Sving och styrlås - Golden Champ

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
kotten

Sving och styrlås - Golden Champ

Inlägg av kotten »

Jag har precis köpt mig en Golden Champ och förra ägaren hade "lackat över" locket till styr och svinglås. Jag har några frågor om detta.

1. Över styr och svinglås så sitter det ju små täckbrickor som skall skydda
för smuts, dessa är fastlackade och jag måste nu använda våld för att få bort dom och en stor risk finns att jag måste byta dessa, kan man göra det?

2. Styrlåset sitter fortfarande på plats och nyckel saknas, hur får jag bort det gamla låset egentligen?

3. Jag har sett att compacter har en hållare för svinglåset under sadeln, men jag verkar inte ha det. Saknas det på min moppe, eller fanns det inte?

4. Vart kan jag hitta dessa lås som passar min moppe?
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Re: Sving och styrlås - Golden Champ

Inlägg av Coolvette »

kotten skrev:Jag har precis köpt mig en Golden Champ och förra ägaren hade "lackat över" locket till styr och svinglås. Jag har några frågor om detta.

för smuts, dessa är fastlackade och jag måste nu använda våld för att få bort dom och en stor risk finns att jag måste byta dessa, kan man göra det?

2. Styrlåset sitter fortfarande på plats och nyckel saknas, hur får jag bort det gamla låset egentligen?

3. Jag har sett att compacter har en hållare för svinglåset under sadeln, men jag verkar inte ha det. Saknas det på min moppe, eller fanns det inte?

1:
Säkert inga problem att bryta av dom men du borde kunna få loss dom utan att knäcka dom också.
Jag bytte mitt styrlås för en månad sedan och då knackade jag in en Morakniv mellan brickan och ramen pch sedan tog jag en lite större mejsel och fick bättre kraft, vidgade spalten tills niten släppte.
Du kanske kan hjälpa till med att värma hållaren i ramen med en värmepickadoll, precis där niten sitter?

2:
Ganska enkelt bara genom att borra ett 3,5-4 mm hål strax ovanför nyckelhålet, cirka 16-18 millimeter djupt.
När det är gjort slår du in en spårskruvmejsel i nyckelhålet och vrider moturs så släpper låset och du kan dra ut det, om du hittat rätt med borret...
Jag har bilder på min cylinder där man ser var jag borrade, dessvärre sitter jag på ett hotell i Uppsala just nu men jag åker hem i morgon, på Onsdag kan jag lägga upp en bild, om ingen annan hinner före.

3:
Vet inte om det fanns på din Champ, det borde det nog göra, andra vet säkert det.

4:
Du hittar lås på Tradera, bland annat hos Brattis1:
http://www.tradera.com/neiman-styrlas-c ... _189343298
kotten

Re: Sving och styrlås - Golden Champ

Inlägg av kotten »

Tackar för svaren och en bild skulle uppskattas lite senare
Coolvette skrev:
kotten skrev:Jag har precis köpt mig en Golden Champ och förra ägaren hade "lackat över" locket till styr och svinglås. Jag har några frågor om detta.

1:
Säkert inga problem att bryta av dom men du borde kunna få loss dom utan att knäcka dom också.
Jag bytte mitt styrlås för en månad sedan och då knackade jag in en Morakniv mellan brickan och ramen pch sedan tog jag en lite större mejsel och fick bättre kraft, vidgade spalten tills niten släppte.
Du kanske kan hjälpa till med att värma hållaren i ramen med en värmepickadoll, precis där niten sitter?

2:
Ganska enkelt bara genom att borra ett 3,5-4 mm hål strax ovanför nyckelhålet, cirka 16-18 millimeter djupt.
När det är gjort slår du in en spårskruvmejsel i nyckelhålet och vrider moturs så släpper låset och du kan dra ut det, om du hittat rätt med borret...
Jag har bilder på min cylinder där man ser var jag borrade, dessvärre sitter jag på ett hotell i Uppsala just nu men jag åker hem i morgon, på Onsdag kan jag lägga upp en bild, om ingen annan hinner före.

3:
Vet inte om det fanns på din Champ, det borde det nog göra, andra vet säkert det.

4:
Du hittar lås på Tradera, bland annat hos Brattis1:
http://www.tradera.com/neiman-styrlas-c ... _189343298
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

du ska ha en hållare för svinglåset under sadeln:
det är samma hållare på nästan alla Crescentramar så du kan skära loss från en skrotram
kotten

Inlägg av kotten »

kejsaren skrev:du ska ha en hållare för svinglåset under sadeln:
det är samma hållare på nästan alla Crescentramar så du kan skära loss från en skrotram
Jag är nästan säker att den inte finns på min, man kan ju undra varför den är borta
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

har du ramen fortfarande isärplockad finns ett enklare sätt att få ur gamla styrlåset. stick in en dorn ovan eller nerifrån, det som blir närmast på champramen. ändan lägger du mot hörnet på låskolven som du ser när du tittar in i röret för gaffellagringen.
sen ger du dornen en hyfsad smäll med hammaren, ungefär som när dy spikar i en femtummspik. den lilla pinnen som håller låset i läge är så klen att då slår du av den och sen kan du dra ut låset med en tång.

erlan
kotten

Inlägg av kotten »

erlan skrev:har du ramen fortfarande isärplockad finns ett enklare sätt att få ur gamla styrlåset. stick in en dorn ovan eller nerifrån, det som blir närmast på champramen. ändan lägger du mot hörnet på låskolven som du ser när du tittar in i röret för gaffellagringen.
sen ger du dornen en hyfsad smäll med hammaren, ungefär som när dy spikar i en femtummspik. den lilla pinnen som håller låset i läge är så klen att då slår du av den och sen kan du dra ut låset med en tång.

erlan
Tyvärr är ramen monterad och klar, typ så här ser den ut.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/385 ... .09.38.jpg
Skriv svar