Sida 1 av 2

Fel olja i sachs 3vxl(fot) maskin, hur få bort??

Postat: 27 nov 2013, 12:12
av polo_td
Hej
Tidigare ägare har fyllt maskinen med fel olja.
Nu skall jag försöka att få bort denna och har tömt motorn och fyllt på en ren sae30 olja enl spec.
tyvärr så har ju redan lammelerna fåt smaka på diverse syntetiska tillsatser så problemet med slirande koppling finns kvar.

Därav till min fråga.
Är det någon som har ett bra och enkelt tips att få bort resterna?

eller är det så att ett lamellbyte är enda vägen?

mvh

Thomas

Postat: 27 nov 2013, 18:29
av erlan
om det funkar på den sortens lameller vet jag inte, men vanliga bromsar och lameller till bilar funkar bra att tvätta sista vändan med 24% ättika.
ett gammalt knep från lingrävarnas tid.
först tvättar med avfettning eller ännu hellre bräkleen.

erlan

Postat: 27 nov 2013, 18:31
av erlan
PS.
du vet om att om du bara öppnar pluggarna så får du hälften av oljan kvar?

dom är lite trista att byta olja i, sachsarna.

erlan

Postat: 27 nov 2013, 18:45
av Micke S
erlan skrev:PS.
du vet om att om du bara öppnar pluggarna så får du hälften av oljan kvar?

dom är lite trista att byta olja i, sachsarna.

erlan
Hur gör man enklast för att få ut all olja vid byte? Jag trodde att nästan all olja kom ut om man har haft loss kopplingskåpan och pluggen mitt i motorn alternativt lossat båda pluggarna och lyft moppen lite i framdelen.

Postat: 27 nov 2013, 19:02
av Vegge
Demontera kopplingskåpan och lägg moppen på sidan. Bör kanske tömma tanken innan också.

Postat: 27 nov 2013, 19:28
av polo_td
Hej

Tack för era svar.
Men det är alltså möjligt att tvätta med bräkleen?

Funderade på att fylla med diesel(2dl) varmköra och tömma.
Sedan på med frisk olja.

vad tror ni?
gammalt mektrick för igen sotade maskiner där olja inte bytts etc.

Men hur skulle det gå på en moppe??

Thomas

Postat: 27 nov 2013, 19:37
av Micke S
Då har jag säkert kört med rejält för mycket olja i mina Sachsmotorer som har kikat att det når upp en bit på tryckplattan. Givetvis inte upp till luckan men i alla fall så att jag kan se nivån. Jag Googlade lite nu och ser att nivån tydligen är rätt när det börjar rinna ur plugghålet i kopplingskåpan.

Det förklarar i så fall varför jag ofta får oljedropp efter hård körning när moppen ställs på sidostödet trots att alla kåptätningar att jyssta. Förmodligen kastas oljan upp och letar sig sedan ut i svänghjulskåpan via hålet för dragstången.

Då vann man genast lite effektl i form av lägre transmissionsförlust :P

Postat: 27 nov 2013, 22:13
av JanneL
Micke S skrev:Då har jag säkert kört med rejält för mycket olja i mina Sachsmotorer som har kikat att det når upp en bit på tryckplattan. Givetvis inte upp till luckan men i alla fall så att jag kan se nivån. Jag Googlade lite nu och ser att nivån tydligen är rätt när det börjar rinna ur plugghålet i kopplingskåpan.

Det förklarar i så fall varför jag ofta får oljedropp efter hård körning när moppen ställs på sidostödet trots att alla kåptätningar att jyssta. Förmodligen kastas oljan upp och letar sig sedan ut i svänghjulskåpan via hålet för dragstången.

Då vann man genast lite effektl i form av lägre transmissionsförlust :P
Jag vet hur motorn fungerar när man kör 3 mil UTAN olja :oops: :oops:
glömde fylla på efter renoveringen, fy fan va trög den blev o växla efter ett tag, men vi hällde i olja och nu har den gått över 50 mil, fast jag tror inte att den mådde bra :roll:

ps jag fick inget dropp efter min hårda körning den dagen :lol: ds

Postat: 27 nov 2013, 23:33
av Micke S
kejsaren skrev: Jag vet hur motorn fungerar när man kör 3 mil UTAN olja :oops: :oops:
glömde fylla på efter renoveringen, fy fan va trög den blev o växla efter ett tag...
Det är ingen fara så länge oljepluggen inte har hunnit börja rosta på insidan :P

Postat: 05 dec 2013, 20:16
av Las Peras
Har själv en motor där förra ägarn precis hade slagit i fel olja. Bytte lameller och gjorde rent med bromsrengöring så vart det bra.

