Compact - med Ljungmans Star 97 på köpet - bilder

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Pälle

Compact - med Ljungmans Star 97 på köpet - bilder

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så då har man äntligen blivit med compact :D

Kostade som en skaplig gammal raketare, det är märkligt vad lite man får för pengarna när man köper gammelmoppe, eller så fick jag väldigt mycket för pengarna när jag köpte mercan?.

Har stått avställd i maskinhall i 10 år och på bilden är den endast tvättad. Har inte ens behövt pumpa däcken :lol:

Bild

Bild

Otroligt fin inredning, oanvänt baksäte? Kolla in bältena, totalt nyskick.

Bild

Inget att anmärka på här, måste dock städas invändigt.

Bild

Äldsta dottern tyckte det var en mycket bra bil :lol:

Bild :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jättefin Compact, Riktig pärla slider_victory.gif
Underbar plats du bor på 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alf-Johan; Tack och tack. Är mycket nöjd med både bilen och platsen jag bor på. Har ju en liten hästgård på landet.

Hoppsan, såg ju att min goa traktor hamnade med på ett hörn också :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var och hämtade lite delar till Compacten hos förra ägaren (dödsboet). Då fick jag frågan om jag ville ha en bensinpump. Gissa om jag blev förvånad då det visade sig att det var en sån här;

En Ljungmans Star 97 från 1962

Bild

Efter lite tvätt blev det såhär, dålig bild tyvärr, var skymning ute.

Bild

Helt gratis var den, gissa hur länge jag önskat mig en egen pump. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken j-a tur du har Pälle , (tur som en tokig brukar man säga) ska du ställa upp den utanför garaget, Lycka till :headbang: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dubbelt grattis. Den Mersan är fin :shock: Hoppas du får ha den ifred för dotra,hon vill väl ut och köra.
Att få en bensinpump på köpet är inte fel.
Bilen, disel eller bensin? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tur som ett tok ja! Ska nog rensa pumpen invändigt och ha den som ett skåp i garaget. Att ha den uppställd utanför portarna skulle vara fint men blir nog ett problem när jag tar fram traktorn för att skotta på vintern.

Mercan är en bensinare. Ska få en genomgång av bromsar och nya stödlager, sen ska det vara klart för besiktning tror jag... <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Längesedan det blev nån update här, kanske inte passar inte men i brist på kategorin "övrigt" så....

Jodå, mercan gick genom besiktning i höstas med blankt papper. Vardagskörde lite under hösten. Just nu så håller jag på att byta vänster framskärm som var alldeles för rostig. Blir även lite småfix med ytrost på trösklar och en bakskärm.

Upptäckte att det satt helt oanvända nya skivor bak, belägg likaså. Nya handbromsbackar och bakre stötdämpare låg i bagaget så jag bytte dom delarna då jag ändå var i farten. Förutom stödlagerbyten så har jag bara gjort service, renoverat ett bromsok och smörjt upp handbromsen. :lol:

En fantastisk bil att skruva med, inte en enda skruv eller mutter har rostat fast, drar man ut en skruv ur t ex en golvbalk så är ytbehandlingen från fabrik intakt. Tvättar man bort smutsen i hjulhusen så ser man originallack där bakom. Underbart!

Känns som att mopedskruvandet ligger helt nere för stunden, mercan är mycket roligare just nu. Men det brukar ju svänga, snart skruvar jag väl Skoterett eller KS50 igen.. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Kalle

Inlägg av Kalle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snygg bil. Gillar dom modellerna. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller med dig, att skruva Mersa är "roligt" Det är annorlunda man märker att konstruktören har funderat en stund.
Jag körde Mersedes en tid på värden ca sextitusen mil i en MB 220 b från 62.
Men dom råstar, jag fick tag i grafitfett och strök under. :roll: Efter en tid när det hade sammlat damm var den inte ens kletig.
Men den fodrade skruvande om man jämför med Volvon som jag har nu, där man bara byter bromsa regelbundet och tankar olja och kollar bensinen. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Kalle

Inlägg av Kalle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har också en mb220sb, en 63'a. Det märks att det är kvalite.
Fast jag har inte kört med den på några år :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag håller med dig, att skruva Mersa är "roligt" Det är annorlunda man märker att konstruktören har funderat en stund.
Jag körde Mersedes en tid på värden ca sextitusen mil i en MB 220 b från 62.
Men dom råstar, jag fick tag i grafitfett och strök under. :roll: Efter en tid när det hade sammlat damm var den inte ens kletig.
Men den fodrade skruvande om man jämför med Volvon som jag har nu, där man bara byter bromsa regelbundet och tankar olja och kollar bensinen. :wink:
Det värmer i vinterkylan när man hör så vackra ord om en Volvo thankyou_blue <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt fin bensinpump det där - skulle passa fint utanför något äldre
hus där det finns ett visst retrostuk runtikring 8) <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad syftar du på :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett äldre hus i gammalt anrikt kvarter där negerbollar tillhandahålls
i tid och otid :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar