Tankar i natten...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Tankar i natten...

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte börja med att säga att jag har studerat en mängd forum den sista tiden och fått en del griller i mitt huvud. staff_annoyed :idea:
(= svårt att sova...)

Joo, till saken: För att få den stundande hösten/vintern att gå lite snabbare tänkte jag försöka konvertera en Vicktoria EM50 med en annan cylinder för lite mer fart. Någon som vet/hört något om vilken cylle som kan vara tänkbar :?:

Puch Maxi cylinder har jag hört på väääldigt långt håll att det skulle funka. Men som sagt Tips och ideer emottages tacksamt. <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alltid trevligt med konverteringar :D vet inget om Vicktoria EM50.
Har du några mått?
bultdelning, slaglängd, mått på kolvbult, hur stort är hålet i blocket för cylinderkjolen, när kolven är längst ner vad är det för mått från centrum kolvbult till cyllefot, mått på vevtapp, bredd på vevstaken stor/lillanda, längd på staken, ja det är några saker som är bra att veta i jakten på annan cylle! <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor

viktoria

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns en gammal farbror i Bjäre moppers
Bertil Aderlind som satte på en Zyndappcylle på sin fram
han fick en jädra fart på sin moppe <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Slaglängden på EM50 är 39mm, maxin är på 43mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Minarellins 50 cc vattenkyld. Skall ha 39,7 i slag. Kostar ca 3000Kr
Kanske Sachs crosscylindrar passar i hålet. Men när det blir lite mera pulver i motorn blir det att bygga om kopplingen. <!-- </EdIndex> --></div>
vodka

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst är det den 3vxl? Är dålig på dessa motorer. Har en bekant som har satt dit yamaha dt cylle gjorde en distans för att höja cyllen han har 45mm borr. Kan vara honda lite osäker. <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Annars finns det ju ostrypta Victoriacylindrar... <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm, hade förväntat mig ett svar typ: gör si och så och bums så fungerar det... cocos_acc.gif

Ska försöka ta lite mått på´na, återkommer later on... oregonian_mornincoffee.gif <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer lite mått:

Bultdelning 45mm
Blocket 47mm
Vevstaken bredd övre 13,5mm
Vevstaken bredd undre 10mm
Kolvbult 12mm
Slaglängd 39mm

HillBilly: Vet du om det var en "stor" eller en päron cylinder han snitsade dit? slider_help2.gif

vodka: Den är 3-växlad. Kan du kolla med din bekant ifall det var en DT eller MT cylle om du får tillfälle? slider_help2.gif

Lordhelmet: Joo, det skulle ju vara det lättaste. Men, de är mer "Hard to Get" än självaste KronPrinsessan. hate-wall.gif

Hursomhelst, så här ser den ut. (förtillfället)

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor

re

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var en stor som han kapade ner kylflänsarna på
han hadde även en adapterplatta mellan block o cylle <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu hade jag tänkt komma med ett intelligent "jag har en!" men den är tyvärr till MS 50/51 så det sket sig, jag blandade ihop motorbeteckningarna :oops:
Kolla Ebay.de där brukar det dyka upp emellanåt och till hyfsade priser, vi svenskar har inte varit och trissat priserna på Victoria som på Sachs/Zundapp. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har rätt ..fn vad dyrt det har blivit på ebay , missat 3st EKF motorer i rad <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gick just en EKF på tradera för 3649 kr <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Pierre

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Här är det på en jlo piano med maxi cylle
http://hem.passagen.se/trottlarna/ <!-- </EdIndex> --></div>
vodka

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har funderat på saken det är yamaha som han har satt dit.
Han håller också på med ett långtidsobjekt monterar en trim cylle (47,5 minarelli?) från en eu moppe vätske kyld och bygger insug som går in i vevhuset blev mycke alusvetsning och sen fräsning av halvorna bastard_inside_sign <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar