Vart hitta hårdare kopplingsfjädrar HVA Flinta och D-motor?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Vart hitta hårdare kopplingsfjädrar HVA Flinta och D-motor?

Inlägg av 56:an »

Från JLO monarped till Roulette som nu kommit hit igen och i veckan som kommer ska det förmodligen monteras en 28 mm JLO krök av rak modell.

Men nu är det kopplingen som antyds i rubriken. Är just hemkommen från en kvällsrunda med Rouletten och den är kul att köra därför den har så råstark motor som drar direkt från minsta gaspådrag. Tyvärr är det så att inte ens fyrlamellkopplingen orkar hålla greppet utan att det slirar och slirningen uppstår då förstås vid lågt varvtal då vridmomentet blir som störst.

Om man kör iväg på ettan lite sakta och sedan hastigt drar på så slirar det till även då men greppar efter någon sekund då varvtalet på kopplingskorgen ökar och/eller oljan kastats ut. Likaså när man växlar över till tvåan hugger det inte tag direkt utan det tar ett par-tre sekunder innan kopplingen greppar fullt och därför tappar man i accelerationen :(

Kopplingen är som jag berättat utbytt till Flinta med fyra friktionslameller och fem stålskivor. Friktionslamellerna såg bra ut men inte nya. Jag letade också upp dom styvaste kopplingsfjädrarna jag kunde hitta bland mina grejer men det var svårt att känna nån skillnad men längden obelastad kunde man jämföra.

Jag har också tappat ur nån deciliter SAE 30 olja så det nu är knappt upp till nivåpluggen i kopplingskåpans bakkant.

Kopplingen går också väldigt lätt i handtaget men det har flera orsaker. En av dom är att kopplingsarmen är något längre på D-motorn än flintamotorerna. Av de här anledningarna börjar jag fundera över hårdare kopplingsfjädrar och skulle det finnas tror jag inte man blir störd av det i kopplingsgreppet. Snarare skulle det kännas mer "normalt".

Frågan är då om det finns hårdare kopplingsfjädrar till Flinta och D-motorn att köpa?

Eller om någon har tips på andra fjädrar man kan använda istället?

Har kollat JLO men dom har för liten diameter och Sachsfjädrarna är ännu mindre.

Men det måste inte vara kopplingsfjädrar till en moped, det kan ju vara vilka fjädrar som helst och jag har ju hittat en mycket lämplig trottelfjäder till Encarwi (som är rätt svåra att hitta) i en vanlig pumptvål som man brukar slänga när den är slut :mrgreen:

Återkommer om det när andan faller på....
Användarens profilbild
Hakan

Inlägg av Hakan »

Ett alternativ är , NOS stållameller, NOS lameller och NOS fjädrar.

Jag tröttnade på klabbet med kopplingen på min otrimmade D-motor.
När jag byggde min senaste motor med opluggad cylle satte jag i ovanstående delar till kopplingen. Problemet är nu löst, ingen slirande koppling, funkar som det ska. Har 0,7l SAE 30 olja i växellådan.

Låt inte pengar stoppa projektet :wink:
Forumsponsor

Jo, det är stoppat pga pengar. Jag bad om några hundralappar för allt jobb den senaste tiden med flintakopplingen, bromsar, tändningar, däckbyten och allt vad det nu är. Jag fick två hundralappar men det är inte hela sanningen för jag fick ett par lass ved på släpvagnen också och det är precis vad jag behöver just nu thumb_up

Själva motorn är ett budgetbygge. Prylarna stoppar vid p-sats, p-boxar, en liter olja, korken och limmet från Biltema + den nya avgaskröken som jag lovat montera. Har moppen hos mig nu, håller på med veden vi hämtade men ska ta mig en tur med moppen senare ikväll om det inte regnar. Den är kul och köra, har lust och göra en sån motor åt mig själv och sätta på en ram vilken som men det ska vara bra fjädring och ingen framgaffel och hjul tunga som as. Motorn är extremt lättstartad. Varm räcker det om man knycker till framåt med ettans växel i så startar den direkt. Den nyser inget heller i "luftburken". Den är precis torr inuti, inte ett spår av vare sig olja eller bensin.

Det kan bli en bättre koppling utan kostnader för jag är ganska envis av mig och här på forumet får man lära sig mycket. Blästrade stålskivor tror jag inte är fel och så tror jag nog det går och få dit brickor under fjädrarna om jag inte hittar några som kan passa bättre.

För övrigt är jag inte helt övertygad om NOS koppling skulle göra den här motorn slirfri därför den är så stark på låga varv. Skulle gissa motorn till karaktären ganska väl liknar Sachsmotorn i en NMV Shopper där man bytt förknasaren till en 12 millimeters.

Även växlingen är ganska lik iaf så länge kopplingen slirar....
  • :mutt:
tjernell

Inlägg av tjernell »

Det är inte slitet i kopplingskorgen där lamellerna ligger imot. Jag fick fila till groparna där på min korg.
C70 dragrace 25:1E
Monark med Flinta
Forumsponsor

Det är det ju oftast mer eller mindre. Visst var det slitet här också men inte så det störde mig. Är det bara inom en viss marginal så tror åtminstone jag den förslitningen har mindre betydelse. Nu är kopplingen super, nästan för bra, så det problemet är ur världen. Gubben får moppen och jag tar erfarenheten och stoppar i bakfickan :wink:
tjernell

Inlägg av tjernell »

Alla nöjda å glada :D
C70 dragrace 25:1E
Monark med Flinta
Skriv svar