Trimtips Yamaha DT
Trimtips Yamaha DT
Hej jag söker seriösa trimtips eller färdiga setup till en dt mx så jag inte blir efter när jag är ute o finkör tillsammans med mina likasinnade kompisar (ingen åker trimmat men alla moppar gör 70km/h???)
Har idag en orörd 60cc,20mm förgasare,o en jarmacol krök o 11/50 drev moppen gör 66km/h på rakavägen... Men det räcker inte......
Har idag en orörd 60cc,20mm förgasare,o en jarmacol krök o 11/50 drev moppen gör 66km/h på rakavägen... Men det räcker inte......
En eller två kugg till på framdrevet borde räcka för att åka ifrån nått som går i 70, med det trimmet borde moppen ha tillräcklig ork för att klara det. Men det finns många olika "60cc" cylindrar till den moppen, vissa fungerar bra medan andra inte gör det, vad står det på den längst ner på vänstersidan?
jag är egentligen int alls rätt man att svara på en DT-fråga
men dom två vanligaste 60cc (43borr) cylindrarna är väl märkta 2WI eller 4AD.
och där är det väl bara 2WI som är den vassare. 4AD vill en del påstå att är en stdcylinder borrad till 43mm cylinderdiameter. den påstås ha mer vrid och mindre toppvarv.
den cylinder som påstås vara vassast är en 70cc (45mm borr) av märket pollini.
polinin är den som ser vassat ut när man tittar på den.
jag har samlat på mig några att experimentera med för dom är även populara att montera med adapter på sachsblock.
erlan
men dom två vanligaste 60cc (43borr) cylindrarna är väl märkta 2WI eller 4AD.
och där är det väl bara 2WI som är den vassare. 4AD vill en del påstå att är en stdcylinder borrad till 43mm cylinderdiameter. den påstås ha mer vrid och mindre toppvarv.
den cylinder som påstås vara vassast är en 70cc (45mm borr) av märket pollini.
polinin är den som ser vassat ut när man tittar på den.
jag har samlat på mig några att experimentera med för dom är även populara att montera med adapter på sachsblock.
erlan
2W1 (om man ska vara petig, inte 2WI - förmodligen är det ursprungligen en gammal Zetacylinder eftersom jag hittat en Zeta 60cc till DT i en Neabkatalog där original artikelnummer började med 2W1) är mycket riktigt bra cylindrar, finns i både 40 och 43mm utförande. Avgasport ca 16mm hög, spolportar ca 7mm, en spolport per sida och två boostportar.
4AD är gjutkoden på originalcylindern till DT50R 1992-97, nästan identisk med originalcylindern till DT50MX som har gjutkod 25F N - ca 10mm hög avgasport, 5mm höga spolportar, två spolportar per sida och en boostport. Något ljushuvud kom på att man kunde använda samma gjutning och borra till 43mm för att sälja som 43mm trimcylinder, så den har ungefär samma karaktär som originalcylindern men med en aning mer styrka. Bra om man vill ha en cylinder med låga durationer från början så man kan välja hur den ska portas helt själv, annars i stort sett ett bojsänke.
Polini 45mm är en bra cylinder. Kanske inte effektmässigt den bästa som man köper den, men alla andra 45mm cylindrar är av aluminium och gängan till avgasröret blir för vek då - aluminiumcylindrarna kan fungera bättre tills man inte har några gängor att skruva fast röret i.
4AD är gjutkoden på originalcylindern till DT50R 1992-97, nästan identisk med originalcylindern till DT50MX som har gjutkod 25F N - ca 10mm hög avgasport, 5mm höga spolportar, två spolportar per sida och en boostport. Något ljushuvud kom på att man kunde använda samma gjutning och borra till 43mm för att sälja som 43mm trimcylinder, så den har ungefär samma karaktär som originalcylindern men med en aning mer styrka. Bra om man vill ha en cylinder med låga durationer från början så man kan välja hur den ska portas helt själv, annars i stort sett ett bojsänke.
Polini 45mm är en bra cylinder. Kanske inte effektmässigt den bästa som man köper den, men alla andra 45mm cylindrar är av aluminium och gängan till avgasröret blir för vek då - aluminiumcylindrarna kan fungera bättre tills man inte har några gängor att skruva fast röret i.

-
Hmm 66 km/h den borde väl mäkta med lite mera tycker jag,, det är vad mig gamla DT gjorde med std-cyl (2mm lyft avgasport) lätt planad topp, trimkrök och 13 drev fram.
Jag kan ge ett bra tips här och det är att labba med slutdämparen jag vill minnas att jag fick mycket bra resultat av att bygga en helt egen.
87km tror jag att den gjorde som bäst med 45mm Autisa-cyl 15/50, 16mm förgasare. kunde nog drevat fram någon km till men gillade att den drog bra även på 4:an. (idag finns väl både 5:e och 6:e växeldrevet att tillgå.
/Christer
Jag kan ge ett bra tips här och det är att labba med slutdämparen jag vill minnas att jag fick mycket bra resultat av att bygga en helt egen.
87km tror jag att den gjorde som bäst med 45mm Autisa-cyl 15/50, 16mm förgasare. kunde nog drevat fram någon km till men gillade att den drog bra även på 4:an. (idag finns väl både 5:e och 6:e växeldrevet att tillgå.
/Christer
-
-
-
-
yz80 passar ju nästan bolt on, förutom d ena undre fästet. på så vis får man ju starkare koppling, och ett drag i motorn som funkar. Men visst, vill man åka fort så finns ju andra alternativkrokodilen skrev:För att man kan givetvis!Neifelheim skrev:varför göra det besvärligt för sig då? sätt dit en yz80 istället.![]()
OM jag vill acca och åka riktigt fort så plockar jag väl ändå ut nåt annat ur garaget!
/Christer
Kostnadseffektivt trim och en perfekt donator:
http://www.blocket.se/gotland/Yamaha_YZ ... m?ca=6&w=3

http://www.blocket.se/gotland/Yamaha_YZ ... m?ca=6&w=3