Nysminkad tuta...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Agent.007

Nysminkad tuta...

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ju en 1149 som är under stilla renovering. Har inte kommit så långt än, har lite svårt att få tiden att räcka till.

Nu har jag i alla fall kommit en liten bit på väg då jag lyckas slutföra en liten uppfräschning av tutan. Man får vara glad för det lilla...

Före / Efter:
Bild Bild

Färdig:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt. Nu e de bara tuta å köra staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Agent 007: Vist är det härligt att putsa nästan som ett gift :shock: 8) :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Agent.007

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst är det som ett gift.
Är ganska nöjd med resultatet på tutan, även om färgen inte blev exakt som orginal. Lite bökigt att få dit den svarta färgen eftersom det inte gick att montera isär mer.
Rost och elände är i alla fall borta. Hade lite flyt att jag hittade hålnitar som passade. Jag borrade självklart bort de gamla innan jag hittat några ersättare.

Resten av moppen ligger isärskruvad och ska lämnas på blästring.
Skulle bara vilja få fatt på de sista saknade delarna. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt jobbat!
Lackt den med sprayburk eller hur har du gått till väga? <!-- </EdIndex> --></div>
Agent.007

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag borrade först bort nitarna som höll ihop den, varefter den delades.
Sedan svarvade jag en hylsa av lite härdad epoxi som blivit över på jobbet för att skydda spolen när jag blästrade alla delar (utom membranet).
Bild
Sen åkte sprayburken fram. Först den svarta för att få rätt kulör på "kåpan under gallret. När den hade torkat blev det att försöka maska den efter bästa förmåga. Sen grundfärg och silverfärg.

Sen var det det här med nitarna. Jag provade först att svarva nya av en mässingsstång men den mässingen var alldeles för spröd för att kunna nita med. Den sprack bara.
Efter att ha sovit på saken på mindes jag att jag hade lite tillbehör till en Hitech-radiostyring till en av mina gamla rc-bilar. (En annan hobby som nu har fått ge plast för mopeder.)
Det följde med exakt rätt nitar för att fäst servona med och jag hade precis sex stycken. Ibland har man lite flyt...

Om man tittar noga på bilden för den färdiga tutan så ser man att nitarna har "lyft" lacken lite. Skulle förmodligen väntat lite med att montera ihop den. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Otroligt snyggt jobbat och det är detaljerna som gör det!
Agent.007 skrev:Om man tittar noga på bilden för den färdiga tutan så ser man att nitarna har "lyft" lacken lite. Skulle förmodligen väntat lite med att montera ihop den.
Skulle just skriva att det förstörde resultatet... :wink:
(Obs! ett skämt!) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Heja 007: det är dom små detaljerna som gör susen 8) :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Agent.007

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, nu när andan föll på och jag hade lite tid var planen att jag skulle fixa kedjeskyddet.
Det började bra:

Bild

Bild

Klippte till en perfekt plåtbit. Lägger första punkten med svetsen.
Vad händer då? Gasen till svetsen tar ju självklart slut :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar