Sida 1 av 3
Mindre lyckade konstruktioner
Postat: 25 okt 2013, 16:49
av Hasse
Kan väl vara intressant och få höra vad vi alla har för åsikter om våra
gamla moppar. Jag börjar med det märke som jag har lite erfarenhet av.
Fastsättning av styret på Zündapp t.om -76: 2 skruvar
genom styret!
Dom hade ju en bra lösning fram till att teleskopgaffeln kom. Skulle vara kul å höra hur dom resonerade där.

Postat: 25 okt 2013, 17:49
av Svartsjö
Kul att det är fler som betvivlar Zündapps suveränitet som kung på moppetronen
Visst är det en bra moppe på många sätt men den har ju fortfarande en ram som är konstruerad som en tjejmoppe om än beklädd med gjuten aluminium av tvivelaktigt ursprung

Postat: 25 okt 2013, 18:23
av billykid
Aha såg ett styre på Tradyra...som jag tänkte buda på som hade 2st hål
borrat vid infästningen...suckar vadå...den bjuder jag ej på....***ler***.
Nu vet jag varför....

Postat: 25 okt 2013, 20:08
av testo
Hmm fortsätter på tråden med ett utav mina favo märken (tydligen samma som Hasses!). Hur många har råkat ut för detta?
Hur tänkte dom tyska ingenjörerna här?
Återkommer med svenska, norska och tyska missar i designen så fort
någon annan vågar titta noggrannare på sitt eget favoritmärke!
Re: Mindre lyckade konstruktioner
Postat: 25 okt 2013, 20:08
av selma
Hasse skrev:Kan väl vara intressant och få höra vad vi alla har för åsikter om våra
gamla moppar. Jag börjar med det märke som jag har lite erfarenhet av.
Fastsättning av styret på Zündapp t.om -76: 2 skruvar
genom styret!
Dom hade ju en bra lösning fram till att teleskopgaffeln kom. Skulle vara kul å höra hur dom resonerade där.

Ops,där ser man.Jag som varit sugen på en sån modell hela livet,nej en sån skulle jag inte våga åka på
Nej jag får forsätta att köra Crescent med
Sachsmotorså jag känner mig trygg och säker på mina turer

Re: Mindre lyckade konstruktioner
Postat: 25 okt 2013, 20:15
av Hasse
selma skrev:Jag som varit sugen på en sån modell hela livet,

Redan på fyllan?

Re: Mindre lyckade konstruktioner
Postat: 25 okt 2013, 20:26
av selma
Re: Mindre lyckade konstruktioner
Postat: 25 okt 2013, 21:35
av billykid
selma skrev:Hasse skrev:Kan väl vara intressant och få höra vad vi alla har för åsikter om våra
gamla moppar. Jag börjar med det märke som jag har lite erfarenhet av.
Fastsättning av styret på Zündapp t.om -76: 2 skruvar
genom styret!
Dom hade ju en bra lösning fram till att teleskopgaffeln kom. Skulle vara kul å höra hur dom resonerade där.

Ops,där ser man.Jag som varit sugen på en sån modell hela livet,nej en sån skulle jag inte våga åka på
Nej jag får forsätta att köra Crescent med
Sachsmotorså jag känner mig trygg och säker på mina turer

Sachs är bra....

....sa jag bäst...

...**ler***

Postat: 25 okt 2013, 22:25
av 56:an
Jag säger bara Zündapps motorupphängning...
Perfekt avvibrering och klarade lätt 8,2 din hästar på KS100:an utan och börja glappa eller bli sned.
Schaaasen.... Gå och göm dig!

Puch
Postat: 25 okt 2013, 23:16
av Puchlasse
Sitter och funderar på konstruktionsmissar på Puch. En av de större måste ju vara själva plåtramen, en inner och en ytterskärm, tätt ihop. Inte en gnutta rostskydd. Det är inte många ramar som inte rostat bort i bak. Kul för mig som gillar att svetsa, men ändå ett konstruktionsfel,
Kul tråd förresten.
Re: Puch
Postat: 26 okt 2013, 03:04
av G-son
Puchlasse skrev:...men ändå ett konstruktionsfel.
Är det verkligen ett konstruktions
fel? En olämplig konstruktion för maximal livslängd, absolut, men dom har hängt ihop länge. Hur lång livslängd kan tillverkaren ha räknat med på mopparna? Tio år? Att man har rostproblem efter 3-4-5 gånger den tiden behöver inte vara ett konstruktionsfel då...
Postat: 26 okt 2013, 06:39
av bryggaren
Platsar Sachs växelmekanism fotväxel in här? Eller Zündapp kickkåpa?
konstruktionsfel
Postat: 26 okt 2013, 08:27
av Puchlasse
Jag hade kompisar på 70talet vars bakskärmar rostade igenom under de tre år de ägde moppen, dvs från 15-18 år. Min gjorde inte det, men jag var lite pedantisk med rengöring och olja i ramen, då min moppehandlare tipsade om detta.
Nu är ju ramen på bilden en 76a så det är ju rätt länge sen. Tycker väl egentligen konstruktionsfelet är ett monteringsfel. Varför inte rostskydda redan på fabrik ?

Postat: 26 okt 2013, 08:41
av erlan
redan på 70-talet fanns det ekonomiplåt till bakskärmen på dom där.
erlan
Postat: 26 okt 2013, 09:01
av cobra karlsson
Jag bytte mitt skärmslut 1982 och moppen var en 79a