Zundapp "sk "Kantmotor och / eller sk "Rundmo

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
tole

Zundapp "sk "Kantmotor och / eller sk "Rundmo

Inlägg av tole »

Har en undran om den sk "Kantmotorn" (svarta) och den sk "Rundmotorn mod 278" , de skiljer sig med ex antal växlar naturligtvis, men i det stora hela är de lika eller något sånär lika uppbyggda invändigt?
Såg i Dr Jims moped-mekarbok att han där tog upp "rundmotorn". Därav min fråga.
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

Skillnaden om man tar då en tre-växlad motor som exempel är att dom nyare fyrkantiga motorerna hade ett annat drev på en mer oval/fyrkantig drevaxel i ändan, annars är allt likadant inuti.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
tole

Inlägg av tole »

Tack för svar!!!!...
Då får det bli en kantmotor! 8)
Användarens profilbild
Thomas L

Inlägg av Thomas L »

Skillnaden är egentligen det rent estetiska, utvändigt. Innehållet är detsamma . Den nyare drevaxeln passar i den äldre motorn och tvärtom. Båda motortyperna finns med tre, fyra och fem växlar, den runda även med två. Även KS 100 delar mycket av det invändiga med KS 50.

Detta och den höga kvalitén och slitstyrkan på delarna är det som gör Zündapp så lättmekade och trevliga. Att KS 50, 80, 100, 125 & 175 har identiska motorfästen är en trevlig bonus.

Zündapps akilleshäl var som bekant den gamla dragkilsväxellådan som de envisades med att ha kvar tills det bittra slutet ( KS 80 undantaget).
tole

Inlägg av tole »

Tack Thomas för ännu et matnyttigt svar!!!

Som sagt jag har tänkt köpa en Zundapp motor nu då jag håller på med ett projekt, har "bara" skruvat Ilo tidigare, så detta blir en ny utmaning.
Skönt átt höra att det egentligen var estetiskt mellan dessa två motorer utvändigt, gillar den "kantiga" mer utseendemässigt då.
Kanske du har en motor liggande som du skulle kunna tänkas sälja?? :)
Behöver bara blocket, då det ska sättas på icke orginal-delar på den kommande motorn!!
Benke

kantmotor

Inlägg av Benke »

Kantmotorn finns också i silverfärg inte bara svart.Den svarte är nyare.
Användarens profilbild
Thomas L

Inlägg av Thomas L »

tole skrev:Tack Thomas för ännu et matnyttigt svar!!!

Som sagt jag har tänkt köpa en Zundapp motor nu då jag håller på med ett projekt, har "bara" skruvat Ilo tidigare, så detta blir en ny utmaning.
Skönt átt höra att det egentligen var estetiskt mellan dessa två motorer utvändigt, gillar den "kantiga" mer utseendemässigt då.
Kanske du har en motor liggande som du skulle kunna tänkas sälja?? :)
Behöver bara blocket, då det ska sättas på icke orginal-delar på den kommande motorn!!
Jag har tyvärr väldigt lite grejer kvar. Tragiskt nog så mer eller mindre dumpade man ju alla Zündapp prylar till vrakpriser när man tog körkort. Jag gav te x bort en fullt fungerande fin KS 125:a motor till en kompis. En kille jag umgicks mycket med när man körde moppe hade en fin KS 100 motor på sin moped. Polisen stoppade honom och tog cylindern i tron att det var en 70cc cylinder. Några år senare slängde han motorblocket på soptippen.

Om du bara vill ha blockhalvor så rekomenderar jag Tradera & Blocket.
Kolla även Tyska e bay & Markplaats.

Det finns även en Portugisisk annons sajt, har glömt namnet, som har mycket och billiga Zündapp motorer. Priserna är så låga att det väger upp frakten. Dessa motorer är licenstillverkade av Famel och håller hög kvalité.
Skriv svar