Jag kortade kröken på moppen i våras, ivrig att höja varvvilligheten, något som jag läst skulle främjas av en kortare krök.
Har dock inte fått någon vidare snurr på motorn, varken den treväxlade med 60cc-cylinder eller den fyrväxlade portugisen med 4,3-hästarscylle.
Har inte brytt mig så mycket men nu inför vintervilan slog det mig: jag kanske kortade kröken för mycket?
Jag sågade av cirka 85 mm så den är väl under 200 mm kvar, har inte mätt den så noga.
Någon som har mått på var gränsen går för vad som fungerar på sådana cylindrar?
FÖR kort krök på min Sachs?
35 cm bara för att hugga till med en siffra som bör fungera men det finns mer som spelar in som t.ex. hur resten av avgassystemet är utformat. Börjar man komma nedåt 30 cm är det motorer som har förmåga att ge mycket hög effekt på höga varv, t.ex. 10 hp och mer.
Luftfilter är ofta en flaskhals så prova även att ta bort det vid en test när du har en vettigare piplängd. Gör det stor skillnad att ta bort filtret är det läge för ett bättre filter. Men man får vara lite försiktig och följa med i bestyckning när man ökar insugs- och avgasflödet. Enklast är att känna hur motorn drar och att den inte missar och hålla koll på färgen på stiftet från början och tills allt lirar som det ska.
Kolla även att förtändningen står rätt d.v.s. är ca 2 mm för de alternativ du anger.
Luftfilter är ofta en flaskhals så prova även att ta bort det vid en test när du har en vettigare piplängd. Gör det stor skillnad att ta bort filtret är det läge för ett bättre filter. Men man får vara lite försiktig och följa med i bestyckning när man ökar insugs- och avgasflödet. Enklast är att känna hur motorn drar och att den inte missar och hålla koll på färgen på stiftet från början och tills allt lirar som det ska.
Kolla även att förtändningen står rätt d.v.s. är ca 2 mm för de alternativ du anger.
du skriver inte vad du har för dämpare, men är det den vanliga sachs-jamarcol eller bättre så kan du kanske öka varvet lite till med mindre förtändning. där får du testa dig fram.
normal topphastighet för såna cylindrar är 70 GPS-km/h.
du skriver inte vad du har för tändsystem, men inga resistorstift eller avstörda tändhattar el dylikt med std tändsystem.
även med orginaltopp så brukar jag hålla koll på klämspalten.
dom runda topparna går utmärkt att få upp i en svarv. den ska gärna ha 250mm chuck för det ska gå smidigt.
om kopplingslagren har för stort spel/glapp så går det tungt.
slitna kedjedrev går tungt.
erlan
normal topphastighet för såna cylindrar är 70 GPS-km/h.
du skriver inte vad du har för tändsystem, men inga resistorstift eller avstörda tändhattar el dylikt med std tändsystem.
även med orginaltopp så brukar jag hålla koll på klämspalten.
dom runda topparna går utmärkt att få upp i en svarv. den ska gärna ha 250mm chuck för det ska gå smidigt.
om kopplingslagren har för stort spel/glapp så går det tungt.
slitna kedjedrev går tungt.
erlan