Sida 1 av 2
Köpte mig en beg. kolv.
Postat: 05 jul 2013, 09:05
av mopedus
Hej.
Jag fick ge 50 spänn för denna kolv på Rösebäckens. (Passade på att köpa en beggad samtidigt då jag köpte min nya till Frammen.)
Är det nått att ha? Ser ut som den är rätt deformerad i toppen...

Postat: 05 jul 2013, 09:23
av Johan Lat
Att den är deformerad i toppen är väl inte så farligt men den ser ganska sliten ut med avlagringar på sidorna.
Postat: 05 jul 2013, 10:01
av mopedus
Är den värd 50:-? Kan man använda den?
Postat: 05 jul 2013, 10:10
av Micke S
Om det är en kolvtyp som inte går att få tag på kan det kanske vara en sista utväg. Men den ser alltför misshandlad ut med bl.a. grovt slippapper för att komma ifråga annars.
Kolvringsspåren ser i.o.f.s. bra ut så det skulle nog fungera hyfsat om det bara gäller att få motorn att gå...
Postat: 05 jul 2013, 16:24
av mopedus
Tack för svaren. Det finns ju nya att få tag i men jag sparar denna.
Postat: 05 jul 2013, 16:35
av 56:an
Jag tycker kolven ser bra ut det jag kan se och bedöma.
En sån kölv gör jag fin å blank med en vässad stålborste
Slipduk på lättmetall är jag försiktig med för små små slipkorn kan så lätt smeta sig fast och ställa till elände sen i cylindern
Det jag kollar först är kolvringsspåren så dom inte är slitna och kolvringarna glappar för mycket upp och ned.
Lite kan jag tillåta men inte för mycket då åker kolvfan i sopen med en gång...
Kollar gör jag alltid med en ny kolvring, det är endast en sån som avgör

Postat: 06 jul 2013, 04:28
av Micke S
56:an skrev:Jag tycker kolven ser bra ut det jag kan se och bedöma.
En sån kölv gör jag fin å blank med en vässad stålborste
Slipduk på lättmetall är jag försiktig med för små små slipkorn kan så lätt smeta sig fast och ställa till elände sen i cylindern
Det jag kollar först är kolvringsspåren så dom inte är slitna och kolvringarna glappar för mycket upp och ned.
Lite kan jag tillåta men inte för mycket då åker kolvfan i sopen med en gång...
Kollar gör jag alltid med en ny kolvring, det är endast en sån som avgör

Vässad stålborste, vad är det?

Postat: 06 jul 2013, 07:11
av Braxmatte
Vad ska du ha den till?
Du skriver att det finns nya, vad kostar en sån?
Köper du ny får du väl med kolvringar och kolvbult
Postat: 06 jul 2013, 07:51
av mopedus
Braxmatte skrev:Vad ska du ha den till?
Du skriver att det finns nya, vad kostar en sån?
Köper du ny får du väl med kolvringar och kolvbult
Jag köpte den då Rösebäckens hade en NOS, (som sitter i motorn nu) och även en beg. kolv som jag tänkte spara för framtida bruk. Kolvbult finns, men inte på bild. Ringar o knaster hade jag sen innan.
Nya eftermarknads kolvar kostar 295:-. Jag är lite anti eftermarknadsprylar så då tänkte jag att en beg. kanske kan vara nått...
Jag har gjort rent spåren och putsat av den och då ser den lite finare ut.

Får se om den kommer till användning.
Postat: 06 jul 2013, 09:44
av erlan
det är bara att kolla spelet i kolvringspåren.
är dom som dom ska så är kolven ok och som du säger förmodligen bättre än en nytillverkad från asien.
erlan
Postat: 06 jul 2013, 10:44
av pangerva
Braxmatte skrev:Vad ska du ha den till?
Du skriver att det finns nya, vad kostar en sån?
Köper du ny får du väl med kolvringar och kolvbult
Undrar också vad den är till?
Att det inte är en Sachskolv ser vi men det är fortfarande av intresse att veta vad den är till.

Postat: 06 jul 2013, 11:26
av erlan
jag antog att den ät till hans vilt kolvnypande viktoria.
erlan
Postat: 24 jul 2013, 08:47
av mopedus
Här har jag missat att svara ser jag.
Den är till Victorian. Eller rättare sagt så tänkte jag ha den som reservkolv till någon framtida EM50 motor.
Den som nöp har fått en ny nos kolv och går nu som smort.

Postat: 24 jul 2013, 10:02
av Tomas
56:an skrev:
En sån kölv gör jag fin å blank med en vässad stålborste
Jag vill också gärna veta hur man vässar en stålborste...

/Tomas
Postat: 24 jul 2013, 10:25
av G-son
Har för mig att man gör det genom att hålla borsten plant mot en roterande slipskiva av lämpligt slag.

Men vem gör sånt nu för tiden?