Squiss???

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Mr F

Squiss???

Inlägg av Mr F »

Vad har ni erfarna trimmare för erfarenhet av squissen?.... Är det mätbar skillnad på effekt mellan en topp med 50%sq area o 0.5mm i klämspalt mot ett topplock som har rätt diameter på förbr rummet o båda toppar har samma komp/förh?
Toppen i fråga kommer att sitta på en trimmad bruksmoppe
Med vänlig hälsning,Fredde
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag är ingen erfaren tvåtaktstrimmare, men låt mig bara ge några saker...
Det heter squish eller squishband, nog om det!

Jag är förespråkare av att ha ett väldimensionerat squishband, detta gör det initiala förbränningsrummet kompakt och squishbandet tvingar in gaserna mot mitten. Detta sätter dem i rörelse vilket brukar vara mums för blandningsberedningen.
Skall man ha ett squishband så skall det vara tajt, har man mycket frigång så blir det ganska mycket brännbar blandning som blir uttvingat i bandet utan att kunna börja brinna förän ganska sent, vilket verkar menligt för effektuttaget.

Fö att jävlas lite så skall cylinderhuvudets form stå o relation med kolvkronan och portarnas utformning. (För att ge en effektiv spolning av motorn)

Men, nu behöver man ju kanske inte alltid se det jävliga, utan prova sig fram, problemet för lekmän är att det är mycket svårt att verkligen ha kolla på vad som lägger sig på pluskontot och vad som hamnar på minus.
Det är svårt även för stora firmor som designar motorer.

På JLO finns det ett väldigt fint cylinderhuvud med en liten kupol och ett ganska rejält squishband, med det får man resultat man inte kan få genom att "bara plana" sig till högre kompression. Bättre gång och mer kräm!
G-son

Inlägg av G-son »

Under tidigt 2000-tal åkte jag mycket Honda MB5 med allt från lätt trim till avlagda/kopierade delar från det då inofficiella svenska mästerskapet i mopperacing (MoRRF-serien) där dessa motorer var så gott som oslagbara. Bland annat kördes en moppe med 20mm förgasare, 65cc cylinder och Luahopipa med originaltopplock, färdigköpt 45mm högkomptopp och en squishtopp. Tyvärr har jag inga siffror på trimtopparnas kompression i skallen nu, men originaltoppen ska ligga nånstans runt 6:1 som på "alla" äldre moppar.

Bytet från originaltoppen till högkomptoppen gav en liten men tydlig ökning av styrkan. Inga underverk, men som man förväntar sig av en kompressionshöjning på en moppe. Bytet från hk-toppen till squishtoppen gav ungefär lika mycket förbättring igen. Och då är det värt att nämna att det inte gjordes någon allt för seriös injustering av klämspalten vid monteringen, och att toppen egentligen var tänkt att fungera ihop med en betydligt vassare portad cylinder med avstämd pipa. Mer optimerade grejer skulle säkerligen fungera ännu bättre.
Skriv svar