Fel olja i sachs 3vxl(fot) maskin, hur få bort??
Fel olja i sachs 3vxl(fot) maskin, hur få bort??
Hej
Tidigare ägare har fyllt maskinen med fel olja.
Nu skall jag försöka att få bort denna och har tömt motorn och fyllt på en ren sae30 olja enl spec.
tyvärr så har ju redan lammelerna fåt smaka på diverse syntetiska tillsatser så problemet med slirande koppling finns kvar.
Därav till min fråga.
Är det någon som har ett bra och enkelt tips att få bort resterna?
eller är det så att ett lamellbyte är enda vägen?
mvh
Thomas
Tidigare ägare har fyllt maskinen med fel olja.
Nu skall jag försöka att få bort denna och har tömt motorn och fyllt på en ren sae30 olja enl spec.
tyvärr så har ju redan lammelerna fåt smaka på diverse syntetiska tillsatser så problemet med slirande koppling finns kvar.
Därav till min fråga.
Är det någon som har ett bra och enkelt tips att få bort resterna?
eller är det så att ett lamellbyte är enda vägen?
mvh
Thomas
Hur gör man enklast för att få ut all olja vid byte? Jag trodde att nästan all olja kom ut om man har haft loss kopplingskåpan och pluggen mitt i motorn alternativt lossat båda pluggarna och lyft moppen lite i framdelen.erlan skrev:PS.
du vet om att om du bara öppnar pluggarna så får du hälften av oljan kvar?
dom är lite trista att byta olja i, sachsarna.
erlan
Då har jag säkert kört med rejält för mycket olja i mina Sachsmotorer som har kikat att det når upp en bit på tryckplattan. Givetvis inte upp till luckan men i alla fall så att jag kan se nivån. Jag Googlade lite nu och ser att nivån tydligen är rätt när det börjar rinna ur plugghålet i kopplingskåpan.
Det förklarar i så fall varför jag ofta får oljedropp efter hård körning när moppen ställs på sidostödet trots att alla kåptätningar att jyssta. Förmodligen kastas oljan upp och letar sig sedan ut i svänghjulskåpan via hålet för dragstången.
Då vann man genast lite effektl i form av lägre transmissionsförlust
Det förklarar i så fall varför jag ofta får oljedropp efter hård körning när moppen ställs på sidostödet trots att alla kåptätningar att jyssta. Förmodligen kastas oljan upp och letar sig sedan ut i svänghjulskåpan via hålet för dragstången.
Då vann man genast lite effektl i form av lägre transmissionsförlust

Jag vet hur motorn fungerar när man kör 3 mil UTAN oljaMicke S skrev:Då har jag säkert kört med rejält för mycket olja i mina Sachsmotorer som har kikat att det når upp en bit på tryckplattan. Givetvis inte upp till luckan men i alla fall så att jag kan se nivån. Jag Googlade lite nu och ser att nivån tydligen är rätt när det börjar rinna ur plugghålet i kopplingskåpan.
Det förklarar i så fall varför jag ofta får oljedropp efter hård körning när moppen ställs på sidostödet trots att alla kåptätningar att jyssta. Förmodligen kastas oljan upp och letar sig sedan ut i svänghjulskåpan via hålet för dragstången.
Då vann man genast lite effektl i form av lägre transmissionsförlust


glömde fylla på efter renoveringen, fy fan va trög den blev o växla efter ett tag, men vi hällde i olja och nu har den gått över 50 mil, fast jag tror inte att den mådde bra

ps jag fick inget dropp efter min hårda körning den dagen

-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
Smart att spara lite tid när det gäller inkörningkejsaren skrev:Jag vet hur motorn fungerar när man kör 3 mil UTAN oljaMicke S skrev:Då har jag säkert kört med rejält för mycket olja i mina Sachsmotorer som har kikat att det når upp en bit på tryckplattan. Givetvis inte upp till luckan men i alla fall så att jag kan se nivån. Jag Googlade lite nu och ser att nivån tydligen är rätt när det börjar rinna ur plugghålet i kopplingskåpan.
Det förklarar i så fall varför jag ofta får oljedropp efter hård körning när moppen ställs på sidostödet trots att alla kåptätningar att jyssta. Förmodligen kastas oljan upp och letar sig sedan ut i svänghjulskåpan via hålet för dragstången.
Då vann man genast lite effektl i form av lägre transmissionsförlust![]()
![]()
glömde fylla på efter renoveringen, fy fan va trög den blev o växla efter ett tag, men vi hällde i olja och nu har den gått över 50 mil, fast jag tror inte att den mådde bra
ps jag fick inget dropp efter min hårda körning den dagends

Samma sak hände mig med min nya gräsklippare "levererades visst tom på olja"

Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
Smart att spara lite tid när det gäller inkörningkejsaren skrev:Jag vet hur motorn fungerar när man kör 3 mil UTAN oljaMicke S skrev:Då har jag säkert kört med rejält för mycket olja i mina Sachsmotorer som har kikat att det når upp en bit på tryckplattan. Givetvis inte upp till luckan men i alla fall så att jag kan se nivån. Jag Googlade lite nu och ser att nivån tydligen är rätt när det börjar rinna ur plugghålet i kopplingskåpan.
Det förklarar i så fall varför jag ofta får oljedropp efter hård körning när moppen ställs på sidostödet trots att alla kåptätningar att jyssta. Förmodligen kastas oljan upp och letar sig sedan ut i svänghjulskåpan via hålet för dragstången.
Då vann man genast lite effektl i form av lägre transmissionsförlust![]()
![]()
glömde fylla på efter renoveringen, fy fan va trög den blev o växla efter ett tag, men vi hällde i olja och nu har den gått över 50 mil, fast jag tror inte att den mådde bra
ps jag fick inget dropp efter min hårda körning den dagends

Samma sak hände mig med min nya gräsklippare "levererades visst tom på olja"

Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
Smart att spara lite tid när det gäller inkörningkejsaren skrev:Jag vet hur motorn fungerar när man kör 3 mil UTAN oljaMicke S skrev:Då har jag säkert kört med rejält för mycket olja i mina Sachsmotorer som har kikat att det når upp en bit på tryckplattan. Givetvis inte upp till luckan men i alla fall så att jag kan se nivån. Jag Googlade lite nu och ser att nivån tydligen är rätt när det börjar rinna ur plugghålet i kopplingskåpan.
Det förklarar i så fall varför jag ofta får oljedropp efter hård körning när moppen ställs på sidostödet trots att alla kåptätningar att jyssta. Förmodligen kastas oljan upp och letar sig sedan ut i svänghjulskåpan via hålet för dragstången.
Då vann man genast lite effektl i form av lägre transmissionsförlust![]()
![]()
glömde fylla på efter renoveringen, fy fan va trög den blev o växla efter ett tag, men vi hällde i olja och nu har den gått över 50 mil, fast jag tror inte att den mådde bra
ps jag fick inget dropp efter min hårda körning den dagends

Samma sak hände mig med min nya gräsklippare "levererades visst tom på olja"

Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
-
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt: