EKF 80 cc cylinder på "vanlig" Sachsmotor ??
EKF 80 cc cylinder på "vanlig" Sachsmotor ??
Hej
Har en fundering på om någon provat att hänga på någon av de fina vassa 80 cc cylindrarna som passar på en EKF på en "vanlig" 2- eller 3-vxl Sachsmotor?
Självklart så förstår jag att det krävs en del ombyggnad, men med tanke på alla andra cylindertyper som monteras på så skulle det vara roligt att höra om någon även försökt att hänga på en 80 cc?
Om det gick, hur svårt var det och vad blev resultatet?
// Andazon
Har en fundering på om någon provat att hänga på någon av de fina vassa 80 cc cylindrarna som passar på en EKF på en "vanlig" 2- eller 3-vxl Sachsmotor?
Självklart så förstår jag att det krävs en del ombyggnad, men med tanke på alla andra cylindertyper som monteras på så skulle det vara roligt att höra om någon även försökt att hänga på en 80 cc?
Om det gick, hur svårt var det och vad blev resultatet?
// Andazon
Senast redigerad av andazon den 29 okt 2013, 15:25, redigerad totalt 1 gång.
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Det är flera som har gjort såna operationer, och det är väl inga större svårigheter egentligen.
Svetsa som en galning runt cylinderfoten och vid överströmmarna i blocket, och sen är det bara att slipa till den formen som man vill ha.
Törs man köra med en vanlig Top Racing vev så är det bara att svarva av cylindern lite.
En kille i Sthlm klämde dit en Suka RM 80 cylinder på ett vanligt Sachs block utan att svetsa, han fräste ner blocket och skruvade dit adapter plåtar istället.
Den moppen går som en jävla missil....
Det vore ju lite kaxigt att klämma på en Athena 80 på en gammal 2vxl trampmotor och göra urtag i kylflänsarna för tramporna
Svetsa som en galning runt cylinderfoten och vid överströmmarna i blocket, och sen är det bara att slipa till den formen som man vill ha.
Törs man köra med en vanlig Top Racing vev så är det bara att svarva av cylindern lite.
En kille i Sthlm klämde dit en Suka RM 80 cylinder på ett vanligt Sachs block utan att svetsa, han fräste ner blocket och skruvade dit adapter plåtar istället.
Den moppen går som en jävla missil....
Det vore ju lite kaxigt att klämma på en Athena 80 på en gammal 2vxl trampmotor och göra urtag i kylflänsarna för tramporna

Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
jag håller på med att montera en cylinder avsedd för stående minarellei eu-mopedmotor. och det blir riktigt trångt att få ner en 47 mm kolv i vevhuset.
tveksamt om det går med en 48mm kolv till kolvstyrt insug.
kommer inte ihåg vad minarellicylindern är utv på den delen som går ner i vevhuset, men jag fick pruta på tätningsytans bredd bakåt.
skulle jag ge mig på nåt sånt så tror jag att en athena 70 till zyndapp vore enklare. men då är det ju inte 80cc förstås, och vad är det som säger att allt måste vara enkelt.
erlan
tveksamt om det går med en 48mm kolv till kolvstyrt insug.
kommer inte ihåg vad minarellicylindern är utv på den delen som går ner i vevhuset, men jag fick pruta på tätningsytans bredd bakåt.
skulle jag ge mig på nåt sånt så tror jag att en athena 70 till zyndapp vore enklare. men då är det ju inte 80cc förstås, och vad är det som säger att allt måste vara enkelt.
erlan
Hej igen
Då kommer nästa fråga på samma ämne:
Går det att få i en EKF-vev med 44 slag i en Sachs 2-vxl rakt upp och ner eller behöver det byggas om något?
Suras idé med en 2-vxl med trampor och 80 cc lät spännande ...
Kan en 3-vxl med trampor från flaka funka lika bra ?
Varför då inte även behålla fläktkylningen (ev. från en 4-vxl med "stora" cylindern) ?
Vilken kan vara den galnaste/coolaste kombinationen ?
// Andazon
Då kommer nästa fråga på samma ämne:
Går det att få i en EKF-vev med 44 slag i en Sachs 2-vxl rakt upp och ner eller behöver det byggas om något?
Suras idé med en 2-vxl med trampor och 80 cc lät spännande ...
Kan en 3-vxl med trampor från flaka funka lika bra ?
Varför då inte även behålla fläktkylningen (ev. från en 4-vxl med "stora" cylindern) ?
Vilken kan vara den galnaste/coolaste kombinationen ?
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Njae, det är väl inte bara att slänga i en EKF vev i en gammal 2 petad, 2pet=15mm axel, EKF= 17mm axel
Men om man ändå har TIG svetsen framme, så går det väl att hotta om lagerlägena oxå.
Jag säger som Gunde:
"Ingenting är omöjligt"
Mats T har nog bland dom galnaste Sachs:arna, en 2pet 50cc med titan stake som gör över 100 blås, och en vattenkyld 69cc 4 petad som gör närmare 150 blås....
Men om man ändå har TIG svetsen framme, så går det väl att hotta om lagerlägena oxå.
Jag säger som Gunde:
"Ingenting är omöjligt"
Mats T har nog bland dom galnaste Sachs:arna, en 2pet 50cc med titan stake som gör över 100 blås, och en vattenkyld 69cc 4 petad som gör närmare 150 blås....
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Hmm inte den vanliga Sachs motorn då helle..5 pet..Conrad Engström skrev:O jag har börjat bygge, en 5 petad på 90 cc. 48 mm kolv och 48 mm slag. Jag kan borra den till 50 mm. Den får stanna på 48 mm kolv just nu.

