Treväxlad ILO

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Treväxlad ILO

Inlägg av BjörnK »

Inköpt en treväxlad ILO till min Monarped.
Något jag ska tänka på, som skiljer sig från den tvåväxlade?
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

Nej,det enda som skiljer är antalet växlar alla övriga delar passar utom höger motorblockhalva som är lite annorlunda eftersom växelförarens konstruktion skiljer.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Bra, tack för svaret!
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Fick höra att man ska ha olika typer av olja, beroende på om man har svart eller vit/genomskinlig kuggrem.
Stämmer detta verkligen?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Är det svart rem får du absolut inte använda bilmotorolja. Den enda olja jag vet du säkert kan använda är SAE 30 gräsklipparoljan.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Är det en svart rem är den nog så gammal att den är på upphällningen.
Byt rem innan du monterar ihop igen.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Remmen ser faktiskt riktigt fin ut, så jag väntar nog....
Det lilla remhjulet har jag hört ska vara knepigt att dra av pga att det är gjort i ett mjukare material.
Har ni något tips om hur man får av det i helt skick?
Finns ju att få tag i, men känns ju lite onödigt.
För man måste väl ta bort det vid rembyte, eller?
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

Lilla hjulet behöver inte tas bort vid rembyte ,däremot kopplingskorgen. Jag brukar använda en kloavdragare att ta bort lilla hjulet med. Den har breda och djupa klor som man kan trycka in ända mot axeln. När man satt det i spänn ger man spännskruven en lite klapp med hammaren så brukar det lossna .
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Tackar, jag lär mig mer och mer, snart kan jag börja riva i en av motorerna.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

på den tiden det begav sig så fanns det en ilo specialavdragare till remhjulet.

som sagt var, det är dom svarta remmarna som är känsliga för moderna oljetillsatser.
en modern syncroflexrem tillverkad i polyuretan ska tåla alla oljor, enligt momentumbutiken där jag köpte remmar. men det är olika bud om hurvida momentum kan leverera den remmen numer.
problemet är att remmen håller tummått, maskinerna var nämligen en del av marchalhjälpen efter andra värdskriget. och även usa kör tydligen med mm-remmar numer.

erlan
Skriv svar