Trimtips Yamaha DT

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Mr F
Inlägg: 110
Blev medlem: 12 jun 2011, 23:00

Trimtips Yamaha DT

Inlägg av Mr F »

Hej jag söker seriösa trimtips eller färdiga setup till en dt mx så jag inte blir efter när jag är ute o finkör tillsammans med mina likasinnade kompisar (ingen åker trimmat men alla moppar gör 70km/h???)
Har idag en orörd 60cc,20mm förgasare,o en jarmacol krök o 11/50 drev moppen gör 66km/h på rakavägen... Men det räcker inte......
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

En eller två kugg till på framdrevet borde räcka för att åka ifrån nått som går i 70, med det trimmet borde moppen ha tillräcklig ork för att klara det. Men det finns många olika "60cc" cylindrar till den moppen, vissa fungerar bra medan andra inte gör det, vad står det på den längst ner på vänstersidan?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

jag är egentligen int alls rätt man att svara på en DT-fråga
men dom två vanligaste 60cc (43borr) cylindrarna är väl märkta 2WI eller 4AD.
och där är det väl bara 2WI som är den vassare. 4AD vill en del påstå att är en stdcylinder borrad till 43mm cylinderdiameter. den påstås ha mer vrid och mindre toppvarv.
den cylinder som påstås vara vassast är en 70cc (45mm borr) av märket pollini.
polinin är den som ser vassat ut när man tittar på den.
jag har samlat på mig några att experimentera med för dom är även populara att montera med adapter på sachsblock.

erlan
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

2W1 (om man ska vara petig, inte 2WI - förmodligen är det ursprungligen en gammal Zetacylinder eftersom jag hittat en Zeta 60cc till DT i en Neabkatalog där original artikelnummer började med 2W1) är mycket riktigt bra cylindrar, finns i både 40 och 43mm utförande. Avgasport ca 16mm hög, spolportar ca 7mm, en spolport per sida och två boostportar.

4AD är gjutkoden på originalcylindern till DT50R 1992-97, nästan identisk med originalcylindern till DT50MX som har gjutkod 25F N - ca 10mm hög avgasport, 5mm höga spolportar, två spolportar per sida och en boostport. Något ljushuvud kom på att man kunde använda samma gjutning och borra till 43mm för att sälja som 43mm trimcylinder, så den har ungefär samma karaktär som originalcylindern men med en aning mer styrka. Bra om man vill ha en cylinder med låga durationer från början så man kan välja hur den ska portas helt själv, annars i stort sett ett bojsänke.

Polini 45mm är en bra cylinder. Kanske inte effektmässigt den bästa som man köper den, men alla andra 45mm cylindrar är av aluminium och gängan till avgasröret blir för vek då - aluminiumcylindrarna kan fungera bättre tills man inte har några gängor att skruva fast röret i. :roll:
krokodilen
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 feb 2012, 00:00

Inlägg av krokodilen »

Hmm 66 km/h den borde väl mäkta med lite mera tycker jag,, det är vad mig gamla DT gjorde med std-cyl (2mm lyft avgasport) lätt planad topp, trimkrök och 13 drev fram.

Jag kan ge ett bra tips här och det är att labba med slutdämparen jag vill minnas att jag fick mycket bra resultat av att bygga en helt egen.

87km tror jag att den gjorde som bäst med 45mm Autisa-cyl 15/50, 16mm förgasare. kunde nog drevat fram någon km till men gillade att den drog bra även på 4:an. (idag finns väl både 5:e och 6:e växeldrevet att tillgå.

/Christer
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

krokodilen skrev:idag finns väl både 5:e och 6:e växeldrevet att tillgå.
Bara 5 växlar till den motorn. Det finns en 6-växlad låda med samma grunddesign, men den är "ett kugghjul bredare" och får inte plats i moppeblocket.
krokodilen
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 feb 2012, 00:00

Inlägg av krokodilen »

Ok där ser man, vad är hastighetsrekordet med en DT tro,, 110-115??

/Christer
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

varför göra det besvärligt för sig då? sätt dit en yz80 istället.
krokodilen
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 feb 2012, 00:00

Inlägg av krokodilen »

Neifelheim skrev:varför göra det besvärligt för sig då? sätt dit en yz80 istället.
För att man kan givetvis! :wink:

OM jag vill acca och åka riktigt fort så plockar jag väl ändå ut nåt annat ur garaget!

/Christer
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

krokodilen skrev:
Neifelheim skrev:varför göra det besvärligt för sig då? sätt dit en yz80 istället.
För att man kan givetvis! :wink:

OM jag vill acca och åka riktigt fort så plockar jag väl ändå ut nåt annat ur garaget!

/Christer
yz80 passar ju nästan bolt on, förutom d ena undre fästet. på så vis får man ju starkare koppling, och ett drag i motorn som funkar. Men visst, vill man åka fort så finns ju andra alternativ
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

Kostnadseffektivt trim och en perfekt donator:
http://www.blocket.se/gotland/Yamaha_YZ ... m?ca=6&w=3
Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

vissa saker går inte att förklara för dom som inte redan begriper.

erlan
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

erlan skrev:vissa saker går inte att förklara för dom som inte redan begriper.

erlan
Så är det nog... :D
Skriv svar