Sida 1 av 1
Matching numbers?
Postat: 05 sep 2013, 17:03
av Nedomansky
Matching numbers. Varför är det så viktigt när man köper/säljer Puch o helt oviktigt när man köper/säljer Zundapp?
Postat: 05 sep 2013, 17:07
av Perka
Tror att det är så att .uch har samma nummer på ram & motor
Vilket inte Cresent har tror inte Zundapp har det heller!
Postat: 05 sep 2013, 18:13
av Halvars
Gav bort en gammal Florida idag och den hade samma nr på både motorn och ramen.
Men inte fan vart den finare för det, tycker jag.
Men han som fick den vart glad, konstig typ

Postat: 06 sep 2013, 00:53
av erlan
om typintyget finns kvar och motornumret matchar det som står på typintyget så höjer väl det värdet på alla moppar.
på puchen är det dock lite enklare att se att det är orginalmotor.
men även där höjer väl typintyget värdet lite till. eller.......
erlan
Postat: 06 sep 2013, 11:17
av 60 cc
Personligen rankar jag fina orörda exemplar med utbytt motor högre än påkostade renoveringar där 80 procent av mopeden är köpt ny på postorder. De flesta jag renoverat har jag sålt, de förlorade sin själ i samma stund som originallacken med rostporer försvann. Hur jag än försökte fick jag aldrig tillbaka samma känsla som när jag köpte dem från början. Förhoppningsvis känner deras nya ägare annorlunda. Och jag vet många fler som bittert ångrar sina renoveringar - speciellt bland oss som hållit på ett tag. Alltså, matching numbers spelar egentligen ingen roll så länge din Puch består av originaldelar - den blir bara lite svårare att sälja den dagen du behöver pengar. Men det finns fler som jag där ute, jag lovar. /Micke
Postat: 06 sep 2013, 11:17
av 60 cc
Personligen rankar jag fina orörda exemplar med utbytt motor högre än påkostade renoveringar där 80 procent av mopeden är köpt ny på postorder. De flesta jag renoverat har jag sålt, de förlorade sin själ i samma stund som originallacken med rostporer försvann. Hur jag än försökte fick jag aldrig tillbaka samma känsla som när jag köpte dem från början. Förhoppningsvis känner deras nya ägare annorlunda. Och jag vet många fler som bittert ångrar sina renoveringar - speciellt bland oss som hållit på ett tag. Alltså, matching numbers spelar egentligen ingen roll så länge din Puch består av originaldelar - den blir bara lite svårare att sälja den dagen du behöver pengar. Men det finns fler som jag där ute, jag lovar. /Micke
Postat: 06 sep 2013, 11:33
av Puchlasse
60 cc har som vanligt en väldigt bra poäng, det är svårt att få samma känsla för en omlackad och postorderrenoverad moppe. Men jag tycker att båda typerna har sin poäng, jag tycker det är skönt med de renoverade för de vågar jag använda för ordentlig moppekörning. Lågmilarna som jag egentligen gillar bäst ( Med matching nr och gärna typintyg) vill jag inte köra för mycket, men alla körs de lovar jag.
Själv har jag väldigt svårt att tänka i pengar, dvs vad ska moppen vara värd när jag säljer den.
I onsdags körde vi tex hela förbifart Norrtälje. Den ska vara färdigbyggd om ett år så det var mycket sprängsten och lervällingar i tunnlarna, men det gick utmärkt med min numera mycket skitiga Dakota 72 som är omlackad. Blir det nåt ras så är det ju bara att lacka om igen. Testo har du tvättat än ?
Postat: 06 sep 2013, 18:34
av testo
Inget är tvättat än! Tänker ta en ordentlig omgång i helgen då det börjar bli dax!
Postat: 06 sep 2013, 18:34
av testo
Inget är tvättat än! Tänker ta en ordentlig omgång i helgen då det börjar bli dax!