Problem mer Ilon

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ilohead

Problem mer Ilon

Inlägg av ilohead »

Ja, när jag kommer upp runt 35 och motorn är varm börjar det låta om motorn, låter nästan som om kolven skaver mot cylinder på något sätt och har inte låtit så innan, betyder det att det är dags att byta kolven eller är det något annat som felas?
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
blyfot
Forumsponsor

Re: Problem mer Ilon

Inlägg av blyfot »

ilohead skrev:Ja, när jag kommer upp runt 35 och motorn är varm börjar det låta om motorn, låter nästan som om kolven skaver mot cylinder på något sätt och har inte låtit så innan, betyder det att det är dags att byta kolven eller är det något annat som felas?
Jag har tyvärr flera gånger varit ute för detta på min La Strada. Alla gånger så visar den sig ha värmenypt en bit under avgasporten. Så jag har slängt i en ny kolv och försiktigt våtslipat bort aluresterna på cylinderväggen och kört vidare ;)
Det känns som om de "gigantiska" kylflänsarna är en problemkälla. Värmeavledningen fungerar inte tillräckligt bra och pressar man en ilo en varm sommardag så nyper den.
Detta har hänt både med orginalcylinder och med trimmade cylindrar för mig i alla fall.
Lyft bort topp och cylinder och undersök hur det ser ut.
ilohead

Inlägg av ilohead »

Tack för svaret!
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Skriv svar