Nån som har tips på någon i närheten av Nyköping (Sörmland/Östergötaland) som kan hjälpa mig pressa isär och byta vevstake på mitt Fs1 vevparti?
Har provat med vanliga verkstadspressen i garaget, men jag rår fan inte på det Har även provat med ordentligt med värme.
Gör jag något fel?
vi får väl hoppas att nån här har mekat på djupet i en FS1a.
jag kan bara fråga: är du säker på att tappen är cylindrisk? har du den nya?
jag vet bara att sachs, husqvarna och ilo måste man ta med avdragare.
kanske är det lika med yamaha?
Just nu känns det som om jag inte har koll alls.
Avdragare? så långt tänkte jag faktiskt inte, förutsatte att det skulle gå att pressa ur. Nu måste jag söka.
Eller har någon koll på Yamaha?
bmw02touring skrev:Nån som har tips på någon i närheten av Nyköping (Sörmland/Östergötaland) som kan hjälpa mig pressa isär och byta vevstake på mitt Fs1 vevparti?
Har provat med vanliga verkstadspressen i garaget, men jag rår fan inte på det Har även provat med ordentligt med värme.
Gör jag något fel?
Niclas
Verkar skumt, en verkstadspress skall med lätthet pressa isär ett moppe
vevparti. Brukar väl inte behövas mer än 5 ton för att få isär.
Det går bra med press oavsett tapp. Man pressar ju aldrig tappen igenom hela partiet. Man har en platta med ett u-format uttag i som precis går över storändan som man skjuter in mellan skinkorna och har det som mothåll när man pressar på tappen.
Går det verkligen att få det partiet rak igen? Det lättaste o skonsammaste
sättet är att kapa vevbulten o sedan pressa ut vevbults bitarna. Då är det
dessutom lätt att pressa på rätt sätt, inte rakt igenom som redan påpekats.
Det lutar åt att jag får ta en sväng till VRM och lämna in vevpartiet.
Har ju en vision om att jag ska åka med mitt gamla pre-79 vevparti, även om alla säger att det inte är någon skillnad mot de nyare.
bmw02touring skrev:Det lutar åt att jag får ta en sväng till VRM och lämna in vevpartiet.
Har ju en vision om att jag ska åka med mitt gamla pre-79 vevparti, även om alla säger att det inte är någon skillnad mot de nyare.
Jag kör med den nya veven och kan intyga att det inte är några problem att få bra effekt med den, ca 10 hp i mitt fall grundat på moppen hastighet. Motorn är väldigt stark med en rejäl turbokick och varvar mycket bra. För tillfället har jag problem med sporadiska misständningar som behöver klaras ut. Jag misstänker att det är PWK 24ans Powerjet som inte passar i kombinationen men har inte kommit på vad felorsaken är ännu.
Vegge skrev:Det går bra med press oavsett tapp. Man pressar ju aldrig tappen igenom hela partiet. Man har en platta med ett u-format uttag i som precis går över storändan som man skjuter in mellan skinkorna och har det som mothåll när man pressar på tappen.