48mm slag å Borrning 48mm = 86,81cc om man är petig ***ler***..

Men Ojdå 50mm borrn. + 48mm slag = 94,2cc om jag räknat rätt....

Åh jag försöker håla 50cc med org. mopedmotor Sachs men är svårt att hitta en
passande vev till 40mm cylle, får max ha 39,7mm slag då....

Tokiga ider har jag flera, typ att svetsa igen hålen på vev och sedan svarva upp nya med mindre slag...

finns det verkligen inga lager så man kan montera en 17mm vev i ett E15-block?Sura skrev:Njae, det är väl inte bara att slänga i en EKF vev i en gammal 2 petad, 2pet=15mm axel, EKF= 17mm axel
Men om man ändå har TIG svetsen framme, så går det väl att hotta om lagerlägena oxå.
Jag säger som Gunde:
"Ingenting är omöjligt"
Mats T har nog bland dom galnaste Sachs:arna, en 2pet 50cc med titan stake som gör över 100 blås, och en vattenkyld 69cc 4 petad som gör närmare 150 blås....
den nya RITOveven har ju gjort det intresant.
EKFveven borde gå att få dit genom att plocka isär den och svarva ner axeltapparna till 15mm.
erlan
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
50 cc moppen är ju färdig, så nu är det dax för grövre bitar. Typ No 4billykid skrev:Hmm inte den vanliga Sachs motorn då helle..5 pet..Conrad Engström skrev:O jag har börjat bygge, en 5 petad på 90 cc. 48 mm kolv och 48 mm slag. Jag kan borra den till 50 mm. Den får stanna på 48 mm kolv just nu.![]()
48mm slag å Borrning 48mm = 86,81cc om man är petig ***ler***..![]()
Men Ojdå 50mm borrn. + 48mm slag = 94,2cc om jag räknat rätt....
Åh jag försöker håla 50cc med org. mopedmotor Sachs men är svårt att hitta en
passande vev till 40mm cylle, får max ha 39,7mm slag då....
Tokiga ider har jag flera, typ att svetsa igen hålen på vev och sedan svarva upp nya med mindre slag...
Det finns 39,7 vevaxlar, till s och gs motorena. Roffe har helrunda.
Tack för upplysningen Conrad. Men vill ha vev till vanliga Sachsmotorn. Kanske man kan ta delarConrad Engström skrev:50 cc moppen är ju färdig, så nu är det dax för grövre bitar. Typ No 4billykid skrev:Hmm inte den vanliga Sachs motorn då helle..5 pet..Conrad Engström skrev:O jag har börjat bygge, en 5 petad på 90 cc. 48 mm kolv och 48 mm slag. Jag kan borra den till 50 mm. Den får stanna på 48 mm kolv just nu.![]()
48mm slag å Borrning 48mm = 86,81cc om man är petig ***ler***..![]()
Men Ojdå 50mm borrn. + 48mm slag = 94,2cc om jag räknat rätt....
Åh jag försöker håla 50cc med org. mopedmotor Sachs men är svårt att hitta en
passande vev till 40mm cylle, får max ha 39,7mm slag då....
Tokiga ider har jag flera, typ att svetsa igen hålen på vev och sedan svarva upp nya med mindre slag...
Det finns 39,7 vevaxlar, till s och gs motorena. Roffe har helrunda.
från en Sachs 50s + gs typ skinkorna svara av tjockleken, montera vanliga vev tappar...



Hmm en till fundering angående balansfaktorn när man gör om ändra på vevar. Måste väl ha någon
form av balans. Typ...vevstaken/Kolv vikten = vikt på vevskickornans motsida ...

