Bakhjulslager...

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Choppahead

Bakhjulslager...

Inlägg av Choppahead »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejjochhallåallamoppemuppar !! Mitt allra första,men inte det sista(hoppas jag ) inlägg!!

Har en Monark monarped av 1960 års modell.Givetvis utrustad med en ILO-motor.
Men det e inte den detta gäller,utan frugans Monark monarped från 1958 med en Husqvarna maskin....(Ilo:n e juh bättre,fastän fruns hq går fortare...) :) :) Fast hon vet inte om det !!!

Hennes bakhjulslager har börjat att ge sig..pga av den ENORMA kraften,enligt henne allså...Frågan e då..-Finns de nått ersättningslager,för det "Lösa kulor" modellen ?

Nån som vet ?? Tacksam för svar !! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är en Monark från 58 så är det ingen Hva motor. Mopedn är säkert nyare om du talar om lösa kulor.
Förmodligen är axeln 11mm så du får leta ett spårkullager med mått som ligger nära och svarva distanser emellan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns ju annars lösa kulor att köpa. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ju sällan det är kulorna som är problemet för sådana brukar ju gå att fixa.
Oftast lagerskål och lagerkonan som är skadade och är det ett bakhjul så brukar det nästan alltid vara på drevsidan. Vet inte var man hittar sådant utan det brukar bli hopplock från andra hjul. Alltså får man ta det bästa som finns............... :? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Konorna kan man i nödfall sipa om. Jag slipar i svarven och anvönder vinkelslipen. Fungerar utmärkt. Värre är det med kulskålarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/viewtopic.php?t=4552&highlight=hjullager

Från speedriders forum då jag ställde en fråga thumb_up (tack "Sura") <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Choppahead

Inlägg av Choppahead »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Om det är en Monark från 58 så är det ingen Hva motor. Mopedn är säkert nyare om du talar om lösa kulor.
Förmodligen är axeln 11mm så du får leta ett spårkullager med mått som ligger nära och svarva distanser emellan.
Tackar för alla svar ! Enligt de uppgifter jag fick,när vi köpte moppen var det en -58 ! Men jag e ingen expert ...Vad jag menar med "lösa" kulor e en sån där öppen plåtring som "klämmer"samman kulorna.(låter inte så skönt)!!..... :shock:

Det hela löste sig på ett helt underbart vis.....Det var bara å spänna till de lite efter en rengöring å lite nytt fett !! :) Går förhoppningsvis ett tag till...... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar