Köpte mig en beg. kolv.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Köpte mig en beg. kolv.

Inlägg av mopedus »

Hej.

Jag fick ge 50 spänn för denna kolv på Rösebäckens. (Passade på att köpa en beggad samtidigt då jag köpte min nya till Frammen.)

Är det nått att ha? Ser ut som den är rätt deformerad i toppen... :?

Bild
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

Att den är deformerad i toppen är väl inte så farligt men den ser ganska sliten ut med avlagringar på sidorna.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Inlägg av mopedus »

Är den värd 50:-? Kan man använda den?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Om det är en kolvtyp som inte går att få tag på kan det kanske vara en sista utväg. Men den ser alltför misshandlad ut med bl.a. grovt slippapper för att komma ifråga annars.

Kolvringsspåren ser i.o.f.s. bra ut så det skulle nog fungera hyfsat om det bara gäller att få motorn att gå...
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Inlägg av mopedus »

Tack för svaren. Det finns ju nya att få tag i men jag sparar denna.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jag tycker kolven ser bra ut det jag kan se och bedöma.

En sån kölv gör jag fin å blank med en vässad stålborste :wink:

Slipduk på lättmetall är jag försiktig med för små små slipkorn kan så lätt smeta sig fast och ställa till elände sen i cylindern :x

Det jag kollar först är kolvringsspåren så dom inte är slitna och kolvringarna glappar för mycket upp och ned. Lite kan jag tillåta men inte för mycket då åker kolvfan i sopen med en gång... :D

Kollar gör jag alltid med en ny kolvring, det är endast en sån som avgör :idea:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

56:an skrev:Jag tycker kolven ser bra ut det jag kan se och bedöma.

En sån kölv gör jag fin å blank med en vässad stålborste :wink:

Slipduk på lättmetall är jag försiktig med för små små slipkorn kan så lätt smeta sig fast och ställa till elände sen i cylindern :x

Det jag kollar först är kolvringsspåren så dom inte är slitna och kolvringarna glappar för mycket upp och ned. Lite kan jag tillåta men inte för mycket då åker kolvfan i sopen med en gång... :D

Kollar gör jag alltid med en ny kolvring, det är endast en sån som avgör :idea:
Vässad stålborste, vad är det? :?:
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

Vad ska du ha den till?
Du skriver att det finns nya, vad kostar en sån?

Köper du ny får du väl med kolvringar och kolvbult
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Inlägg av mopedus »

Braxmatte skrev:Vad ska du ha den till?
Du skriver att det finns nya, vad kostar en sån?

Köper du ny får du väl med kolvringar och kolvbult
Jag köpte den då Rösebäckens hade en NOS, (som sitter i motorn nu) och även en beg. kolv som jag tänkte spara för framtida bruk. Kolvbult finns, men inte på bild. Ringar o knaster hade jag sen innan.

Nya eftermarknads kolvar kostar 295:-. Jag är lite anti eftermarknadsprylar så då tänkte jag att en beg. kanske kan vara nått...

Jag har gjort rent spåren och putsat av den och då ser den lite finare ut. :) Får se om den kommer till användning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

det är bara att kolla spelet i kolvringspåren.
är dom som dom ska så är kolven ok och som du säger förmodligen bättre än en nytillverkad från asien.

erlan
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Braxmatte skrev:Vad ska du ha den till?
Du skriver att det finns nya, vad kostar en sån?

Köper du ny får du väl med kolvringar och kolvbult
Undrar också vad den är till?
Att det inte är en Sachskolv ser vi men det är fortfarande av intresse att veta vad den är till. :?
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

jag antog att den ät till hans vilt kolvnypande viktoria.

erlan
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Inlägg av mopedus »

Här har jag missat att svara ser jag. :oops:

Den är till Victorian. Eller rättare sagt så tänkte jag ha den som reservkolv till någon framtida EM50 motor.

Den som nöp har fått en ny nos kolv och går nu som smort. :D
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 498
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Inlägg av Tomas »

56:an skrev:
En sån kölv gör jag fin å blank med en vässad stålborste :wink:

Jag vill också gärna veta hur man vässar en stålborste... :roll:
/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Har för mig att man gör det genom att hålla borsten plant mot en roterande slipskiva av lämpligt slag. :wink: Men vem gör sånt nu för tiden?
Skriv svar