Jag är ny här och planerar att skaffa mig en Compact med 2vxl hand, sachsmotor. Jag har läst en del och även varit och tittat på en och har som rubriken lyder frågor kring kvalitet på delar och återförsäljare till sachsmotorn.
Vilka återförsäljare tillhandahåller Sachsdelar som håller och som gör det de ska, fungera bra? Och som student vore det ju inte fel om priserna inte var skyhöga, såklart ;)
Jag var och tittade på en Compact nyligen och allt såg bra ut, förutom att den rasslade/skramlade från motorn. Jag har ingen tidigare erfarenhet om Sachsmotorer, men jag har läst en del om att sachsmotorer rasslar som "standard". Vad är kan det vara som rasslar och hur åtgärdar man det?
dom som jag renoverat och gjort i ordning har blivit tysta. största felet som jag upplevt det är att motorerna var slarvigt shimsade från fabrik. gäller framför allt axlarna i växellådan
ramlager tätningsringar shims och vid behov(ovanligt) lagerrullar till utgående axel i växellådan köpes hos närmaste Momentumbutik eller någon av deras konkurenter i industri och transmissionsbranchen.
nästan alla övriga delar som finns kommer från antingen Norscand eller Jofrab/garage24 som är dom två stora grosisterna i branchen. dom flesta mopedaffärer handlar därifrån.
vill du ha närmare tipps på butiker så får du nog skriva var du bor.
dom närmaste där jag bor är smeds motor i avesta och waldens motor i hallstahammar.
erlan skrev:dom som jag renoverat och gjort i ordning har blivit tysta. största felet som jag upplevt det är att motorerna var slarvigt shimsade från fabrik. gäller framför allt axlarna i växellådan
ramlager tätningsringar shims och vid behov(ovanligt) lagerrullar till utgående axel i växellådan köpes hos närmaste Momentumbutik eller någon av deras konkurenter i industri och transmissionsbranchen.
nästan alla övriga delar som finns kommer från antingen Norscand eller Jofrab/garage24 som är dom två stora grosisterna i branchen. dom flesta mopedaffärer handlar därifrån.
vill du ha närmare tipps på butiker så får du nog skriva var du bor.
dom närmaste där jag bor är smeds motor i avesta och waldens motor i hallstahammar.
erlan
Det här med shimsen, hur mycket rassel skapar dem? Är det skadligt och är det något man som halvamatör bör ge sig på?
Jag handlar uteslutande del av mina meddelar på nätet då närmaste butik ligger 3-4 mil härifrån och jag saknar bilkörkort. Vilka nätbutiker tillhandahåller bra delar?
på raketsports hemsida finns skannade verkstadshandböcker att läsa.
eftersom jag redan köpt dom i pappersform på tradera när jag hittade dom på hemsidan har jag ingen aning om det gå att skriva ut dom eller om dom är spärrade.
hanböckerna för treväxlade går att använda till tvåväxlade med lite sunt förnuft.
alla toleranser och spel är lika.