reda ut lite puchfrågor...
-
reda ut lite puchfrågor...
jag har lite funderingar kring ett projekt och kanske nån med god koll vill upplysa en mindre insatt ... jag har en 3 växlad motor fartvindskyld från en monza eller likvärdig modell, jag har en 4 växlad låda liggandes och visst skall det vara tämligen enkelt att få i den? finns det nån vev som är att rekomendera? jag har väl sett nån från top racing.. men sen vet jag inte nått mer om utbudet.. jag har även noterat att det finns fartvindskylda 60cc cylindrar men det är samma sak här . . jag har ingen koll på dom heller... min plan är en trivsam åkmotor, inget herrejössesryt, och jag mottager gärna tips och ideer!
Re: reda ut lite puchfrågor...
kreidlertm skrev:jag har lite funderingar kring ett projekt och kanske nån med god koll vill upplysa en mindre insatt ... jag har en 3 växlad motor fartvindskyld från en monza eller likvärdig modell, jag har en 4 växlad låda liggandes och visst skall det vara tämligen enkelt att få i den? finns det nån vev som är att rekomendera? jag har väl sett nån från top racing.. men sen vet jag inte nått mer om utbudet.. jag har även noterat att det finns fartvindskylda 60cc cylindrar men det är samma sak här . . jag har ingen koll på dom heller... min plan är en trivsam åkmotor, inget herrejössesryt, och jag mottager gärna tips och ideer!
Hrrrmmm.....hrrmmmm....jo,
Först av allt vill jag gratulera till ett synnerligen smakfullt och skulle jag säga korrekt val av kvalitetsmärke som tämligen ohotat legat mopedisterna varmast om hjärtat genom tidsåldrarna......

Jaja

Nu till frågorna, 4-växlade lådan passar rakt av i 3-växlade block. Det finns dock en möjlig hake, växelklockan finns i 2 utföranden, med lång eller kort axeltapp. Oftast anger man att motorer med kantiga kåpor på kopplingssidan har den korta och de äldre rundade den längre. En del uppgifter gör gällande att det kan vara lite blandat men jag undrar om det inte är så att det rör sig om objekt som någon glad och finnig 15-åring pimpat en äldre motor för att få ett mordernare utseende. I vilket fall så kan man ju modifiera axeln eller kåpan föt att få växelklockan att passa i alla fall.
Vad det gäller cylindrar och rekommendationer så är min åsikt att de vanliga 60cc som bara är 54cc, dom kan man helt strunta i. Man märker ändå ingen nämnvärd skillnad mot 50cc. Det fartvindskylda går lite bättre men pluggen ur än de fläktkylda, helt enkelt därför att insuget är större när man tar bort pluggen på dom.
Nästa steg i lämplig storlek är istället en k-star 70cc till maxi som bara kostar runt 1000 spänn i sverige och den ger en fin trevlig och stark motor utan att yla runt på maxvarv. Detta är min åsikt förstås.
Blocket måste portas upp men det är en synnerligen enkel operation om man har motorn isär och har tillgång till luftfil eller dremel.
Här kan du se de flesta cylindrar som finns att tillgå med lit omdömen etc.
http://www.mopedarmy.com/wiki/Puch_cylinder_kit_summary
När det gäller vev, så är Rito bäst (när det går att få tag i en). Top racing är väl ok men det finns en del rapporter om att det är obalans i dom ibland.[
-
-
ja det är ju ganska stor skillnad på en hero och en maxi i det läget... tror att det kan vara ett bra utgångsläge.. tror dom kallas för babymetra på mopedarmy..dom fanns väl som 65cc i usa och det var väl lite så jag tänkte när jag lämnade in den på borrning.. men det var i samband med ett maxiprojekt som knallat vidare men cylindern är kvar..