Sachs 3vxl problem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ThomasA

Sachs 3vxl problem

Inlägg av ThomasA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Har någon av er haft problemet att varken växlar eller kicken får fäste.
Det går att växla men det verkar inte koppla in på kedjedrevet.
Jag kan altså rulla moppen med kopplingen i men vilken växel jag än väljer.
Kicken går att kicka utan att den liksom greppar.
Någon som vet vad problemet kan vara?

Tackar på förhand <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är nog kopplingen som krånglar, med nya lammeller å rätt olja blir det nog bra. <!-- </EdIndex> --></div>
NV

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir nog till att ta en titt på kopplingen.
Lamellkorgen kan var dålig. Om lamellerna nött en kant i kopplingskorgen kan de inte flytta sig när du försöker koppla vilket får till följd att det antigen inte går att frikoppla eller att den frikopplar hela tiden. Om den frikopplar får du fenomenet med "slirande" kick och du kan växla motorn ostartad utan något problem.
Om kopplingskorgen är nött kan du bygga upp slitaget med svets och slipa kanterna raka igen. En del jag känner har bara slipat upp raka kanter igen utan att svetsa men jag har inte hört hur det gått med kopplingskorgarna sedan avseende slitage.
Enklast är ju att byta till en bra begagnad kopplingskorg.

Kolla även så att kopplingskorgen inte lossnat om någon skruvat i motorn och glömt att låsa muttern som håller fast kopplingskorgen. <!-- </EdIndex> --></div>
NV

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glömde nämna i förra svaret att om någon skruvat i kopplingsjusteringen(innanför S-märket) så kan kopplingen vara feljusterad så den slirar.

Kan ju även vara så att du har fel olja men det har diskuteras i andra inlägg så läs där om du är osäker på oljetypen. Har själv rak SAE80 olja som fungerar perfekt. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->eller haka av viren och justrskruven kan vara idragen för långt. <!-- </EdIndex> --></div>
ThomasA

Sachs 3vxl problem

Inlägg av ThomasA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla svar.
Drevet på vevaxeln hade hoppat av då muttern saknade den låsande brickan.
Tror jag delar på hela motorn och ser över allt.
Något ni tycker man ska byta när man ändå håller på förutom packningar? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det sitter en blockpackning av det äldre snittet (=tunnare) så kommer du att få lite glapp här och där när du sätter dit den nya blockpackningen (som är tjockare)... Om du måste shimsa om veven så är det väl idé att fundera kring nya ramlager, men är dom ok så är det ju bara att återanvända. Även huvudaxeln kan komma att behöva shimsas. Kolla även shimsningen för växeldreven på huvudaxeln, om du har glapp här är det svårt att få till växlarna klokt. Sen sitter det ju shims på kickaxel och mellanaxel med... Jag köper för övrigt mina shims på Momentum där dom kostar kring 1kr styck, lite billigare än hos de flesta moppehandlare som kan ta upp emot 15(!)kr styck :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
ThomasA

Inlägg av ThomasA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det va som fan att packningen kan ge den skillnaden. Ska kolla upp momentum. Vart köper ni andra sachs delar någonstans? Det verkar som att det finns en hög med nätbutiker som har samma utbud till sachs/compact <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köper allt hos http://www.mopedkraft.se/

Han är gammal i branschen ...
Min första Compakt köptes av honom ny 1983
Skönt att någon klarar övergången till en separat nätbutik <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att de har samma ut bud beror på att en är tillverkare och resten uppköpare av delarna.
Kolla efter bästa pris på de delar du söker. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar