Sida 1 av 2
Compact - med Ljungmans Star 97 på köpet - bilder
Postat: 05 jul 2009, 10:02
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så då har man äntligen blivit med compact
Kostade som en skaplig gammal raketare, det är märkligt vad lite man får för pengarna när man köper gammelmoppe, eller så fick jag väldigt mycket för pengarna när jag köpte mercan?.
Har stått avställd i maskinhall i 10 år och på bilden är den endast tvättad. Har inte ens behövt pumpa däcken
Otroligt fin inredning, oanvänt baksäte? Kolla in bältena, totalt nyskick.
Inget att anmärka på här, måste dock städas invändigt.
Äldsta dottern tyckte det var en mycket bra bil

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jul 2009, 11:57
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jättefin Compact, Riktig pärla

Underbar plats du bor på

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jul 2009, 18:01
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alf-Johan; Tack och tack. Är mycket nöjd med både bilen och platsen jag bor på. Har ju en liten hästgård på landet.
Hoppsan, såg ju att min goa traktor hamnade med på ett hörn också

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 jul 2009, 12:15
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var och hämtade lite delar till Compacten hos förra ägaren (dödsboet). Då fick jag frågan om jag ville ha en bensinpump. Gissa om jag blev förvånad då det visade sig att det var en sån här;
En Ljungmans Star 97 från 1962
Efter lite tvätt blev det såhär, dålig bild tyvärr, var skymning ute.
Helt gratis var den, gissa hur länge jag önskat mig en egen pump. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 jul 2009, 14:31
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken j-a tur du har Pälle , (tur som en tokig brukar man säga) ska du ställa upp den utanför garaget, Lycka till

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 jul 2009, 20:21
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dubbelt grattis. Den Mersan är fin

Hoppas du får ha den ifred för dotra,hon vill väl ut och köra.
Att få en bensinpump på köpet är inte fel.
Bilen, disel eller bensin? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 jul 2009, 10:00
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tur som ett tok ja! Ska nog rensa pumpen invändigt och ha den som ett skåp i garaget. Att ha den uppställd utanför portarna skulle vara fint men blir nog ett problem när jag tar fram traktorn för att skotta på vintern.
Mercan är en bensinare. Ska få en genomgång av bromsar och nya stödlager, sen ska det vara klart för besiktning tror jag... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 feb 2010, 15:10
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Längesedan det blev nån update här, kanske inte passar inte men i brist på kategorin "övrigt" så....
Jodå, mercan gick genom besiktning i höstas med blankt papper. Vardagskörde lite under hösten. Just nu så håller jag på att byta vänster framskärm som var alldeles för rostig. Blir även lite småfix med ytrost på trösklar och en bakskärm.
Upptäckte att det satt helt oanvända nya skivor bak, belägg likaså. Nya handbromsbackar och bakre stötdämpare låg i bagaget så jag bytte dom delarna då jag ändå var i farten. Förutom stödlagerbyten så har jag bara gjort service, renoverat ett bromsok och smörjt upp handbromsen.
En fantastisk bil att skruva med, inte en enda skruv eller mutter har rostat fast, drar man ut en skruv ur t ex en golvbalk så är ytbehandlingen från fabrik intakt. Tvättar man bort smutsen i hjulhusen så ser man originallack där bakom. Underbart!
Känns som att mopedskruvandet ligger helt nere för stunden, mercan är mycket roligare just nu. Men det brukar ju svänga, snart skruvar jag väl Skoterett eller KS50 igen..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 feb 2010, 09:11
av Kalle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snygg bil. Gillar dom modellerna.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 feb 2010, 09:27
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller med dig, att skruva Mersa är "roligt" Det är annorlunda man märker att konstruktören har funderat en stund.
Jag körde Mersedes en tid på värden ca sextitusen mil i en MB 220 b från 62.
Men dom råstar, jag fick tag i grafitfett och strök under.

Efter en tid när det hade sammlat damm var den inte ens kletig.
Men den fodrade skruvande om man jämför med Volvon som jag har nu, där man bara byter bromsa regelbundet och tankar olja och kollar bensinen.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 feb 2010, 09:37
av Kalle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har också en mb220sb, en 63'a. Det märks att det är kvalite.
Fast jag har inte kört med den på några år

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 feb 2010, 11:52
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag håller med dig, att skruva Mersa är "roligt" Det är annorlunda man märker att konstruktören har funderat en stund.
Jag körde Mersedes en tid på värden ca sextitusen mil i en MB 220 b från 62.
Men dom råstar, jag fick tag i grafitfett och strök under.

Efter en tid när det hade sammlat damm var den inte ens kletig.
Men den fodrade skruvande om man jämför med Volvon som jag har nu, där man bara byter bromsa regelbundet och tankar olja och kollar bensinen.

Det värmer i vinterkylan när man hör så vackra ord om en Volvo

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 feb 2010, 17:38
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt fin bensinpump det där - skulle passa fint utanför något äldre
hus där det finns ett visst retrostuk runtikring

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 feb 2010, 00:10
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad syftar du på

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 feb 2010, 13:08
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett äldre hus i gammalt anrikt kvarter där negerbollar tillhandahålls
i tid och otid

<!-- </EdIndex> --></div>