Mvh Per

Postat: 05 dec 2013, 23:26
av P-plats.se
Så här tömde jag min Dakota på olja i somras:

Bild


Den turen slutade med växellådsras...
...kanske tur i oturen för nu har jag fyrpet i Dakotan istället! :D

Postat: 06 dec 2013, 06:41
av Kenneth_
kejsaren skrev:
Micke S skrev:Då har jag säkert kört med rejält för mycket olja i mina Sachsmotorer som har kikat att det når upp en bit på tryckplattan. Givetvis inte upp till luckan men i alla fall så att jag kan se nivån. Jag Googlade lite nu och ser att nivån tydligen är rätt när det börjar rinna ur plugghålet i kopplingskåpan.

Det förklarar i så fall varför jag ofta får oljedropp efter hård körning när moppen ställs på sidostödet trots att alla kåptätningar att jyssta. Förmodligen kastas oljan upp och letar sig sedan ut i svänghjulskåpan via hålet för dragstången.

Då vann man genast lite effektl i form av lägre transmissionsförlust :P
Jag vet hur motorn fungerar när man kör 3 mil UTAN olja :oops: :oops:
glömde fylla på efter renoveringen, fy fan va trög den blev o växla efter ett tag, men vi hällde i olja och nu har den gått över 50 mil, fast jag tror inte att den mådde bra :roll:

ps jag fick inget dropp efter min hårda körning den dagen :lol: ds
Smart att spara lite tid när det gäller inkörning :nod:
Samma sak hände mig med min nya gräsklippare "levererades visst tom på olja" :-??

Postat: 06 dec 2013, 06:42
av Kenneth_
kejsaren skrev:
Micke S skrev:Då har jag säkert kört med rejält för mycket olja i mina Sachsmotorer som har kikat att det når upp en bit på tryckplattan. Givetvis inte upp till luckan men i alla fall så att jag kan se nivån. Jag Googlade lite nu och ser att nivån tydligen är rätt när det börjar rinna ur plugghålet i kopplingskåpan.

Det förklarar i så fall varför jag ofta får oljedropp efter hård körning när moppen ställs på sidostödet trots att alla kåptätningar att jyssta. Förmodligen kastas oljan upp och letar sig sedan ut i svänghjulskåpan via hålet för dragstången.

Då vann man genast lite effektl i form av lägre transmissionsförlust :P
Jag vet hur motorn fungerar när man kör 3 mil UTAN olja :oops: :oops:
glömde fylla på efter renoveringen, fy fan va trög den blev o växla efter ett tag, men vi hällde i olja och nu har den gått över 50 mil, fast jag tror inte att den mådde bra :roll:

ps jag fick inget dropp efter min hårda körning den dagen :lol: ds
Smart att spara lite tid när det gäller inkörning :nod:
Samma sak hände mig med min nya gräsklippare "levererades visst tom på olja" :-??

Postat: 06 dec 2013, 06:43
av Kenneth_
kejsaren skrev:
Micke S skrev:Då har jag säkert kört med rejält för mycket olja i mina Sachsmotorer som har kikat att det når upp en bit på tryckplattan. Givetvis inte upp till luckan men i alla fall så att jag kan se nivån. Jag Googlade lite nu och ser att nivån tydligen är rätt när det börjar rinna ur plugghålet i kopplingskåpan.

Det förklarar i så fall varför jag ofta får oljedropp efter hård körning när moppen ställs på sidostödet trots att alla kåptätningar att jyssta. Förmodligen kastas oljan upp och letar sig sedan ut i svänghjulskåpan via hålet för dragstången.

Då vann man genast lite effektl i form av lägre transmissionsförlust :P
Jag vet hur motorn fungerar när man kör 3 mil UTAN olja :oops: :oops:
glömde fylla på efter renoveringen, fy fan va trög den blev o växla efter ett tag, men vi hällde i olja och nu har den gått över 50 mil, fast jag tror inte att den mådde bra :roll:

ps jag fick inget dropp efter min hårda körning den dagen :lol: ds
Smart att spara lite tid när det gäller inkörning :nod:
Samma sak hände mig med min nya gräsklippare "levererades visst tom på olja" :-??

Postat: 06 dec 2013, 07:41
av cobra karlsson
Skrotade du 3 st gräsklippare Kenneth ?hmm ja du är ju från Grängesberg också förklarar ju mycket :P