Sachs -> häskraft på Pluggad/opluggad cylle?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ziddan

Sachs -> häskraft på Pluggad/opluggad cylle?

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter å kollar lite på de olika cylindrarna som finns att köpa på nätet och ibland står det "cylinder, 1 / 3.5 häst (lös plugg)".

Innebär det att 3.5hästaren är en opluggad standardcylle? dvs samma diameter på kolv men med större insug bara?

Kollar också efter en packmoppe topp då de med sitt annorlunda förbränningsrum ska ge en hel häst istället för de 0.8 som standard på min motor gör, nån som har sett att de går att köpa nånstans? <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor

cylle

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En urpluggad cylle ger endast ca 1.25 hkr
på 3.5 an är det lite större portar
men den ger ca 1.5 hkr <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för snabbt svar, har haft lite svårt att förstå vad som var vad :)

Min cylle har pluggen dragen och min förgasaren uppborrad, vet inte exakt hur mycket men jag ska väl ta mig an att kolla på det.

8.5 mm ska det väl vara som standard på förgasaren, om den e borrad till 12mm, fungerar den precis som en 12mm förgasare då eller är det andra skillnader också? ( typ som du skrev om 1 vs 3.5 cylle där portarna skiljer också)

Är det så att det är mindre än 12 så kanske jag ger mig på att öppna lite till för att som det är nu gör moppen inte långt över 35 och är riktigt seg i uppförsbackar. <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor

cylle

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp hellre en 3.5 och 12mm fugge
kolla även att kröken +ljuddämpen är sotfri
då borde den bli ganska så stark
det påverkar även toppfarten <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Plockade av min fugge idag å kollade, ser ut att vara borrad till minst 12mm och samma på cyllen så jag ska se över avgassystemet.

En av grejerna jag gjorde i vintras var att fylla avgassystemet med ugnsrengöring och dra genom ståltråd så jag tycker inte det ska vara felet men man vet ju aldrig.

Konstigt att den är så seg som den e nu om det visar sig att jag inte misslyckats med avsotning.

Drog av kopplingswire idag, jag ser det som en bra motivation till att få arslut ur vagnen å byta handtagen och resterande wirar mot nya. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar