Treväxlad ILO
Treväxlad ILO
Inköpt en treväxlad ILO till min Monarped.
Något jag ska tänka på, som skiljer sig från den tvåväxlade?
Något jag ska tänka på, som skiljer sig från den tvåväxlade?
Remmen ser faktiskt riktigt fin ut, så jag väntar nog....
Det lilla remhjulet har jag hört ska vara knepigt att dra av pga att det är gjort i ett mjukare material.
Har ni något tips om hur man får av det i helt skick?
Finns ju att få tag i, men känns ju lite onödigt.
För man måste väl ta bort det vid rembyte, eller?
Det lilla remhjulet har jag hört ska vara knepigt att dra av pga att det är gjort i ett mjukare material.
Har ni något tips om hur man får av det i helt skick?
Finns ju att få tag i, men känns ju lite onödigt.
För man måste väl ta bort det vid rembyte, eller?
Lilla hjulet behöver inte tas bort vid rembyte ,däremot kopplingskorgen. Jag brukar använda en kloavdragare att ta bort lilla hjulet med. Den har breda och djupa klor som man kan trycka in ända mot axeln. När man satt det i spänn ger man spännskruven en lite klapp med hammaren så brukar det lossna .
på den tiden det begav sig så fanns det en ilo specialavdragare till remhjulet.
som sagt var, det är dom svarta remmarna som är känsliga för moderna oljetillsatser.
en modern syncroflexrem tillverkad i polyuretan ska tåla alla oljor, enligt momentumbutiken där jag köpte remmar. men det är olika bud om hurvida momentum kan leverera den remmen numer.
problemet är att remmen håller tummått, maskinerna var nämligen en del av marchalhjälpen efter andra värdskriget. och även usa kör tydligen med mm-remmar numer.
erlan
som sagt var, det är dom svarta remmarna som är känsliga för moderna oljetillsatser.
en modern syncroflexrem tillverkad i polyuretan ska tåla alla oljor, enligt momentumbutiken där jag köpte remmar. men det är olika bud om hurvida momentum kan leverera den remmen numer.
problemet är att remmen håller tummått, maskinerna var nämligen en del av marchalhjälpen efter andra värdskriget. och även usa kör tydligen med mm-remmar numer.
erlan