suzukikolv du har så se upp. det finns varianter med kolvringsknastret på fel ställe för en sachs.
erlan skrev:nej, det där är ingen 3,5a. vad jag kan se så är det en 1,25 eller 1,6 hk cylinder från en tysk mofa.
kan säkert funka att fila vidare på. om inte kanalerna är förstörda.
hade inte du en filad svenskcylle som gick bra?
den blir nog ännu trevligare med 41mm kolv.
är det en suzukikolv du har så se upp. det finns varianter med kolvringsknastret på fel ställe för en sachs.
erlan
Tysk mofa? vad är det?
Det roliga är att jag har två som jag inte haren aning vart dom kommer ifrån.
Kolven är köpt som en sachs 60cc kolv (garage 24) så det får jag väl hoppas att det stämmer.
Angående att jag är sugen på att prova lite andra vägar är för att den cylindern som sitter på nu är så högvarvig och så har jag läst om alla med borrade membran cylindrar som är råstarka.
tysk mofa= eumoped klass två.
d.v.s. en trampmoppe som gör 25 km/h
eu klass 1 som gör 45 kmh kallar dom för mokick, moped med kick.
hit räknas bl.a. den hercules som har EKF motorn orginal, samt 3 och fyrväxlade
varianter av den högerdrevade sachsmotorn strypt till som regel till 2,9 hk
sedan hade man förr små motorcycklar som kallades KleinKraftRad KKR som var motorcycklar på max 6,25 hk och 50cc. 6,25 hk var någon form av frivillig överenskommelse mellan dom tyska tillverkarna. den klassen dödades av importmärken som inte brydde sig om spelreglerna utan sålde starkare maskimer,
vilket ledde till skenande försäkringspremier.
dit hör bl.a. sachs 50/4 LKH med 4,3 hk cylindern.