Renovera Vevparti.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Renovera Vevparti.

Inlägg av bmw02touring »

Nån som har tips på någon i närheten av Nyköping (Sörmland/Östergötaland) som kan hjälpa mig pressa isär och byta vevstake på mitt Fs1 vevparti?
Har provat med vanliga verkstadspressen i garaget, men jag rår fan inte på det Har även provat med ordentligt med värme.
Gör jag något fel?

Niclas
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

vi får väl hoppas att nån här har mekat på djupet i en FS1a.
jag kan bara fråga: är du säker på att tappen är cylindrisk? har du den nya?
jag vet bara att sachs, husqvarna och ilo måste man ta med avdragare.
kanske är det lika med yamaha?

erlan
Mr F
Inlägg: 110
Blev medlem: 12 jun 2011, 23:00

Inlägg av Mr F »

Det riktigt mariga börjar ju när du ska pressa ihop vevhalvorna o klocka in vevpartiet...... Men det kanske du har koll på?
Med vänlig hälsning,Fredde
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

:shock: Just nu känns det som om jag inte har koll alls.
Avdragare? så långt tänkte jag faktiskt inte, förutsatte att det skulle gå att pressa ur. Nu måste jag söka.
Eller har någon koll på Yamaha?
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Renovera Vevparti.

Inlägg av Skunkworkz »

bmw02touring skrev:Nån som har tips på någon i närheten av Nyköping (Sörmland/Östergötaland) som kan hjälpa mig pressa isär och byta vevstake på mitt Fs1 vevparti?
Har provat med vanliga verkstadspressen i garaget, men jag rår fan inte på det Har även provat med ordentligt med värme.
Gör jag något fel?

Niclas
Verkar skumt, en verkstadspress skall med lätthet pressa isär ett moppe
vevparti. Brukar väl inte behövas mer än 5 ton för att få isär.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

kan ju gå lite tungt om tappen har den här formen.

Bild

då räcker nog inte med 5 ton om man försöker pressa igenom.
har dock ingen aning om yamaha ser ut så.

erlan
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Har Mailat VRM Roffe, Får se om han kan hjälpa mig.
Enl Sprängskisser ser inte tappen ut så, men det vet man ju aldrig.
Fortsatt tacksam för tips.
:cry:
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Sant, men om man ändå skall byta staken är det lättast att kapa vevbulten
med kapmaskin och sedan pressa.
Vegge
Inlägg: 186
Blev medlem: 04 okt 2009, 23:00
Ort: Torshälla

Inlägg av Vegge »

Det går bra med press oavsett tapp. Man pressar ju aldrig tappen igenom hela partiet. Man har en platta med ett u-format uttag i som precis går över storändan som man skjuter in mellan skinkorna och har det som mothåll när man pressar på tappen.
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Tappen är cylindrisk på FS1, 18mm diameter om minnet inte sviker.
HSE
Inlägg: 6018
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

Så här brukar jag göra när jag delar vevpartier. http://italia50cc.forum24.se/italia50cc-about139.html
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Går det verkligen att få det partiet rak igen? Det lättaste o skonsammaste
sättet är att kapa vevbulten o sedan pressa ut vevbults bitarna. Då är det
dessutom lätt att pressa på rätt sätt, inte rakt igenom som redan påpekats.
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Det lutar åt att jag får ta en sväng till VRM och lämna in vevpartiet.
Har ju en vision om att jag ska åka med mitt gamla pre-79 vevparti, även om alla säger att det inte är någon skillnad mot de nyare. :roll:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

bmw02touring skrev:Det lutar åt att jag får ta en sväng till VRM och lämna in vevpartiet.
Har ju en vision om att jag ska åka med mitt gamla pre-79 vevparti, även om alla säger att det inte är någon skillnad mot de nyare. :roll:
Jag kör med den nya veven och kan intyga att det inte är några problem att få bra effekt med den, ca 10 hp i mitt fall grundat på moppen hastighet. Motorn är väldigt stark med en rejäl turbokick och varvar mycket bra. För tillfället har jag problem med sporadiska misständningar som behöver klaras ut. Jag misstänker att det är PWK 24ans Powerjet som inte passar i kombinationen men har inte kommit på vad felorsaken är ännu.
posch
Forumsponsor
Inlägg: 244
Blev medlem: 08 jul 2009, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av posch »

Vegge skrev:Det går bra med press oavsett tapp. Man pressar ju aldrig tappen igenom hela partiet. Man har en platta med ett u-format uttag i som precis går över storändan som man skjuter in mellan skinkorna och har det som mothåll när man pressar på tappen.
Helt rätt. Det är så det ska gå till.
Skriv svar