HVA Flinta vs ILO Piano?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
dmodig01

HVA Flinta vs ILO Piano?

Inlägg av dmodig01 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken av motorerna är att föredra? Har i min ägo Monarscoot 1261+1263, dvs med nämnda motorer. Vill veta mer om motorerna, varför bytte MCB motortyp? Vilken är mest producerad? All fakta samt synpunkter på vilken motortyp som är att föredra vore intressant läsning. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag är väl lite udda men jag håller för ilon :) sen kommer flintan
o sist sachsen :twisted: det är ju bara en fråga om tycke o smak :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När det begav sig och det fans delar till alla tre märkena spelar det just ingen roll.
Ilon är enklast att meka med. Nu som det är fins det mest delar att köpa till Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Monark i Varberg som designade och tillverkade Monarscooten hade Ilo motorn och Nymanbolagen som ägde Crescent hade Sachs motorn. 1963 ingår den båda bolagen en fusion och bildar MCB. Kort därefter byter de till sig Husvarnas mopedtillverkning mot Nymans motorsågstillverkning (därför är husqvarna motorsågar oranga). Man hade då 3 motorer. Ilo'n lade på hyllan och de två övriga tog plats och monterades i de olika nya modellerna. Sachsmotorn blev dock flaggskeppet och 1968 tillverkades den sista MCB mopeden med HVA motor.

Monarscooten med Sachs motor är idag ovanligast och Monarks monarcoot med Ilo'n ser man mest utav. De tillverkades flest år med Ilo och när den väl fick Sachs hade den redan sålts med HVA-motor i 3-4 år och försäljningen av modellen var på sista vers.

Ilo'n vet jag inte mycket om, men jag gillar både Sachs och Husqvarna motorer. Sachsen är en brölande slitvarg och Husqvarna har en jämn och fin gång, i mitt tycke. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dmodig01

Inlägg av dmodig01 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för info. Det känns som en djungel det där med modellbeteckningar på MCB, även alla olika namn som mopederna såldes under. Monarscoot såldes som Maraton, Crescent samt Husqvarna. Er hemsida är trevlig läsning, dock med inriktning Crescent. Har googlat runt men finner väldigt lite info om MCB då med inriktning Monarks mopeder. Återigen tack för info, det där med färgen på Husqvarnas motorsågar det är störtcoolt. Äger en Crescent cykel i orange, hus snygg färg som helst.

Följdfråga: Monarscoot modell 1269 med Sachs-motor tillverkades fram till 1971 enligt Raketsport.com Har läst info på nätet att modellen endast tillverkades till 1969 men att de som tillverkades såldes under början på 70-talet. Vad är korrekt? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Crescent och Monark är egentligen samma sak efter 1963 och framåt med undantag för "raketerna" och som du säger köptes dessa modeller även av andra firmor som dekalmärkte dom som sina. Ex Kroon, Maraton, att Monarscooten fanns som Husqvarna beroende på att MCB även ägde det märket och Maraton följde med i fusionen med Monark.
Jag har tänkt lägga in lite mer info på raketsport om de mindre märkena som Maraton, Kroon osv när tid finns över samt att göra tillägg på varje modell om vilka märken de såldes under.

Jag har gjort ett litet fel på raketsport sidan. Monarscoot 1269 tillverkades och såldes 1969 -70. 1971 finns de inte längre med i modellutbudet. Allt detta enligt original dokument från MCB. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessutom såldes Monarkskotern under namnet Mustang och hade Zyndapmotor.
Sedan har vi nyligen sett, här på forumet, Monarks skoter med Puchmotor. <!-- </EdIndex> --></div>
dmodig01

Inlägg av dmodig01 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Dessutom såldes Monarkskotern under namnet Mustang och hade Zyndapmotor.
Sedan har vi nyligen sett, här på forumet, Monarks skoter med Puchmotor.
Mustang = Zyndapmotor, som orginal?
Monarscoot med Puchmotor, som orginal? Måste väl ändå vara ombyggnation :!: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Monarscoot med Puchmotor = Örnen! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst är det roligt med alla kombinationer som funnits
Men i Tompaland har dom en egen Compakt version :mrgreen:
http://www.blocket.se/uppsala/Crescent_veteranmoped_crescent_compakt_22636367.htm?ca=6&w=3 <!-- </EdIndex> --></div>
dmodig01

Inlägg av dmodig01 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant det här med alla versioner, men det blir bara än mer invecklat tyckar jag. Googlade på Örnen, en Monarscoot med Puchmotor - hur coolt som helst. Örnen såldes -58 med Puchmotor, -57 såldes Örnen med JLO Piano... Monarscooten såldes under många namn kan konstateras, dock levde jag i tron att detta förekom mest efter sammanslagningen MCB 1964. Många frågetecken som kvarstår, men av stort intresse är ifall samtliga "Monarscoots" byggdes på fabriken i Varberg och därefter bytte namn till exempelvis Örnen/Husqvarna eller byggdes de runt om i landet :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Örnen:

http://www.alabamas.se/galleri/displayimage.php?album=9&pos=20

/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Örnen

Inlägg av Örnen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en örnen 58:a :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar